Jag svär kanske i kyrkan här men jag använder kap- och gersågen allt mindre. Jag har en helt ok AEG med laser och allt men på de 150 kvm altan jag byggt så föredrar jag sänksåg med vinkelanslag alla dar i veckan. Att inte behöva bära med sig en lång och tung planka till sågen för att sedan bära den till altanen är guld värt. Istället flyttar man enkelt med sig sågen och låter trallvirket ligga på reglarna. Jobbar man själv så är det svårt att få det smidigt att jobba vid kapsågen, även om man har rullstöd.
Sänksåg med skena är ju också ruskigt smidigt när man ska kapa trallen i kanten inför att lägga fris osv.
Jag har en Bosch GKT 55 GCE och då heter vinkelanslaget FSN WAN, finns säkert motsvarande av andra fabrikat.
Jag tror inte man kan förstå hur mycket smidigare det är än en traditionell kapsåg förrän man har testat!
Det enda jag kan tänka mig som skulle vara ännu bättre vore om sågen var sladdlös.
För trallvirke och reglar upp till 195mm så räcker vinkelanslaget utan förlängning, då blir det riktigt smidigt att jobba med. Precisionen är överlägsen kapsågen, det är inga problem att justera in vinkeln på 1/4 grad.
Eftersom systemet med skena och vinkelanslag har en gummilist som klingan följer exakt så blir också precisionen där helt överlägsen en laserlinje (om den nu syns).
Enda gången jag använder kapsågen är om det är så små bitar (under kanske 50cm) så att de blir svåra att hålla still, då är kapsågen suverän. Alltid annars står den och skäms i ett hörn.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Jag svär kanske i kyrkan här men jag använder kap- och gersågen allt mindre. Jag har en helt ok AEG med laser och allt men på de 150 kvm altan jag byggt så föredrar jag sänksåg med vinkelanslag alla dar i veckan. Att inte behöva bära med sig en lång och tung planka till sågen för att sedan bära den till altanen är guld värt. Istället flyttar man enkelt med sig sågen och låter trallvirket ligga på reglarna. Jobbar man själv så är det svårt att få det smidigt att jobba vid kapsågen, även om man har rullstöd.
Sänksåg med skena är ju också ruskigt smidigt när man ska kapa trallen i kanten inför att lägga fris osv.
Jag har en Bosch GKT 55 GCE och då heter vinkelanslaget FSN WAN, finns säkert motsvarande av andra fabrikat.
Jag tror inte man kan förstå hur mycket smidigare det är än en traditionell kapsåg förrän man har testat!
Det enda jag kan tänka mig som skulle vara ännu bättre vore om sågen var sladdlös.
För trallvirke och reglar upp till 195mm så räcker vinkelanslaget utan förlängning, då blir det riktigt smidigt att jobba med. Precisionen är överlägsen kapsågen, det är inga problem att justera in vinkeln på 1/4 grad.
Eftersom systemet med skena och vinkelanslag har en gummilist som klingan följer exakt så blir också precisionen där helt överlägsen en laserlinje (om den nu syns).
Enda gången jag använder kapsågen är om det är så små bitar (under kanske 50cm) så att de blir svåra att hålla still, då är kapsågen suverän. Alltid annars står den och skäms i ett hörn.
Festool HKC, battericirkel med 60 skena som sitter fast på sågen, har vinkelanslag inbyggt och har sänk funktion. :)
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Hade en Dewalt med XPS och även det är inte helt lätt att se i solen. Det var ifta man fick skugga lite med handen. XPS har dock fördelen att det inte behöver kalibreras, det visar alltid rätt.

Festool har troligen enda kap o ger där lasern visar vad som kapas bort, dvs dubbla linjer. Men något annat hade man kanske inte väntat sig med tanke på prislappen.
Min bosch har också dubbla linjer! Syns inte i direkt sol, men i skugga är det inga problem! Lasern sitter också bra till så den inte kloggar igen av spån!
 
Nu blev det svårt. Jag har Makita och AEG batterier. Feestoolen verkar trevlig men då har jag ett fjärde batterissystem...

Passar t.ex. en makita i en festool skena eller finns det något universelt vinkelanslag?

/N
 
N niblom skrev:
Nu blev det svårt. Jag har Makita och AEG batterier. Feestoolen verkar trevlig men då har jag ett fjärde batterissystem...

Passar t.ex. en makita i en festool skena eller finns det något universelt vinkelanslag?

/N
Den korta Festool skenan med anslag som går tillbaka av sig självt för HKC passar bara den och HK. Inte ens TS och TSC funkar den med.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
N niblom skrev:
Nu blev det svårt. Jag har Makita och AEG batterier. Feestoolen verkar trevlig men då har jag ett fjärde batterissystem...

Passar t.ex. en makita i en festool skena eller finns det något universelt vinkelanslag?

/N
Makita har ju ett eget system med sänksågar och skenor. De har också ett vinkelanhåll https://www.proffsmagasinet.se/mask...hor/styrskena/makita-196664-7-vinkelanhall--- men det är nog mest för att styra upp en lång skena när man kapar skivmaterial.
Det jag har lärt mig att älska med Bosch FSN WAN är att den är så smidig att jobba med, den har en del som du lägger mot arbetsstycket och håller in med vänsterhanden samtidigt som du kör sågen på skenan med högerhanden. Den har en supertydlig skala så att den blir enkel att ställa in och den har stopp vid exakt 90 grader. Den funkar även perfekt som en graderad, justerbar vinkelhake när du bara skall markera ett snitt för att såga med sticksågen.
Festoolen har nog ett antal ytterligare fördelar men faktiskt också någon nackdel (förutom priset som är "premium").
Jag är ledsen om jag låter som Boschförsäljare men jag vill bara dela med mig av min förkärlek för verktyget!
 
M Maximarcus skrev:
Jag svär kanske i kyrkan här men jag använder kap- och gersågen allt mindre. Jag har en helt ok AEG med laser och allt men på de 150 kvm altan jag byggt så föredrar jag sänksåg med vinkelanslag alla dar i veckan. Att inte behöva bära med sig en lång och tung planka till sågen för att sedan bära den till altanen är guld värt. Istället flyttar man enkelt med sig sågen och låter trallvirket ligga på reglarna. Jobbar man själv så är det svårt att få det smidigt att jobba vid kapsågen, även om man har rullstöd.
Sänksåg med skena är ju också ruskigt smidigt när man ska kapa trallen i kanten inför att lägga fris osv.
Jag har en Bosch GKT 55 GCE och då heter vinkelanslaget FSN WAN, finns säkert motsvarande av andra fabrikat.
Jag tror inte man kan förstå hur mycket smidigare det är än en traditionell kapsåg förrän man har testat!
Det enda jag kan tänka mig som skulle vara ännu bättre vore om sågen var sladdlös.
För trallvirke och reglar upp till 195mm så räcker vinkelanslaget utan förlängning, då blir det riktigt smidigt att jobba med. Precisionen är överlägsen kapsågen, det är inga problem att justera in vinkeln på 1/4 grad.
Eftersom systemet med skena och vinkelanslag har en gummilist som klingan följer exakt så blir också precisionen där helt överlägsen en laserlinje (om den nu syns).
Enda gången jag använder kapsågen är om det är så små bitar (under kanske 50cm) så att de blir svåra att hålla still, då är kapsågen suverän. Alltid annars står den och skäms i ett hörn.


Ska bygga en altan nu och var precis på väg att köpa en kap och gersåg när en snickare bredvid mig på Bauhaus sa att det bästa är en festool HK med ett vinkelanslag.
M Maximarcus skrev:
Jag svär kanske i kyrkan här men jag använder kap- och gersågen allt mindre. Jag har en helt ok AEG med laser och allt men på de 150 kvm altan jag byggt så föredrar jag sänksåg med vinkelanslag alla dar i veckan. Att inte behöva bära med sig en lång och tung planka till sågen för att sedan bära den till altanen är guld värt. Istället flyttar man enkelt med sig sågen och låter trallvirket ligga på reglarna. Jobbar man själv så är det svårt att få det smidigt att jobba vid kapsågen, även om man har rullstöd.
Sänksåg med skena är ju också ruskigt smidigt när man ska kapa trallen i kanten inför att lägga fris osv.
Jag har en Bosch GKT 55 GCE och då heter vinkelanslaget FSN WAN, finns säkert motsvarande av andra fabrikat.
Jag tror inte man kan förstå hur mycket smidigare det är än en traditionell kapsåg förrän man har testat!
Det enda jag kan tänka mig som skulle vara ännu bättre vore om sågen var sladdlös.
För trallvirke och reglar upp till 195mm så räcker vinkelanslaget utan förlängning, då blir det riktigt smidigt att jobba med. Precisionen är överlägsen kapsågen, det är inga problem att justera in vinkeln på 1/4 grad.
Eftersom systemet med skena och vinkelanslag har en gummilist som klingan följer exakt så blir också precisionen där helt överlägsen en laserlinje (om den nu syns).
Enda gången jag använder kapsågen är om det är så små bitar (under kanske 50cm) så att de blir svåra att hålla still, då är kapsågen suverän. Alltid annars står den och skäms i ett hörn.
Räcker det med GKS 55+ GCE och vinkelanslaget (FSN WAN) för att såga reglar för altan? Funkar det utan någon sorts tving för att sätta fast anslaget? Skall precis börja med 130m2 altanbygge. Plintarna gjutna så nu dags för trädelen :)
 
Larry Haun tycker det räcker med cirkelsåg ;)

Sen kan jag erkänna att jag har både kap/ger och cirkelsåg med skena men ändå kämpar med att få det rätt!
 
För att svara min egen tråd. Det slutade med att jag köpte en Festool HKC 55 och deras vinkelskena FSK250. Med den kunde jag utan att släpa trallen fram och tillbaka såga perfekt 90 graders vinklar och fick det dessutom flisfritt eftersom den har en skyddsremsa av plast som förhindra att små bitar dras av. Blev helt perfekta snitt utan att fila eller likande efteråt.

Sen gav min kap och gersåg upp och då, efter en viss vånda, köpte jag en Festool KS 60, kap och gersåg. Och den har inte laser utan den skuggar där sågsnittet är och i direkt solljus funkar det sådär men annars funkar det väldigt bra. Det följde också med ett mäta vinklar verktyg som ställer in sågen automatisk. Jag köpte också en Festool damsugare och när man väl haft det så vill man inte vara utan den.

Festool har ett högre pris men det är väl värda sina pengar.

/N
 
  • Gilla
K_arlstrom och 3 till
  • Laddar…
T trikraske skrev:
Ska bygga en altan nu och var precis på väg att köpa en kap och gersåg när en snickare bredvid mig på Bauhaus sa att det bästa är en festool HK med ett vinkelanslag.


Räcker det med GKS 55+ GCE och vinkelanslaget (FSN WAN) för att såga reglar för altan? Funkar det utan någon sorts tving för att sätta fast anslaget? Skall precis börja med 130m2 altanbygge. Plintarna gjutna så nu dags för trädelen :)
Jag använder FSN-WAN mycket, med eller utan skarv och förlängningsskena beroende på vad som sågas. Det ersätter kapgersågen till 95 % för mig. GKS 55 kan jag dock inte uttala mig om, jag har en Mafell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.