bara en tanke,
Verkar som om olika nivåer gäller för olika hantverkare, vilket förvisso är rimligt och logiskt,, gissar även på regionala skillnader över landet...

Men,, vore det inte intressant att skapa någon form av referensram för typ;
El = ca: xxx per /h
VVS = ca: xxx per /h
Kakel = ca: xxx per /h
Målare = ca: xxx per /h

etc..etc,,
Vet bara att jag själv har noll koll när man försöker hitta vad som är "rimliga" nivåer baserat på likartat arbete och kvalitet...




 
emerson skrev:
bara en tanke,
Verkar som om olika nivåer gäller för olika hantverkare, vilket förvisso är rimligt och logiskt,, gissar även på regionala skillnader över landet...

Men,, vore det inte intressant att skapa någon form av referensram för typ;
El = ca: xxx per /h
VVS = ca: xxx per /h
Kakel = ca: xxx per /h
Målare = ca: xxx per /h

etc..etc,,
Vet bara att jag själv har noll koll när man försöker hitta vad som är "rimliga" nivåer baserat på likartat arbete och kvalitet...
Bra initiativ, men...
Om du vill få en totalbild och om man läser tråden om servicebiltillägg så förstår man hur komplex denna uppgift egentligen är. SEK/h är bara en av flera variabler i den totala hantverkarkostnaden.

mvh
David
 
325:- timme + moms? höftat för alla yrkesgrupper ...
 
För mig med egen firma beror mitt pris på hur stort jobbet är, hur länge jag skall vara där. Ta en elektriker t ex. som skall ut och byta ett relä eller annan grunka som tar 43 minuter att byta, där får man nog räkna med en slutnota på 1000:-= total tidåtgång.
En målare som skall måla en kåk i grannskapet under en månads tid= 20 arbetsdagar= 160 tim kan man nog finna till ett pris av 260:-/tim + moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.