Hej

Vi har en mycket möglig oinredd byggbod stående på tomten som vi vill göra till en snickeriverkstad. Den har dock lite problem och jag funderar på hur rimligt det är att renovera den jämfört med att riva alltihopa och börja om från grunden.

Om vi börjar uppifrån och ned:

Yttertaket:
Har faktiskt glömt att inspektera den :(
Men det är i alla fall ett plåttak som ligger vinklat med hjälp av reglar som lagts ovanpå det annars platta taket. Boden är som sagt från början en sådan där rektangulär barack som finns på byggarbetsplatser.

Innertaket:
Nästan allting på innertaket som är någon träskiva är mögelangripet. Däremot är de fortfarande starka nog att vara jobbiga som fan att riva ner, så möglet verkar bara vara på ytan. Isoleringen ovan takskivorna ser i mina ögon ganska fräscha ut. Lite mörkare på ett fåtal ställen men med tanke på hur äckligt takskivorna var blev jag förvånad över hur fräscha de var. Jag har dock inte rivit ner alla skivor ännu.

Väggarna
Taket har blivit höjt på boden någon gång och det har gjorts genom att sätta dit ramar av reglar ovanpå de gamla. Jag har inte rivit alla väggar men det verkar som att majoriteten av dessa ”ramar” är mer röta än trä och behöver bytas ut. Konstigt att de är så skadade men inte de övriga reglarna?
Annars är de flesta väggreglarna fräscha, finns några undantag, t.ex. de som är runt fönstren och dörrar.

Golvet
Golvet ser lite ut som ett fjällandskap. Två toppar med dalar på vardera sida. Boden står på en metallram och topparna på golvet är där ramen är. Boden är dock någon halvmeter bredare än ramen och på den halvmetern har det alltså sjunkit ihop ganska märkbart. Likaså på sina ställen i mitten.
Så jag antar att golvet behöver bytas, inklusive bjälkarna så att den blir stabilare.

Grunden
Och om vi går ytterligare en bit nedåt så står metallramen på några rejäla träbitar. Det fungerar ju nu när den bara står och möglar men hur blir det med ett par hundra kilo maskiner som vibrerar? Hur blir det om 10, 20 år? Magkänslan säger att det behövs en bättre grund för en verkstad, eller?
Under träblocken är det berg, så det är ju stabilt i alla fall...

Mycket text, men för att komprimera det lite:
Det jag ser framför mig som behöver göras är bl.a. att:
Riva all invändig ytskikt pga mögel
Byta ca ut delar av ytterpanelen pga sprickor och dyl (och för estetikens skull)
Byta och stadga upp golvet då den böjt sig över metallramen
Byta ut vissa av reglarna på väggen pga mögel
Bygga till ett eller två fönster
Kanske ordna en stabilare grund
Undersöka taket

Skulle man bara ha boden som förvaring känns det som att jag bara kunde snygga till den lite som den står. Men i och med att jag faktiskt vill ha den att vara i och dessutom trivas och känna mig trygg i att den ska hålla ett par decennier så blir jag lite mer osäker.

Hur hade ni gjort? Är det enklast att bara riva skiten och bygga nytt? Det borde inte vara något problem att få bygglov där jag bor.
Om man vill ha professionell hjälp av någon som kan komma och titta på eländet och sedan göra en lista på vad som behöver göras, är det en besiktningsman man ska anlita då?

Mycket tacksam för de svar jag får!

Bilder i spoilerrutan:
Närbild på förfallet golv och grund i byggbod med synliga träbitar och metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelangripna träskivor i en byggbod med synliga fläckar och handskriven text "Nedrivna takplattor".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innervägg i byggbod med mögelskador, exponerad isolering och skadade väggpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelangripet innertak med isolering och reglar, ordet "TAK" skrivet på en sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåttak på höjda reglar över rödfärgad byggbod i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet rött plank med plåttak ovanför, omgivet av träd, synliga tecken på åldring och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggbodens grund med träbitar och metallram, synliga tecken på sättningar och potentiellt svag konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mögel är äckligt och hälsovådligt men påverkar inte träets hållfasthet. Skura bort möglet med Klorin (men se förihelafriden till att ha god ventilation) så ser du vilka bitar som inte ens det går att få rent — det är bara dem du behöver byta.

Ruttet trä däremot måste förstås bytas.

Grunden kan ju aldrig bli för stark. Men hur stark den behöver vara beror ju på illa åtgången den är och vad du ska ha på den. Ska du ställa en plan- och rikthyvel, metallsvarv i gjutjärn samt täljstenskamin därinne, samt bjuda in hela styrelsen för Svenska Sumobrottarförbundet på distriktsmästerskap i jenka? Annars kan du lugnt gå efter dimensioneringshjälpen som finns hos Svenskt Trä.

Står huset rakt? Är det sankmark eller urberg under det? Sånt spelar också roll.
 
Desto mer jag river av ytskiktet på insidan desto värre ser det ut, ganska mycket av träet är skadat och alltså inte enbart mögligt på ytan. Det finns flera bra områden men det känns mer och mer som att det faktiskt är enklare att riva allt och bygga upp på nytt. Speciellt eftersom det verkar som att golvbjälkarna kommer behöva bytas. Jag har visserligen inte tagit bort golvet ännu men med tanke på hur mycket golvet saggat ihop samt det ser lite fuktskadat ut på ett ställe där jag rivit upp plastmattan så känns det som att det är lika bra.

Det är berg direkt under boden som står någorlunda rakt. Lutar litegrann men det beror nog på att träklossarna den står på har komprimerats litegrann.

Jag ska fortsätta riva lite i veckan, än så länge är det fortfarande roligt :). Min största fundering just nu är grunden, om man ska vara bekväm och bygga ny bod på den gamla metallramen eller om man ska borra i berget och sätta plintar...
 
Äh, ska du ändå riva boden så gör en ny grund när du ändå håller på. Det mesta annat kan man ju ändra, men grunden är svår att brottas med när den väl ligger där.

Är där urberg hela vägen så borra i några armeringsjärn och gjut en betongplatta så det blir jämnt. Sen kan du arrangera SM i tyngdhopp där utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.