Hej!
Jag har byggt ett hus som är ritat av mig. Grunden har jag själv gjort (murad med leica). Stommen med panel är gjord av ett seriöst snickarföretag där själva konstruktionen av stomme och takstolar är beräknade enl. takstolsleverantör. Resten, utom el och vvs gör jag själv.
Banken vill att jag ska ha GAR-BO försäkring, måste jag det? Hur skall jag vidare försäkra bygget? Nån som vet?
MVH
Anders ::)
 
Har byggt? Lagkravet på byggfelsförsäkring kom vid årsskiftet, och som jag förstått det krävs inte byggfelsförsäkring om bygget är påbörjat före det. Är det inte det kommer kommunen att kräva byggfelsförsäkring. Bra att veta är att det finns fler än Garbo som säljer sådana.
 
Reglerna för byggnationer där bygganmälan inlämnats i år är:
För byggnationen som helhet skall Du enligt lagen om byggfelsförsäkring m.m. ha en byggfelsförsäkring. Vad gäller försäkring av det egna det egna arbetet är det, som framgår av många inlägg på detta forum, åtskilliga diskussioner.
Vad gäller de delar där Du anlitar entreprenörer skall det dessutom finnas en färdigställandeförsäkring eller bankgaranti från entreprenörerna på 10 % av entreprenadsumman.

Att allt detta finns när arbetena påbörjas är det byggnadsnänmnden som bevakar. Har Du påbörjat bygget och ingen från byggnadsnämnden sagt något kan det tyda på att de inte kommer att kräva något.

Banken kan däremot inte kräva några av dessa försäkringar. Möjligen har de synpunkter och önskemål för att de anser det tryggare för Dig om någon av dina entreprenörer inte skulle kunna fullfölja. Observera då att färdigställandeskyddet endast uppgår till 10 % av totalkostnaden för respektive entreprenad.

Vad gäller andra försäkringar skall Du absolut ta en villaförsäkring (i ett vanligt sakförsäkringsbolag) som även gäller under uppförandetiden. En sådan försäkring täcker också Ditt ansvar som byggherre m.m.
En sådan försäkring kräver banken då de förmodligen har en inteckning i huset som säkerhet för lån i banken. Skulle huset exempelvis brinna ner och huset inte är försäkrat står de där annars utan säkerhet för lånet.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.