Eluttag och dosa felaktigt monterade på en plåt, med överflödiga borrade hål synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två eluttag monterade på en vit vägg med överskottshål i plåten efter felaktig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två eldosor monterade på en vit vägg ovanför varandra, med synliga kablar och extra borrad hål i plåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag och ledning installerade på vit plåt med överflödiga borrade hål och en tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtvägg med fem borrade hål efter felaktigt monterad dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en oansluten elektrisk dosa bredvid en vit vägg med fem borrade hål där en dosa felaktigt monterats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elinstallation med två dosor på en vit plåt med överflödiga borrade hål, bredvid en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag monterat på plåt med extra borrade hål och rör för kablar mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hej alla behöver vägledning i detta ärendet;

Har stött på ett prekärt problem med en elinstallation. Hade en elektriker hos mig som installerade ett uttag och armatur och jag var jättnöjd med.

Har därefter haft ytterligare en firma som istället för att dra sladden till den tilltänkta dosan (dosa1) och koppla in elen, satt upp en ny dosa (dosa2) och sedan kopplat in dosa2 till dosa1. Dosa2 har montören/elektrikern satt upp på en plåt. Dvs borrat hål i plåten för att dosan ska fästa. Tydligen räckte det inte med att borra två hål för att fästa dosan utan montören/elektrikern borrade 5 hål för två skruvar. (se bilder)

Innan installationen av dosa2 ringde jag upp företaget som skulle genomföra installationen och berättade hur det såg ut, framförde att jag ville ha allt kopplat till dosa1 (dvs bara med en sladd). En bekant till mig som också hörde samtalet erbjöd sig även att närvara vid monteringen men detta var inte möjligt då det var oklart när detta skulle ske. Firman meddelade att de skulle lösa monteringen och att jag inte behövde oroa mig. När jag kommer hem ser det ut som jag beskrivit ovan. Självklart är jag inte nöjd med detta och försöker att ordna upp resultatet, får hjälp av en bekant att ta bort den dosan som elektrikern monterat och ordnar så att dosa1 har samma funktion som dosa2 hade. Nu kvarstår det dock 5 stycken hål i plåten som jag anser att firman ska åtgärda. Firman är inte intresserad av detta då de hävdar att dosa1 var felaktig. Jag hävdar att firman inte borde ha sagt en sak och gjort något annat, när personen som installerade dosa2 upptäckte att dosa1 inte var korrekt meddelat mig detta och kommit med förslag på hur detta skulle gå att lösa istället för att agera på eget bevåg och sedan åka hem. Följer man konsumenttjänstelagen då?

Jag har nu betalat in delar av fakturan, och avvaktat att betala resterande som en säkerhet.
Företaget hotar med inkasso och kronofogden, jag tycker att allt bottnar i dålig kommunikation från deras sida och avsaknad över att ta ansvar - det stod inte specificerat vilken dosa(1) som skulle installeras utan att det skulle vara ett jordat uttag - precis som det var i detta fallet. Tänker jag rätt och isånnafall hur ska jag agera framåt för att allt ska bli så korrekt som möjligt?

Tack på förhand.
 
Svårt att veta vad som är rätt eller fel angående själva dosorna osv. Kunde de inte använda den dosa som var överenskommet skulle de ju förstås frågat.

angående inkasso och kronofogden så måste du bestrida fakturor osv formellt. Då fortsätter inte fogden mm. Det måste då gå till tingsrätten först innan fogden kan göra något.

Så, först och främst, se till att bestrida fakturor mm skriftligen så du har gjort det formella. Sen red ut vad de anser inte gick och varför det blivit som det blivit.
 
  • Gilla
henryry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.