Till er som har erfarenhet av Värmebaronen MP4 eller MP6 (golvvärme): Är det en energismart lösning - eller blir det svindyrt på vintern?

I mitt fall handlar det om en tillbyggnad på cirka 30 kvadrat som ska användas året om. Tyvärr kan jag inte koppla på det ordinarie värmesystemet, utan det krävs extern värme.
 
Det beror på hur mycket energi tillbyggnaden behöver. En elpanna oavsett fabrikat eller ålder har en verkningsgrad på 1. Dvs all el som stoppas in blir värme, varken mer eller mindre.

Ska du ha något energismartare så behöver du en annan värmekälla t ex en värmepump av något slag.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Har en värmebaronen mp4.
Pajade efter 3 månader. Supporten på värmebaronen sa att jag skulle kontakta en egen elektriker då värmebaronen inte har någon egen support i Stockholm.
Så fort jag slog på värmepannan löste min jordfelsbrytare ut.
När elektrikerna tog kontakt med supporten på värmebaronen började de verkliga problemen. Support vägrade erkänna att det var värmepannan det var fel på utan sa att det måste vara något annat i huset.
Inte förrän elektrikerna installerade en egen jordfelsbrytare för pannan och även den löste ut erkänner värmebaronens support att det är fel på pannan, och det skulle nu gå på garantin.
När sedan fakturan från elektrikerna kommer på 7000kr backar värmebaronens support.
Dom säger nu att rörmokaren har gjort fel.
När rörmokaren ringer upp säger supporten att det är fel på vårat kommunala vatten.
Dom inser överhuvudtaget inte att dom har gjort fel.!!
Så mitt råd är att välja ett annat fabrikat än värmebaronen. Det gör jag både privat och yrkesmässigt!!
 
  • Arg
1
  • Laddar…
A
S S-hills skrev:
Har en värmebaronen mp4.
Pajade efter 3 månader. Supporten på värmebaronen sa att jag skulle kontakta en egen elektriker då värmebaronen inte har någon egen support i Stockholm.
Så fort jag slog på värmepannan löste min jordfelsbrytare ut.
När elektrikerna tog kontakt med supporten på värmebaronen började de verkliga problemen. Support vägrade erkänna att det var värmepannan det var fel på utan sa att det måste vara något annat i huset.
Inte förrän elektrikerna installerade en egen jordfelsbrytare för pannan och även den löste ut erkänner värmebaronens support att det är fel på pannan, och det skulle nu gå på garantin.
När sedan fakturan från elektrikerna kommer på 7000kr backar värmebaronens support.
Dom säger nu att rörmokaren har gjort fel.
När rörmokaren ringer upp säger supporten att det är fel på vårat kommunala vatten.
Dom inser överhuvudtaget inte att dom har gjort fel.!!
Så mitt råd är att välja ett annat fabrikat än värmebaronen. Det gör jag både privat och yrkesmässigt!!
Fyfan, detta låter riktigt illa!

Vi har samma problem just nu med 1 av våra 2 elpannor av modell mp4 gen.1!

Hur löste det sig för er? Hade varit superhjälpsamt.

Tackar så mycket.
 
A
S S-hills skrev:
Har en värmebaronen mp4.
Pajade efter 3 månader. Supporten på värmebaronen sa att jag skulle kontakta en egen elektriker då värmebaronen inte har någon egen support i Stockholm.
Så fort jag slog på värmepannan löste min jordfelsbrytare ut.
När elektrikerna tog kontakt med supporten på värmebaronen började de verkliga problemen. Support vägrade erkänna att det var värmepannan det var fel på utan sa att det måste vara något annat i huset.
Inte förrän elektrikerna installerade en egen jordfelsbrytare för pannan och även den löste ut erkänner värmebaronens support att det är fel på pannan, och det skulle nu gå på garantin.
När sedan fakturan från elektrikerna kommer på 7000kr backar värmebaronens support.
Dom säger nu att rörmokaren har gjort fel.
När rörmokaren ringer upp säger supporten att det är fel på vårat kommunala vatten.
Dom inser överhuvudtaget inte att dom har gjort fel.!!
Så mitt råd är att välja ett annat fabrikat än värmebaronen. Det gör jag både privat och yrkesmässigt!!
svärfar fixade min genom att koppla sig förbi kretskortet..
behövde bara termostaten..
Jag har dock en till liggande som det går att plocka delar ur...
 
A
Maskintok skrev:
svärfar fixade min genom att koppla sig förbi kretskortet..
behövde bara termostaten..
Jag har dock en till liggande som det går att plocka delar ur...
Oj, du har också en sån alltså som gått sönder? Mp4???

Vilken skit detta verkar vara, är inte direkt energisnål heller.

mvh
 
A
StefanEriksson skrev:
Oj, du har också en sån alltså som gått sönder? Mp4???

Vilken skit detta verkar vara, är inte direkt energisnål heller.

mvh
Det vete tusan faktiskt.. :thinking:
Men kretskorten kan ju vara buset bakom ändå.. jag installerade min patron i taket för att värma vatten till beredaren sommartid..
Den är på 9kw men jag behöver bara 4.5kw.
 
StefanEriksson skrev:
Fyfan, detta låter riktigt illa!

Vi har samma problem just nu med 1 av våra 2 elpannor av modell mp4 gen.1!

Hur löste det sig för er? Hade varit superhjälpsamt.

Tackar så mycket.
StefanEriksson skrev:
Fyfan, detta låter riktigt illa!

Vi har samma problem just nu med 1 av våra 2 elpannor av modell mp4 gen.1!

Hur löste det sig för er? Hade varit superhjälpsamt.

Tackar så mycket.
Nej dom har absolut inte varit hjälpsamma.

Suporten är totalt inkompetent! Skrotade min panna efter 18mån och installerade luftvattenpump istället.
Jobbar aktivt för att varna andra konsumenter, både privat och genom jobbet som snickare. Mvh
 
A
Vår elpatron gick sönder så har beställt en ny efter cirka 2 år. (Gick på 1000kr)

Det är väldigt trångt, hade vi haft en annan möjlighet i uterummet så hade vi nog köpt en annan panna eller värmepump. Sen så är den här väldigt billig i jämförelse verkar det som. Att lägga 40-80t på en panna för en liten stuga är ej värt för vår del.


Jag funderar på om man ska köra luft/luft? Luft/vatten-värmepumpar är dyra.

Borde bli mycket billigare i jämförelse med en el-panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.