Hej!

Har en "rolig" granne som planerat en påbyggnad på sitt hus, som tyvärr kommer att ge honom fri insyn över vår tomt.

Har givits möjligheter att kommentera till kommunen, inget resultat, till Länsstyrelsen, inget resultat och nu senast Mark och Miljödomstolen, åter inget resultat verkar det som.

Det senaste från MMD har jag enbart fått veta genom grannen, som i går eftermiddag började sända mig ilskna SMS krav på någon gran vid tomtgränsen som han retat sig på, mängder med ilskna tykna krävande SMS har jag fått värja mig från - slutet var att han triumferande meddelade mig att "Jasså, du vet minsann inte att du förlorat i MMD".

Vinsten i MMD firades alltså med en skur av ilskna SMS med krav riktat mot oss.

Nåväl, hade i alla fall hoppats på en lugn sommar, men inte - MMD tog bara 19 dagar för beslutet, vad det nu är får jag eventuellt veta så småningom.

Är dock fascinerad av faktumet att man som granne inte får ha minsta synpunkt på ett bygge som tar ifrån en allt insynsskydd, med fönster med direkt insyn in i vårt hus och altan, till detta en balkong på då blivande 2:a våningen med fri översyn över vår tomt.

Dessutom en carport direkt mot tomtgränsen, tillåtet pga att det inte är detaljplanerat område.

Ingen som har några goda råd, verkar vara hopplöst?

Tråkig framför allt att MMD var så snabb i handläggningen, till mig sade dom att det tar 6 månader innan dom klarat av 75% av fallen, hade i alla fall hoppats på lite lugn ett tag.
 
Följer de detaljplanen? Isåfall har han all rätt att bygga oavsett granntyckanden.
 
  • Gilla
Nissens och 8 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Följer de detaljplanen? Isåfall har han all rätt att bygga oavsett granntyckanden.
Så vitt jag förstår bor vi i ett icke detaljplanerat område, därav möjligheten att frångå kravet på 4,5 meter mellan tomtgräns och byggnad, går alltså att rent teoretiskt fylla hela tomten med en byggnad precis efter tomtgränsen.
 
Mikael_L
J JRH77 skrev:
ett icke detaljplanerat område, därav möjligheten att frångå kravet på 4,5 meter mellan tomtgräns och byggnad
Stämmer inte.

Det är mer ifall det finns detaljplan som tillåter närmare placering som kan ge en sådan möjlighet.

Vi lär inte komma vidare här innan vi vet om det finns DP och vad den i så fall säger.
 
  • Gilla
Kornflakez och 2 till
  • Laddar…
Kan inget om detta men måste han inte underhålla sina byggnader från din tomt?
 
Synpunkter får du självklart ha, men du får inte bestämma över någon annans fastighet. Lika lite som grannen kan säga till dig att "nu bygger vi ut här så nu får du fanimej flytta din altan till andra sidan. Vi vill inte ha utsikt över era vinterbleka solande kroppar när vi äter frukost!"

Det finns ett 100% säkert sätt att bestämma över hur granntomten ska bygga. Att ÄGA granntomten. Annars har du inget att säga till om vad de gör med sin mark. Tycka kan du göra, precis så mycket du vill, men det är de själva som väljer hur de vill använda den mark som DE betalt för. Så länge man följer de planer, lagar och regler som finns.

Du har däremot fritt fram att göra som du vill på din tomt. Föreslår att du kanske planerar ditt hus, altan och trädgård utifrån givna förutsättningar. Acceptera att du bestämmer över din mark, din granne över sin och släpp ilskan över att inte kunna bestämma över andra så blir det säkert lättare för dig att trivas.

PS. Tacka fan för att din granne är skadeglad mot dig, du som försöker med näbbar och klor förstöra för honom.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonny Wu och 67 till
  • Laddar…
harry73
Jag tycker alla har rätt att söka bygglov för vad som helst, och alla berörda har rätt att överklaga beslutet.
Vill man ta upp det till nästa stek, behövs det bra anledning. Att bara fortsätta överklaga för att försena bygget så länge som möjligt hör inte till bra anledningar.
Utan att veta mer om grannens byggplaner och hur de stör dig, förstår jag att grannen blir sur på dig
 
  • Gilla
Jonny Wu och 16 till
  • Laddar…
Citerar från Länsstyrelsens beslut: "utanför detaljplanerat område men inom sammanhållen bebyggelse" , till detta att "Vidare kommer carporten att vara nära tomtgränsen men nämnden anger att det finns andra komplementbyggnad som är byggda i tomtgräns och inte medför olägenhet för grannen."

Hmmm, märker att jag inte kan detta, bra att det finns folk som kan (y)
 
  • Gilla
framtand84
  • Laddar…
M M.sandström skrev:
Kan inget om detta men måste han inte underhålla sina byggnader från din tomt?
Ja redan idag springer dom utan att säga till runt på tomten för att underhålla sin häck.

Blir väl spring för att kontrollera andra sidan av carporten med.
 
  • Gilla
Johan Norström
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Synpunkter får du självklart ha, men du får inte bestämma över någon annans fastighet. Lika lite som grannen kan säga till dig att "nu bygger vi ut här så nu får du fanimej flytta din altan till andra sidan. Vi vill inte ha utsikt över era vinterbleka solande kroppar när vi äter frukost!"

Det finns ett 100% säkert sätt att bestämma över hur granntomten ska bygga. Att ÄGA granntomten. Annars har du inget att säga till om vad de gör med sin mark. Tycka kan du göra, precis så mycket du vill, men det är de själva som väljer hur de vill använda den mark som DE betalt för. Så länge man följer de planer, lagar och regler som finns.

Du har däremot fritt fram att göra som du vill på din tomt. Föreslår att du kanske planerar ditt hus, altan och trädgård utifrån givna förutsättningar. Acceptera att du bestämmer över din mark, din granne över sin och släpp ilskan över att inte kunna bestämma över andra så blir det säkert lättare för dig att trivas.

PS. Tacka fan för att din granne är skadeglad mot dig, du som försöker med näbbar och klor förstöra för honom.
Oj då, är inte ilsken och försöker inte heller förstöra för honom - har bott här 33 år och tyvärr vant mig att ha en tomt utan insyn - förstår att jag nu måste vänja mig att ha full insyn över hela tomten och in i mitt hus.

Har även kommit med stillsamma förslag till alternativ fönsterplacering för minskad insyn, dock utan resultat.

Som du säger, man bygger exakt hur man vill, utan att bry sig om grannarna, utan att bry sig om synpunkter på byggnader nära gränsen - en bygglovsansökan beviljas oavsett grannarnas synpunkter bara den uppfyller vissa andra krav.

Frågan är väl då varför man får uttala sig om ett planerat bygge, eftersom ingen ändå lyssnar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joeeelllp och 4 till
  • Laddar…
J JRH77 skrev:
Oj då, är inte ilsken och försöker inte heller förstöra för honom - har bott här 33 år och tyvärr vant mig att ha en tomt utan insyn - förstår att jag nu måste vänja mig att ha full insyn över hela tomten och in i mitt hus.
Ja, ser man till ditt tidigare inlägg om insyn så var det DERAS häck som stod för DITT insynsskydd och du blev upprörd när de ansade den.

Du får helt enkelt stå för ditt eget insynsskydd om du önskar det. Vill du ha en tjock och hög häck som tar upp de första 3-4 metrarna av din tomt är du ju välkommen att anlägga den, inte kräva att din granne använder stora delar av SIN tomt för att ordna insynsskydd åt dig. Likaså gäller den insyn du får som beror på hur de bygger. Det du kan bestämma över är hur ditt hus är byggt, hur du planerar din altan osv.

Hur långt ifrån tomtgränsen är förresten den där carporten? Är det direkt mot tomtgränsen som du påstod ovan eller är det "nära" som länsstyrelsen hävdar? Och är "nära" 10 cm eller 3 meter?
 
  • Gilla
Roynem
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, ser man till ditt tidigare inlägg om insyn så var det DERAS häck som stod för DITT insynsskydd och du blev upprörd när de ansade den.

Du får helt enkelt stå för ditt eget insynsskydd om du önskar det. Vill du ha en tjock och hög häck som tar upp de första 3-4 metrarna av din tomt är du ju välkommen att anlägga den, inte kräva att din granne använder stora delar av SIN tomt för att ordna insynsskydd åt dig. Likaså gäller den insyn du får som beror på hur de bygger. Det du kan bestämma över är hur ditt hus är byggt, hur du planerar din altan osv.

Hur långt ifrån tomtgränsen är förresten den där carporten? Är det direkt mot tomtgränsen som du påstod ovan eller är det "nära" som länsstyrelsen hävdar? Och är "nära" 10 cm eller 3 meter?
Hade en egen äldre granhäck, som grannen numera har rensat bort med motiveringen att just hans häck växte dåligt.
Men som så påpekas får väl hämta gran och anlägga en ny.

Grannen har sprungit runt och klagat på min granhäck och granar, han skulle enbart "ta bort några döda grenar" närmast sin häck - nästan hela min gamla granhäck försvann med nära på obefintligt insynsskydd.

Hans nuvarande fastighet står i dag cirka 4 meter ut från tomtgränsen, kanske någon decimeter till.

Och carporten kommer vara 4 meter ut från husväggen, verkar vara så att taket går över häcken, detta då häcken är belägen på hans tomt.
Så ja exakt enligt tomtgränsen, mätt från taket på carporten.

Tack för alla som är bollplank för mina funderingar, byggplanerna gör stor inverkan på vår boendemiljö (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Roynem och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JRH77 skrev:
har bott här 33 år och tyvärr vant mig att ha en tomt utan insyn - förstår att jag nu måste vänja mig att ha full insyn över hela tomten och in i mitt hus.
Lite sent att inse det nu, men otur att du inte tänkte på att köpa angränsande mark då, för länge sedan när det troligen dessutom var billigt. Då hade inte din närmiljö kunnat ändras på ett sätt som inte velat.
 
  • Gilla
Roynem och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite sent att inse det nu, men otur att du inte tänkte på att köpa angränsande mark då, för länge sedan när det troligen dessutom var billigt. Då hade inte din närmiljö kunnat ändras på ett sätt som inte velat.
Exakt så, bara det att nästa granne efter vägen hade förköpsrätten på tomten.

Såldes till föregående grannar som byggde nuvarande huset för vill jag minnas 40 000 kr av en av deras anställda, grannen hävdade inte sin förköpsrätt pga penningbrist.
 
Vore intressant att få se dina synpunkter på överklagandet, lust att dela?
 
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.