M mackan845 skrev:
Om det nu är så att det kanske har kopplats om så att en av faserna är omgjord till en nolla, visar ändå en av mätningarna 400V?. Han som var här mätte mellan faserna. Har även skrivit till de vi köpte lägenheten av om de har haft spisen som står här eller om de har haft en annan. För visst finns det perilexuttag med 230V när man har kopplat in en induktion på rätt sätt?
Perilexuttaget (och kontakten) har plats för tre faser, nolla och jord.

Mellan faserna är det 400V och mellan fas och nolla är det 230.
Har de fulkopplat så att en av fas-anslutningarna är nolla, kommer det finnas två faser och en nolla. Mäter man då mellan fas-anslutningarna får man 400V mellan ett oar och sedan 230V mellan de andra två. Mellan jord och nolla blir det 0V.
 
Tycker det verkar vara en märklig elektriker du fått besök av.
Om man mäter i Perilexuttaget så upptäcker man direkt vad som finns och om något är felkopplat, dvs inte mäta i spisen.
Faserna, nolla och jord har bestämda platser, så får man 230V om mätningar görs mellan två av "fasplatserna" är det felkopplat i uttaget, central, etc.
 
Ja jag ska undersöka det här vidare. Eventuellt ta dit en annan elektriker som får kolla i både uttaget och i centralen. Han kollade aldrig i centralen i lördags, men kan vara som någon tidigare skrev att man har tagit en fas och gjort om till en nolla. Det bodde tidigare en dansk i lägenheten, och danskar är kända för att ta med sig vitvaror när de flyttar. Kan vara så att dansken hade en induktionsspis och tog en fas för att höra om till en nolla. Sen tog han kanske med sig spisen när han flyttade
 
Typskylt på en ugn med tekniska specifikationer, inklusive spänning och effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska anslutningar i spis med märkta ledningar och kopplingsplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag har nu en liten uppdatering men problemet är inte helt löst ännu. Har fått bekräftat att det är 2 faser plus nolla och jord i perilexuttaget i väggen bakom spisen. Det var tidigare tre faser och jord men man har tagit en av faserna och gjort om den till en nolla.

Jag har mätt och fått fram följande
230 V mellan fas och nolla
230 V mellan fas och jord
400 V mellan faserna
0 V mellan jord och nolla

bytte även ut det övre värmeelementet i ugnen och det står 400V på det. När jag mäter mellan punkterna på värmeelementet visar den 230V och inte 400V.
Jag bifogar lite bilder på hur det är kopplat i spisen. Ugnen värmer aldrig över 150 grader medans plattorna verkar fungera normalt.

Brun och svart är fas
Grå är nolla

Tyder det här på att kopplingen i spisen är fel eller att byglarna sitter på fel plats?
 
A
nolla skall du inte använda i denna spis det står ju tydligt på lappen
3 faser och jord skall det vara den vita skall alltså även den vara på en fas
 
Exakt så.
Du behöver antingen få fram en fas till, eller flytta om byglarna så att den går på två faser. Det sistnämnda en nödlösning. Trefasinkoppling är att föredra.
Anvisning för inkoppling och hur byglarna ska sitta brukar finnas i närheten av plinten, ibland på insidan av luckan.
 
Tack för era svar. Jag har kontaktat Bosch då det inte finns en enda installationsanvisning på baksidan eller bakom luckan. Har letat efter både klisterskyltar och på själva plåten för att se om det sitter någon men icke.

Om jag får tag på det ifrån Bosch vad gör jag i så fall med nollan från perilexuttaget och nollan i spisen? Ska den i så fall isoleras?
 
A
finns ingen nolla i spisen flytta kablen i perilexen till en ledig fas
 
Det kräver väl behörig elektriker för att göra det? Antingen får en elektriker komma och dra fram en fas till. Alternativt få reda på hur spisen ska vara byglad för att köra på 2 faser och jord. Har jag förstått det rätt? :)
 
A
har du nolla fram har du troligen även den tredje fasen bara koppla perilexen RÄTT så vet du
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.