Hej! Jag har en enkel Biltemagräsklippare som har börjat gå ojämnt. Tips på vad det kan vara?
 
A
Skit i förgasaren brukar ge de symtomen.
 
Ok! Jag misstänker att förgasaren är där slangen från bränsletanken går in, till vänster på framsidan. Frågan är hur händig man behöver vara... bara öppna och göra rent?
 
Nu hörde jag bara några sekunder i början av klippet men jag har varit med om liknande, att motorn liksom går stötvis av/på hela tiden.

Felet i mitt fall var att ”dödmansgreppets” vajer var av och ev att det saknades en fjäder som håller tillbaka den arm som kortsluter / dödar motorns tändning om man släpper dödmansgreppet i handtaget - armen går då litet hipp som happ av motorns vibrationer.

Lösning: en fjäder eller ett gummiband som håller denna kortslutningsarm i rätt läge så att motorn kan gå kontinuerligt. Man får då stänga av motorn ”manuellt” genom att trycka fram den gummibands/fjäderförsedda kortslutningsarmen.

Egentligen borde man se till att denna säkerhetsmekanism fungerar som avsett med vajern osv men man får ha litet koll när man jobbar med klippmaskiner.

På min maskin satt kortslutningsarmen på motorns högra sida, ungefär vid oljepåfyllningshålet (följ din vajer från handtaget så ser du). Armen du ser på motorns vänstra sida som rör sig har en annan funktion, ska kontinuerligt reglera gaspådraget så att ett bestämt varvtal kan upprätthållas under varierande belastning. Denna ska du inte pilla med, jag ser på videon att denna mekanism fungerar som den ska.
 
Redigerat:
Tack Harald! Jag ska kolla det nästa gång jag kommer till torpet :)
 
  • Gilla
GVO
  • Laddar…
Rapportera gärna tillbaka hur det gick Martin! Alltid skoj om man kan kan hitta enkla lösningar och just detta bekymret tycks vara extremt vanligt efter vad jag hör av grannars gräsklipparbeteenden i grannskapet.

Gummibandslösningen får ses som en ren nödlösning och för att bekräfta att lösningen fungerar, det behövs att man sätter dit en fjäder för att det ska funka på sikt (gummibandet kommer att gå sönder efter någon vecka).
 
  • Gilla
Martin&&&
  • Laddar…
Det sitter nog ett membran i förgasaren, om det blir dåligt kan man få liknande symptom.
Ser ut typ så här:
30639144-origpic-c27b4a.jpg
 
  • Gilla
Martin&&&
  • Laddar…
låter som när jag fick lossa förgasaren och rengöra alla små munstycken innuti den.
Använder Biltema Honda motorer? Ser ut som en kopia av mina Hondaoriginal motorer?!
 
Vet inte! Kommer dit senare i veckan. Ska se om jag hittar förgasaren :)
 
Eller som de säger i USA, ”chonda”, kinakopia
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Min gamla stiga betedde sig likadant. Jag lyckades identifiera att en fjäder som gått av orsakade problemet. Förmodligen samma Harald beskrev (men jag brydde mig aldrig om att kolla vad den egentligen gjorde). Beställde en ny och satte dit, problem löst!
 
  • Gilla
Martin&&&
  • Laddar…
MultiMan
Min Honda-Klippo hade så (men stannade pga det efter ett tag). Berodde på fel i bränslekranen så att inte tillräckligt med bränsle kom fram. Trodde det var helt andra saker först, rev bl a ner förgasaren i onödan.
 
Redigerat:
R Rolle85 skrev:
låter som när jag fick lossa förgasaren och rengöra alla små munstycken innuti den.
Använder Biltema Honda motorer? Ser ut som en kopia av mina Hondaoriginal motorer?!
Jula klippare har likadan motor hondakopia.
Från kina
 
Martin&&& Martin&&& skrev:
Tack Harald! Jag ska kolla det nästa gång jag kommer till torpet :)
Hittade du någon lösning? Min biltemaklippare beter sig exakt likadant.
 
A
S ste1640 skrev:
Hittade du någon lösning? Min biltemaklippare beter sig exakt likadant.
dödmansgreppet..
Alltså fjädern kan vara för slapp..
Går att spänna med en tång.
skit i förgasaren.
Nej inget membran, det är en rodin förgasare. en Kina kopia av en Honda.

tändstift är också vanligt fel på dessa.

Är det äldre bränsle i tanken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.