Jag beställde en brunn av en brunnsborrare på trakten, en riktig bondfångare upptäckte jag. För 29 tusen fick jag en dast ett järnrör nerborrat till 25 m i grusåsen, inte ens ett bottenfilter och tillika en påbörjad brunn full i borrkax. 600minutliter skall det visst vara, men det har gått ett par år för att spola ur kaxet. Nu är det nog så bra det kan vara, men vattnet är fortfarande ljusbrunt, jag tänkte att det måste vara jordavlagringar så jag köpte ett julafilter och satt på inloppet till mitt system, jag satt i en slamfilterpatron i filterhuset, men helt utan förbättring. Partikelfiltret tar max 25l/ min.
Jag gjorde lite research på internet och fann att lätt ljusbrunt vatten kan vara järn.
Det finns en uppsöav filter till Julas filterhus, så jag chansade köpte ett till hus och en järnfilterpatron, men där på patronen står det max 5 liter/min, det betyder att jag måste ha filtret efter hydropressen, alltså på tappvattensidan.
Inga problem ett par T kopplingar, en bypassmöjlighet och ett extra uttag till varmvattenberedaren.
Nu kommer det spännande ögonblicket, kan filtret göra vattnet klart?
På med djupbrunnspumpen lätta lye på tappstället så luften pressas ut, fram med en tekopp med vitt innanmäte.
Dröm om lyckan , vattnet ser helt klart ut inte tillstymmelse till missfärgning, en patron skall klara att rena 2 kubikmeter vatten.
 
  • Vit tekopp med klart vatten, står på en diskho av rostfritt stål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byta filter en gång per vecka då...
 
Det beror på, nu är det bara ett fritidshus för den varma perioden.
Blir det permanent boende får man väl sätta in riktiga förfilter för att få ner de löpande kostnaderna.
 
T Tjacko skrev:
v70
Som jag skrev i den andra tråden du har så tyder det väl på ett seriöst lab som tar ansvar för sitt fel och inte försöker skylla ifrån sig. det tycker jag är bättre än att folk sparkar bakut och försöker med näbbar och klor innan dom erkänner sitt misstag.

Vad har du för filter för Fe och Mn?
Vår brunn blev borrad av en skitstövel, skulle vara komplett utan pump, men han borrade bara ned ett rör 25m i grusåsen utan att sätta dit ett bottenfilter och stack sedan därifrån, han spolade inte ens ren brunnen som var full i kax. 29 tusen fick vi betala för fuskjobbet.
Vi köpte en billig djupbrunnspump på Jula och den har fungerat perfect. En hydropress och en tryckvakt monterade vi intill hydropressen, men vattnet var ändå lite lätt brunaktigt, när man fyllde en vit kopp var det svagt brunt, vi trodde det var jordavlagringar, jag köpte två filterbehållare på jula, i dessa kan man montera olika filtertyper, men läs på filtret, hur många minutliter och vilken vattenmängd de kan filtrera.
Jag satte ett filter på inloppet och där blev det ett vanligt reningsfilter med 20 my och max 20liter per minut, det andra filtret satt jag på vattenledningen efter hydropressen, för där är det mycket mindre minutliter till tappställena.
Nu var det fritt fram att testa någon av filtertyperna, för att få bort det bruna i vattnet.
Jag googlade en del och kom fram till att man borde prova med ett järnfilter.
På filtret stod det max 5l/min och klarar ca:2 kubikmeter.
Ok det sitter ju före tappstället, så kör man normalt, klaras vattenmängden!
Dröm om vår förvåning, efter att under 1 år haft brunt vatten, var det nu helt kristallklart när vi tappade upp det i en vit kaffekopp, och det är fortfarande helt klart och rent efter flera månader.
Mitt råd är att testa vattnet och sätt in rätt filter redan från början,
 
Ska du dricka vattnet bör du göra en test, olämpliga ämnen kan vara osynliga. Utifrån vattenprovet väljer man sedan filter/reningsfunktioner.
 
  • Gilla
beaver3
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ska du dricka vattnet bör du göra en test, olämpliga ämnen kan vara osynliga. Utifrån vattenprovet väljer man sedan filter/reningsfunktioner.

Helt rätt av dig, vi tar med oss kommunalt vatten i en dunk, än så länge. Vi skall skicka in för att ta vattenprov snart.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.