Hade en elektriker här som körde 500v genom den fristående styrenheten och kunde där avläsa att bastuaggregatet var kasst. Bastu aggregatet slår av jordfelsbrytaren när den börjar bli varm och då trodde elektrikern att det var jordfelsbrytaren som felet var eftersom man bör koppla den utanför.

Nu till frågan det är ett äldre Tylö aggregat med styrenhet.
Elektrikern tyckte jag skulle köpa en ny Tylö kamin som passar till styrenheten.
Annars är ju alternativet som jag förstått bör bli billigare köpa en med termostaterna inbyggda.
Går det få tag på kamin till gammal styrenhet? eller vad tycker ni är smartast?
 
Vänta lite nu. Hur "körde" elektrikern 500 V genom styrenheten? Jag antar att han isolationsprovade bastuaggregatet? Det är vanligt att värmeelement börjar läcka med tiden. Det kanske går att reparera, dvs att byta det trasiga elementet? Det kan vara enklare att få tag på en reservdel än hela aggregatet. Men då behöver ni veta vilket element av de tre.

Det är inte JFBn fel att den löser. Ett bastuaggregat som kan kastar vatten på ska hålla tätt och inte lösa en JFB. Så behåll den.
 
Ja det stämmer han isolations testade. Du har säkert rätt men få hit elektriker och köpa nya värmeelement på ett så pass gammalt aggregat blir knappt värt. Hittade på Tylö att deras version commercial bör fungera för 4700:-
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vänta lite nu. Hur "körde" elektrikern 500 V genom styrenheten? Jag antar att han isolationsprovade bastuaggregatet? Det är vanligt att värmeelement börjar läcka med tiden. Det kanske går att reparera, dvs att byta det trasiga elementet? Det kan vara enklare att få tag på en reservdel än hela aggregatet. Men då behöver ni veta vilket element av de tre.

Det är inte JFBn fel att den löser. Ett bastuaggregat som kan kastar vatten på ska hålla tätt och inte lösa en JFB. Så behåll den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.