Hej. Jag har problem med min högtryckstvätt Kärcher HD 820 S, en 3-fas maskin med många år på nacken men har varit bättre än alla senare jag använt. Den slutade helt plötsligt att ge "högtryck" och det har hänt någon gång tidigare men efter ett tag fungerat igen. Nu kommer bara en svag dusch genom munstycket. Jag har demonterat helt och kollat filter, att alla 3 kolvarna går, stängt inloppet av tvättmedel helt, vattentrycket in är OK. Jag kan inte upptäcka något som ser defekt ut och maskinen läcker inte vatten. Finns det någon som har ett förslag vad jag mer kan kolla? Jag frågar här innan/om jag lämnar till verkstad.
 
Menar du att motorn går utan att blir högtryck eller att motorn aldrig startar?
 
Hej. Jo den startar när jag vrider på start vredet men den "växlar inte upp" till högtryck när jag trycker in spolhandtaget. Motor/pumpen fick ett helt annat, kraftigare ljud tidigare när den fungerade som den skulle. "Felet" uppstod under användning och jag är totalt oförstående.
 
Det är en ventil, som jag glömt namnet på, som inte fungerar/kärvar.
 
  • Gilla
Holger Nilsson
  • Laddar…
Hej. Tack för ditt svar. Jag har inte kunnat hitta något som kärvar men jag plockar ner igen. Är det typ en kula denna ventil består av? Kan du beskriva var eller i anslutning till vad denna ventil sitter? Jag är enormt tacksam för alla uppslag
 

Bästa svaret

Ja, nått sånt är det.
Ventilen öppnar när det blir tryckfall, d.v.s när man trycker på handtaget, och då ska pumpen börja jobba.
Just nu har jag tappat minnet helt, men ska fundera om jag kommer på vad ventilen kallas.
 
  • Gilla
Holger Nilsson
  • Laddar…
Hej! YES nu hittade jag felet. Det sitter en fjäderbelastad ventil som stänger med en kula i ett konformat säte. Denna kula saknades helt!!! Jag förstår inte hur detta har kunnat ske eftersom felet uppstod under användning. Enda förklaringen är att kulan varit så sliten att den helt plötsligt åkt med vattnet ut. Hur som helst, Stort Tack för att du ledde mig en bit på vägen
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.