Om man tänker bygga hus. Om man får upp grunden måste det väl räknas som att en byggnad står på marken och det menas med att man kan ta ett bolån. Rätt eller fel?
 
Fel skulle jag säga. Grejen med bolån som gör att man kan få låna så pass mycket pengar som till ett hus och till en så pass låg ränta är att banken har huset/fastigheten som säkerhet för lånet. Jämför med privatlån/blancolån där det inte lämnas någon säkerhet. Normalt sett så lånar man med hjälp av ett byggkreditiv till husbyggen, det omvandlas sen till ett bolån är huset är klart. Jag tror att slutbesiktning måste vara gjord innan det kan bli omvandlat till ett bolån. Värdet på huset är ju betydligt lägre innan slutbesiktning är gjord eftersom man inte får lov att bo i huset.
 
  • Gilla
TB1989
  • Laddar…
T TB1989 skrev:
Om man tänker bygga hus. Om man får upp grunden måste det väl räknas som att en byggnad står på marken och det menas med att man kan ta ett bolån. Rätt eller fel?
Det blir ju upp till banken om de vill ge dig lån. Men för bara en husgrund tror jag inte det går att få ett bolån.

Och OM det mot förmodan skulel gå att få ett bolån, för bara en husgrund, så lär det bli på ett rätt lågt belopp. Vad är markandsvärdet på en husgrund till ett hus som byggs?
 
Inga bolån utan färdigt hus med slutintyg och slutbesiktning.
 
Så med andra ord. Även om nu allt är nyckelfärdigt.Grund och stomme
S Snappahaneklanen skrev:
. Normalt sett så lånar man med hjälp av ett byggkreditiv till husbyggen, det omvandlas sen till ett bolån är huset är klart.
Kan man låna byggkreditiv av en hustillverkare?
 
Byggnadskreditiv kan du ansökan om hos banken
 
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.