Jag skall montera dörrfoder i en hall/korridor vi renoverar. 7st dörrar som skall ha nya foder runt om.
Problemet är att dörrkarmarna inte alltid livar med gips/vägg intill. På en och samma dörr kan det liva på höger sida men inte på vänster&upptill. Därav så vill jag ej använda klackfoder.

Finns det något bra enkelt sätt att jämna ut mellan karm och gips/vägg så jag kan sätta släta foder överallt.
Spackel, fog etc?
 
  • Ojämnhet mellan en brunt målad dörrkarm och en vägg med grått tygmönster, vilket visar behovet av justering före montering av dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket diffar det då? Är det bara ngn millimeter så kan man ta ett vanligt foder och själv göra en mindre ”klackform” mha elhyvel eller överhandsfräs
 
Verkar ser ut som det brukar göra.
Smyglist om det skiljer mycket. För det mesta fungerar det utan särskilda åtgärder bara man ser till att fodret inte rider på någon kant så man får det tätt på båda sidor.
Ingen tänker på "felet" när/om fodret är snyggt monterat.
Edit: De flesta foder har en konkav baksida just för att hantera smärre skillnader i nivå mellan karm och vägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
På bilden så skiljer det ca 5mm, någon sida upp till 8-9mm
 
Som jag ser det är 4-5 mm gränsfall, beror lite på hur listen ser ut. Vid 8-9 mm skulle jag såga en "remsa" av planhyvlat virke som smyg.
 
Är det 8mm så passar det perfekt med en 8mm smyglist. dåligt utbud av tunnare lister tyvärr.
Jag testade precis att köpa en hörnlist och sågade bort själva hörnet så att jag fick två stycken lister att sala på karmen med. De är Typ 4-5mm tjocka. De blir dock sladdriga då man får tar det varsamt när man sågar
 
  • Gilla
Robin_
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Är det 8mm så passar det perfekt med en 8mm smyglist. dåligt utbud av tunnare lister tyvärr.
Jag testade precis att köpa en hörnlist och sågade bort själva hörnet så att jag fick två stycken lister att sala på karmen med. De är Typ 4-5mm tjocka. De blir dock sladdriga då man får tar det varsamt när man sågar
Om jag förstår dig rätt menar du att smyglisten skall agera klacken istället för ett klackfoder?
Se min snabba paint bild till försök.
 
  • Enkel linjeteckning som visar placering av en smyglist under ett foder.
R Robin_ skrev:
Om jag förstår dig rätt menar du att smyglisten skall agera klacken istället för ett klackfoder?
Se min snabba paint bild till försök.
Ja precis. I så fall sätter man ofta
R Robin_ skrev:
Om jag förstår dig rätt menar du att smyglisten skall agera klacken istället för ett klackfoder?
Se min snabba paint bild till försök.
Precis, men då lägger man dem inte kant i kant. Smyglisten har en sida som är rundad, precis som fodrets rundade kanter. den rundningen har man synlig som ett litet "trappsteg" och flyttar alltså ut fodret lite grand. Hur mycket eller lite är väl en smaksak men jag brukar bara visa rundningen samt nån enstaka mm till av listen
 
  • Gilla
Robin_
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ja precis. I så fall sätter man ofta


Precis, men då lägger man dem inte kant i kant. Smyglisten har en sida som är rundad, precis som fodrets rundade kanter. den rundningen har man synlig som ett litet "trappsteg" och flyttar alltså ut fodret lite grand. Hur mycket eller lite är väl en smaksak men jag brukar bara visa rundningen samt nån enstaka mm till av listen
 
  • Blommigt tapetmönster nära ett träfönster och en del av en beige kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint. Men ska dörrkarmen fortsätta vara brun? Hade varit snyggt att måla in den i samma färg som fodret
 
  • Gilla
Robin_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.