Vi har ett svartmålat hus så den vita IVT-dosan syns väldigt mycket vilket ger ett lite tråkigt intryck. Går det att måla den svart eller visar givaren fel då? Den sitter i nordvästligt läge men har sen eftermiddag- och kvällssol.
 
  • Vit IVT-dosa monterad på svartmålad trävägg i kontrasterande färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle då inte måla den svart i alla fall. Men vad gör det att den syns?
Hellre då måla väggen vit eller ljus i färgtonen :)

Välkommen till Bygga Hus-forumet VillaAlmandin!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle då inte måla den svart i alla fall. Men vad gör det att den syns?
Hellre då måla väggen vit eller ljus i färgtonen :)

Välkommen till Bygga Hus-forumet VillaAlmandin!
Tack

Tänker inte direkt måla om hela huset för att matcha en liten givare

Vad är anledningen till att du inte skulle måla den?
 
Ta av kåpan och måla den liggande lös svart med en sprejburk.
Undvik att måla på plats eftersom färg kan komma in i innanmätet och ställa till det.
 
  • Gilla
SvartaVillan
  • Laddar…
Det finns risk att givaren kommer att indikera fel temperatur om solen når den om du målar den svart. Svart färg reflekterar sämre än vit färg och hela givaren kommer att bli varmare vilket kommer att påverka temperaturavläsningen.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ta av kåpan och måla den liggande lös svart med en sprejburk.
Undvik att måla på plats eftersom färg kan komma in i innanmätet och ställa till det.
Självklart skulle jag ta bort den innan jag målar den Men då bör det inte påverka temperaturmätningen?
 
S sudo skrev:
Det finns risk att givaren kommer att indikera fel temperatur om solen når den om du målar den svart. Svart färg reflekterar sämre än vit färg och hela givaren kommer att bli varmare vilket kommer att påverka temperaturavläsningen.
därav min fråga då jag inte vet hur mycket kåpan påverkar temperaturen
 
S VillaAlmandin skrev:
Självklart skulle jag ta bort den innan jag målar den Men då bör det inte påverka temperaturmätningen?
Ligger solen direkt på kan den visa för varmt. Du får göra en bedömning, åt vilket väderstreck sitter den, och när kommer solen åt den?
I den bästa av världar ska den sitta åt norr, men det är inte alltid möjligt.
 
S sudo skrev:
Det finns risk att givaren kommer att indikera fel temperatur om solen når den om du målar den svart.
Självklart är det så!
S VillaAlmandin skrev:
därav min fråga då jag inte vet hur mycket kåpan påverkar temperaturen
Förslag:
Ta bort kåpan och ersätt den med lite svartmålad plåt (gammal konservburk t.ex.) så kan du se vad det gör för skillnad.
 
richardtenggren
Givaren bör ju redan ”lida” av att sitta på en svart vägg?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
På de flesta någorlunda moderna värmepannor kan man justera ute eller innegivare X C plus/minus. Kolla om din har den funktionen. Måla du, det värsta som kan hända är väl att pannan reglerar ner värmebäraren lite tidigare.
 
Svart eltape för att prova.
 
  • Gilla
SvartaVillan och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Svart eltape för att prova.
Bästa tipset hittills...
 
Fick svar från IVT:
”Vi kan inte rekommendera att du ska måla över den då vi inte kan säga exakt hur/om det kan påverka givaren. Kan hända att den visar någon grad fel eftersom svart alstrar mer värme, precis som du säger.”

Vi kommer nog köra på tipset att testa med svart eltejp först för att se hur mycket det påverkar.
 
S VillaAlmandin skrev:
Vi har ett svartmålat hus så den vita IVT-dosan syns väldigt mycket vilket ger ett lite tråkigt intryck. Går det att måla den svart eller visar givaren fel då? Den sitter i nordvästligt läge men har sen eftermiddag- och kvällssol.
Jag tror att du skall ge tusan i att måla den alls! Troligen är den vita färgen en del av dosans temperaturfunktion. Jag antar att det sitter en temperatursensor i den. Målar du den svart kommer reflektansen att drastiskt försämras. Resultatet blir att sensorn inne i dosan blir MYCKET varmare när solen lyser på den. Detta i sin tur gör att värmepumpen reagerar annorlunda. Vad gör det att det sitter en vit dosa på väggen?? -Låt den vara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.