T
Hej,
Ska fixa till några spröjsade fönster som har eftersatt underhåll.
De är målade med engelsk röd linoljefärg (Ottosons tror jag) och kittet är linoljebaserat.
Nu är kittet mycket dåligt i flera rutor så jag gissar jag behöver ta bort det.
Jag gissar att jag bär använda linoljebaserat kitt eftersom jag ska måla med linoljefärg, är det rätt?
Finns linoljebaserat kitt på "tub" då jag inte är så händig med kittkniv?
Sista frågan är om jag behöver olja fönsterbågarna eller om jag kan köra på med utspädd linoljeförg?
Tacksam för tips
 
Microkatten
Du skall absolut fortsätta använda linoljefärg och -kitt till fönster som har dessa material.

Jag har inte sett linoljekitt på tub. Med lite övning får nog de flesta in tekniken med kittkniv ganska snabbt. Jag föredrar att använda en kittkniv med snett blad, blir en bra spets att t.ex. komma in i hörn. Om inte kittet på fönstret är alltför dåligt behöver du kanske inte plocka bort allt kitt (och glasrutor), utan ta istället bara bort löst kitt och fyll i nytt.

Man kan fräscha upp linoljefärg genom att olja in med kokt linolja. Ibland behövs ett nytt lager linoljefärg eller, om träet känns torrt och färgen trött och sliten, så behöver man kanske göra mer grundläggande åtgärder.

Exakt vad man skall göra beror som sagt på i vilket tillstånd fönstret är i. Det finns flera trådar (med många bilder) här på Byggahus om att renovera fönster, t.ex. här och här.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jo, det finns tror jag. Skulle precis föreslagit cascos som jag använt själv (till fönster som det inte var så noga med) men såg nu att det bara står "oljebaserat". Men hittade istället denna som ska vara gjord på linolja; https://www.byggfabriken.com/farg-o...fo/product/452-007-linoljekitt-patron-300-ml/

Det är i allafall sjukt smidigt med kittet på tub, men du behöver ändå en kittkniv för den sista finishen.

EDIT: Ottosons har också ser jag: https://ottossonfarg.com/produkt/linoljekittfonsterkitt-i-patron-300-ml/
 
T
Tack!
Jag får köpa mig en kittkniv och ska även kolla på den där tuben... känns enklare när man är amatör.
Mycket kitt är redan borta på vissa fönster men kan nog bevara delar.
Färgen är matt & sliten så jag kanske ska olja som du säger med kokt linolja, sedan stryka utspädd färg och sedan en färdigstrykning..
Ska kolla länkarna!
TACK
 
Man måste inte använda linoljekitt, det går utmärkt med modernt tubkitt till linoljefärg också.

Man måste inte grundolja bågarna, men om man slipar trärent och har tid så varför inte. Det kan dock blöda igenom om man oljar för mycket och sedan är det lång torktid. Det finns bra instruktioner för grundmålning och oljning om man googlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.