Jag renoverar ett gammalt (1930) kostall i Skåne och är tyvärr nybörjare på stenhus. Invändigt färg- och putsskikt sitter mycket dåligt så jag ska riva all putsen. Under finns en ganska grovkornig struktur som jag tolkar som någon form av gammal grov cement. Dessutom finns en del lite djupare "skador". Stommen är troligtvis gråsten. Ska bli ett häststall och det är insidan jag pratar om.

Hur kan jag veta om man har använt kalkbruk tidigare?
Bör jag/måste jag använda kalkbruk?
I så fall vilka är för- och nackdelarna?
Om ej kalkbruk - ska jag putsa med bruk B och hur tjocka lager kan man putsa?
Måste man näta om det blir tjockare lager, eller kan man putsa flera lite tunnare lager?

Dessutom har man ovanför de bärande bjälkarna använd lerstenar som mer liknar jord idag. Om man behåller dessa och putsar utanpå - vad använder man då för bruk?

Många frågor kring ett och samma ämne - tacksam för hjälp
 
Lybeck skrev:
Jag renoverar ett gammalt (1930) kostall i Skåne och är tyvärr nybörjare på stenhus. Invändigt färg- och putsskikt sitter mycket dåligt så jag ska riva all putsen. Under finns en ganska grovkornig struktur som jag tolkar som någon form av gammal grov cement.

Man har nog dragit ut en slamma med cementbruk och sedan putsat med kalkbruk, den dåliga hållfastheten tyder på det.

Dessutom finns en del lite djupare "skador". Stommen är troligtvis gråsten. Ska bli ett häststall och det är insidan jag pratar om.
Med gråsten menar du då cementhålsten?

Hur kan jag veta om man har använt kalkbruk tidigare?
Den dåliga hållfastheten tyder klart på detta, skulle tippa att bruket är vitt/grå-beiget
Bör jag/måste jag använda kalkbruk?  Nej
I så fall vilka är för- och nackdelarna?
Om ej kalkbruk - ska jag putsa med bruk B och hur tjocka lager kan man putsa?
Putsa ett lager 8-10mm med B-bruk och ett stålnät i detta - lägg på ytterligare ca 5mm C-bruk
Måste man näta om det blir tjockare lager, eller kan man putsa flera lite tunnare lager? Nätet är där för att bruket skall hänga kvar om det blir bom och sprida kraften om du har rörelser

Dessutom har man ovanför de bärande bjälkarna använd lerstenar som mer liknar jord idag. Om man behåller dessa och putsar utanpå - vad använder man då för bruk?
Klä in dessa stenar med vindpapp - gör en nätkorg och häng upp bruket i nätet

Många frågor kring ett och samma ämne - tacksam för hjälp
Var noggran med rengöringen och tillsätt lite vidhäftare i första påslaget med B-bruk
 
Tack för svaren!
En fundering - man läser ju överallt att hållfastheten ska vara sämre "ju längre ut man kommer". Om man då har ett dåligt underlag och putsar med B och C. är det inte risk för att hela schabraket släpper?
 
Jag missade att skriva att du skall ta ner allt kalkbruket... så din kommentar var helt riktig... men med hästar i stallet vill du inte ha kalkbruk på väggarna - du får ha med dig en hink bruk varje gång du mockar ut... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.