S
Hejsan

Det ska byggas en altan, intill en husvägg. Ytan där altanen skall vara är asfalterad. altanen skall hamna på 50-100cm höjd, i nivå med en dörr som sitter på den höjden.

Tanken är att ställa betongplintar direkt på asfalten och bygga altanen på dem. Är det en så bra idé? Vilka kan problemen tänkas bli? Asfalten har legat där i mååånga år, och det är rejält packad grus under. Det har vi sett på ett par ställen runtomkring där asfalten plockats bort.

Ja, var har ni för tankar och idéer kring denna, något udda (?), idé?
 
Jag skulle bilat bort asfalten där plintarna ska stå och låtit resten vara kvar.

Asfalt är i princip en "hård" vätska om du applicerar statiskt tryck undrr lång tid kommer den flyta undan.
Om det spelar roll eller inte beror på hur det byggs/kan justeras.

/ATW
 
Trädgårdsplatta+plint med justerbar stolpsko om höjden räcker.
 
Rickard.
Vad är vitsen med att ha plint ovan mark? Vill du upp i höjd är en stolpe enklare. En klassisk marksten/trägårdsplatta (går ofta att hitta gratis på köp & sälj om man är beredd att jobba lite), stolpar och krysstag blir riktigt stabilt. På så sätt blir varje stödpunkt enkel och billig så då kan man gott göra några extra för att minimera punktbelastningen på asfalten.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
S
Vad vitsen är med att ha plint ovan mark? Ja, det är ju faktiskt en bra fråga. Jag vet inte ;)

Om jag förstår dig rätt är du inne på att bara lägga en marksten först, typ dansk sjöstensplatta, och sedan bara ställa trästolpe på den? Ja, det kan ju vara en ide. Enkelt blir de i alla fall.

Funderade lite kring det där med att ta bort asfalten där stolparna går ner. då kan de ju bli lite lättare att jämna av marken också så det blir helt rakt under markstenen, om man kör med det. Det är nog ingen dum idé.
 
Rickard.
Precis så tänkte jag, en liten snutt takpapp under stolpen så håller den många många år. Stolpen kan tex vara 2 st 45x95 där ena slutar under bärlinan och den andra går upp bredvid.

Helt jämt behöver det inte heller vara men är det så ojämt att du riskerar att knäcka plattorna är det såklart inte bra :)
 
  • Gilla
Aleols
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Vad vitsen är med att ha plint ovan mark? Ja, det är ju faktiskt en bra fråga. Jag vet inte ;)

Om jag förstår dig rätt är du inne på att bara lägga en marksten först, typ dansk sjöstensplatta, och sedan bara ställa trästolpe på den? Ja, det kan ju vara en ide. Enkelt blir de i alla fall.

Funderade lite kring det där med att ta bort asfalten där stolparna går ner. då kan de ju bli lite lättare att jämna av marken också så det blir helt rakt under markstenen, om man kör med det. Det är nog ingen dum idé.
Helt onödigt att ta bort asfalten om den inte är mycket ojämn. Lägg betongplatta på asfalten, sen en bit syllpapp och pelare på den.

Enkelt och smidigt.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
S
Det är mest det att det inte är helt slätt. Asfalten lutar svagt ut från huset. Så det är risk att stolpen kommer stå på ett hörn bara. Återstår att se hur det blir i praktiken.
 
S Snickerick skrev:
Det är mest det att det inte är helt slätt. Asfalten lutar svagt ut från huset. Så det är risk att stolpen kommer stå på ett hörn bara. Återstår att se hur det blir i praktiken.
Då kapar man stolpen snett alternativ jämnar till under plattan, exempelvis liten slatt betong eller grus.
 
Redigerat:
S
Ja, å då kan det bli så att det är lika enkelt att ta bort asfalten under plattan ;)
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Ja, å då kan det bli så att det är lika enkelt att ta bort asfalten under plattan ;)
Ja för det tar nog bara en minut att ta bort asfalten och jämna till marken under varje stolpe....
 
S
Ja, om det bara tar en minut att blanda till betong och fixa och dona med det och palla upp och låta det torka och ha sig, då tar det bara en minut att ta bort en liten fyrkant asfalt ...;)
 
S Snickerick skrev:
Ja, om det bara tar en minut att blanda till betong och fixa och dona med det och palla upp och låta det torka och ha sig, då tar det bara en minut att ta bort en liten fyrkant asfalt ...;)
Det tar ungefär en minut per platta att lägga grus under varje platta så dom lägger sig i våg. Om man vill blanda till halv säck cement i stället så tar det nog flera minuter att blanda till det.

Det är inget att palla upp, stötta eller dona. Lägg ut, grus sand, betong under plattan och jämna till.

Exakt samma som behövs om du tar bort asfalten, men i det här fallet slipper man det ;)
 
S
Att bara lägga ut grus under en platta på asfalt funkar inte eftersom det sköljs bort vid första störtregn.
Betong skall blandas och härdas. Det tar väldigt mycket mer än en minut.
 
Redigerat:
S Snickerick skrev:
Att bara lägga ut grus under en platta på asfalt funkar inte eftersom det sköljs bort vid första störtregn.
Betong skall blandas och härdas. Det tar väldigt mycket mer än en minut.
Jag vet ju vad jag skulle välja, om det är till exempel 20 stolpar som ska upp så skulle jag blanda till lite betong, slänga ut en liten skvätt under trädgårdsplattan och knacka den i våg. Efter en timme skulle jag gå in och lägga mig i soffan och vänta till nästa dag.

Grus/makadam fungerar också utmärkt men det behöver man lägga mer av så att det täcker en större yta utanför trädgårdsplattan.

Sen om grannen vill göra 20 hål i asfalten för samma jobb så kan jag ligga i soffan och titta på medans grannen gör hål i asfalten av någon konstig anledning. Efter han gjort sina hål ska han avjämna det med grus/makadam och då har jag redan blivit less på att ligga i soffan och dricka öl för länge sedan.

Men resultat blir precis lika bra för honom också, och asfaltrester vill man ju ha som prydnad.
 
  • Gilla
backstad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.