Jag har köpt ett 30-tals-hus med stor källare (ca 100 kvm). I källaren finns EN golvbrunn och en gammal tvättvask med kall- och varmvatten, hyfsat centralt i källaren. (Sen går ju avlopp och vattenledningar från ovanvåningen ner i ena hörnan av källaren också)

Vi vill ha tvättstuga i ett annat rum än där vattnet och avloppet finns. Enklaste varianten är väl att dra slangar med vatten och avlopp längs golv och väggar fram till där vi vill ha tvättmaskinen. En ordentligare lösning är väl att bila upp kanaler i betonggolvet och dra fram allt ordentligt till rummet i fråga.

Men är det lönt besväret? Och hur stort är besväret?

Om vi snackar om tio meter avlopp som ska bilas och läggas, vad kan man gissa att det kostar?
Är kostnaden linjär mot sträckan?
Vad kan man göra själv och hur mycket kan man spara? (T ex bila själv)
Hur lång tid kan det ta innan allt är klart?

Jag kommer att kolla upp detta med lokala VVSare, men det vore ändå super om man kunde få lite input och svar på frågor härifrån innan dess!

(Om ni tycker detta är roligt att prata om, så finns det funderingar på att passa på att dra runt avlopp till fler rum, för att förenkla om man vill bygga badrum/pentry/keramikverkstad och lite sånt om några år. Men det finns inte oändligt med kapital att investera med i detta läget.)
 
Själva bilandet och nerpetandet av ett rör gör man själv på en helg med hyrd bilhammare och diamantskiva på vinkelslipen. Det är är återställningen och allt annat (t.ex. bli av med familjen, bortforsling av avfall, damm m.m.) som är bökigt och tråkigt...
 
  • Gilla
Estenlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med om att städandet efter bilningen är det som äter timmar och är drygt. Det där dammet...

En tvättstuga brukar vara en ganska permanent sak. Så sett ur några årtiondens avskrivningskostnader så tycker jag du ska följa svensk standard och ha en golvbrunn. Det är liksom bara en tidsfråga innan det kommer vatten på golvet.

Ska vi gissa att det är ett tredagarsjobb vid offertförfrågan?

1. Bilning och borttransport av massor/städning (hyrd container/big bag).
2. Dragning av avloppsrör och montering av golvbrunn samt armering.
3. Gjutning.

Med min Stockholmspriser-mot-konsument-schablon (fast pris), 10-15 tusen om dagen totalt fakturabelopp (med moms och allt material och kringkostnader som hyror av containrar och liknande) så ger det 30 000 - 45 000 kr i pris. Sen får du ROT-avdrag på jobbets arbetsdel (som är dominerande). Utan avtal om priset men med bestämd timkostnad (s.k. "löpande") kan det bli billigare med en bra och välmenande företagare.

(Notera att vi har hantverkare på detta forum som menar att detta är fantasipriser som de aldrig tar. Men vi som är konsumenter i Stockholm har lite andra erfarenheter.)
 
  • Gilla
Estenlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.