Bart Bart skrev:
Jag vet faktiskt inte. Det enda jag hittat är detta.

"Detta innebär exempelvis att om man till ett bostadshus vill sätta upp en friggebod måste detaljplanen ändras eller upphävas. Detta eftersom friggeboden måste byggas inom bostadshusets tomt."
Det står idag en friggebod på den allmänna marken (inom fastigheten). Det kan dock vara så att friggeboden stod där innan det blev allmän mark.
 
L Ladan vid havet skrev:
Kartmaterialet är situationsplan från kommunen samt detaljplan. Fysiska gränsmarkeringar finns.

Ja, man skulle kunna tro att det är fastighetsgräns det gäller men enligt boverket står det enbart gräns. Se inlägg #9

Intressant om inlösen, även om det inte skulle hjälpa oss. Sen är jag osäker på om kommunen är huvudman för marken. Det är inte kommunen som äger marken och de har aldrig skött något underhåll här.
Är det enskilt huvudmannaskap gäller också att du kan kräva att huvudmannen löser in den marken.

Ser väl dystert ut för dig att placera byggnaden enligt önskemål tyvärr.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ta upp detta med gränserna och typen med kart avdelningen på kommunen. Det kanske resulterar i att du måste beställa en förenklad nybyggnadskarta, men då får du utrett vem som annekterat och vad som är park.
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Tyvärr inte ovanligt att planarkitekterna som gör planen inte matchar den mot fastighetsgränserna. Och vice versa, att lantmätaren missat att ta hänsyn till planen. Vilket kom först i ditt fall, fastigheten eller planen?
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Att en del av en enskild fastighet (även en ”villatomt”) inte är tomtmark är inte jätteovanligt. Exempelvis går vägar och gator inte helt sällan på sådan mark. Här verkar en tidigare ägare av TS fastighet nästan demonstrativt ha placerat en friggebod invid fastighetsgränsen för att ”tvinga ut” allmänheten från den egna fastigheten. Den boden har nog alltid varit regelvidrig, men har den stått där i tio år är ju det preskriberat, vare sig det är på tomtmark eller ej (även på tomtmark hade ju även den behövt stå 4,5 meter från gränsen.

Edit: Jag gissar för övrigt att kilen på TS mark är ett gammalt vägreservat som aldrig blivit utnyttjat. Det antyds av korridoren på andra sidan den befintliga vägen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
T twoody skrev:
Är det mer än 4,5 m så får man bygga attefallshus på prickmark.
Man får bygga attefall på prickmark. Byggnaden måste däremot placeras 4,5 meter från det som i DP anges som parkmark/allmän platsmark. Nu är delar av fastigheten angett som parkmark, och det krånglar till saken.
 
L Ladan vid havet skrev:
Hej

Vi har stött på en utmaning och undrar om ni kanske hört om något liknande fall eller har några tips på vad man kan göra. Vi skulle vilja placera ett attefallshus 4,5m från vår fastighetsgräns enligt nedan (Se fastighet 1:33)
[bild]
Tanken är att riva friggebod och hus med de röda kryssen och placera attafallshuset enligt den blåa rektangeln. Vi kände till att det var prickad mark men detta trodde vi inte skulle vara några problem då det är 4,5m från fastighetsgräns. Efter dialog med byggnadsnämnden så blev det dock stopp. Sydväst om vår fastighet är det en allmänning och det visar sig att parkmarken enligt detaljplanen även går in på vår fastighet. Se bild:
[bild]
Detta innebär att vi då behöver placera attefallaren minst 4,5 meter från parkmarken, vilket tyvärr inte alls fungerar för våra planer. Om vi fick göra som vi vill skulle det ju också i verkligheten bli en bättre lösning för allmänheten eftersom det då skulle bli ett större avstånd från allmänningen till närmaste byggnad, eftersom friggeboden försvinner och attefallaren då byggs ett par meter längre in på tomten.

Är det vanligt att man har parkmark på sin fastighet som är en vanlig villatomt? I verkligheten ser det ut så här:
[bild]
(Det gröna är då "parkmark") Huset till höger är byggt 1965 och jag är tämligen säker på att friggeboden är byggd innan 1986 då detaljplanen är gjord.

Bygglovshandläggaren skriver "Det som är angivet i detaljplanen är det som gäller, även om ni i verkligheten har tagit ianspråk allmänplats mark." Nu vet jag ju ännu säkert men skulle snarare vilja hävda att det är kommunen som har tagit en privat fastighet i anspråk till allmän mark. Ungefär som att man ritat ut detaljplanen med linjal och inte tagit hänsyn till verkligheten likt man delat upp Afrika.

Någon som har något tips eller är det bara att vika sig?
När tillkom detaljplanen och när styckades tomten? Jag tror att avstyckningen inte stämmer med detaljplaneförslaget. Er fastighet blev nog större än det var tänkt från början. Jag har sett en fastighet där det gick ett stråk av prickmark snett över fastigheten. Det visade sig att en fastighetsreglering gjorts och (fastigheten utökades). Det som är angivet i planen är bindande och prickmarken ligger kvar. I detta fall sökte fastighetsägaren bygglov istället för en anmälan och fick det beviljat med en liten avvikelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tyvärr inte ovanligt att planarkitekterna som gör planen inte matchar den mot fastighetsgränserna. Och vice versa, att lantmätaren missat att ta hänsyn till planen. Vilket kom först i ditt fall, fastigheten eller planen?
Vet ej ännu. Byggnader har stått på tomten sedan minst mitten av 60-talet. Vet ej när avstyckning gjordes.

Den senaste DP är från 1987, har beställt tidigare planer.
 
M MetteKson skrev:
När tillkom detaljplanen och när styckades tomten? Jag tror att avstyckningen inte stämmer med detaljplaneförslaget. Er fastighet blev nog större än det var tänkt från början. Jag har sett en fastighet där det gick ett stråk av prickmark snett över fastigheten. Det visade sig att en fastighetsreglering gjorts och (fastigheten utökades). Det som är angivet i planen är bindande och prickmarken ligger kvar. I detta fall sökte fastighetsägaren bygglov istället för en anmälan och fick det beviljat med en liten avvikelse.
Senaste DP är från 1987, har bett om tidigare planer. Osäker på när avstyckning gjorts men den har varit bebyggd sedan mitten av 60-talet (minst).

Menar du då att de sökte bygglov för en komplementbyggnad istället för Attefall?
 
L Ladan vid havet skrev:
Vet ej ännu. Byggnader har stått på tomten sedan minst mitten av 60-talet. Vet ej när avstyckning gjordes.

Den senaste DP är från 1987, har beställt tidigare planer.
Du kan kolla din fastighet på lantmäteriet där kan du troligen se när den styckades av.
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
L Ladan vid havet skrev:
Senaste DP är från 1987, har bett om tidigare planer. Osäker på när avstyckning gjorts men den har varit bebyggd sedan mitten av 60-talet (minst).

Menar du då att de sökte bygglov för en komplementbyggnad istället för Attefall?
Ja, de sökte bygglov för en komplementbyggnad (gäststuga), fast byggnaden hade utformning (area, höjd mm) som en attefall. Dock räknas byggnadens byggnadsarea in i byggrätten, så det gäller att du inte har maxat den.
Efter att ha tagit reda på bakgrunden och rimligheten med prickmarkens placering, läst på planens syfte så lyftes ärendet i byggnadsnämnden som gick på att bevilja byggnaden. Dock vet vi inte hur Länsstyrelsen skulle ställa sig till beslutet vid överprövning, men vad jag vet så här långt har ingen klagat. Men handläggaren får lägga ner lite möda på ärendet, har du fått bra kontakt med någon på byggnadskontoret?
 
J Johanx skrev:
Du kan kolla din fastighet på lantmäteriet där kan du troligen se när den styckades av.
Du kan gå in på Lantmäteriets hemsida och kolla upp din fastighet om du har bankID.
 
Jag tror att det nog blir svårt att få igenom det här. Ironiskt nog av olika skäl för det två sätten.

Bygglov går bort pga. prickmark, Attefallsreglerna går bort pga. att kommunen (och ingen annan heller) inte får ge grannmedgivande.
 
Kan du länka till detaljplanen i sin helhet?

Min misstanke är att det finns en äldre detaljplan där denna bit av fastigheten också var planlagd som allmän plats, och att man i den nya detaljplanen bedömde att det inte var lämpligt att marken övergick till kvartersmark. Med tanke på det gröna släppet som finns på andra sidan vägen ser det ut som att det går något grönt stråk där som det är tänkt att allmänheten ska kunna röra sig på? Och att kommunen när man gjorde planen inte villa försämra möjligheterna för sådana stråk. Men som sagt bara min gissning utifrån infon som finns.

Men egentligen oavsett anledningen till att del av din fastighet är allmän platsmark så är det allmän plats och då kan du inte placera en Attefallsbyggnad nämare. När det är allmän plats finns det inte heller någon granne som kan godkänna en närmare placering (oavsett vem som är fastighetsägare).

Det är ju inte meningen att privatperson ska äga allmän plats mark, men så länge inte någon (du eller kommunen eller en enskild huvudman) initierar att den genomförs så kan det se ut sådär hur länge som helst. Det är vanligt att speciellt detaljplaner med enskilt huvudmannaskap aldrig genomförs. Men du har rätt till att huvudmannen löser in och betalar ersättning för marken. Om du nu skulle vilja det...
 
L Ladan vid havet skrev:
Senaste DP är från 1987, har bett om tidigare planer. Osäker på när avstyckning gjorts men den har varit bebyggd sedan mitten av 60-talet (minst).
Hur gick det?
Kanske du kan "renovera" befintliga hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.