Hej

Vi har stött på en utmaning och undrar om ni kanske hört om något liknande fall eller har några tips på vad man kan göra. Vi skulle vilja placera ett attefallshus 4,5m från vår fastighetsgräns enligt nedan (Se fastighet 1:33)
Kartutsnitt som visar planerad placering av ett attefallshus i blå rektangel, med röda kryss över byggnader som ska rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att riva friggebod och hus med de röda kryssen och placera attafallshuset enligt den blåa rektangeln. Vi kände till att det var prickad mark men detta trodde vi inte skulle vara några problem då det är 4,5m från fastighetsgräns. Efter dialog med byggnadsnämnden så blev det dock stopp. Sydväst om vår fastighet är det en allmänning och det visar sig att parkmarken enligt detaljplanen även går in på vår fastighet. Se bild:
Detaljplan med markutnyttjande, röda kryss markerar byggnader att rivas, blå rektangel visar ny placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta innebär att vi då behöver placera attefallaren minst 4,5 meter från parkmarken, vilket tyvärr inte alls fungerar för våra planer. Om vi fick göra som vi vill skulle det ju också i verkligheten bli en bättre lösning för allmänheten eftersom det då skulle bli ett större avstånd från allmänningen till närmaste byggnad, eftersom friggeboden försvinner och attefallaren då byggs ett par meter längre in på tomten.

Är det vanligt att man har parkmark på sin fastighet som är en vanlig villatomt? I verkligheten ser det ut så här:
Trädgård med ett grönt område markerat som parkmark, två små byggnader och en ritad blå rektangel där ett attefallshus planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Det gröna är då "parkmark") Huset till höger är byggt 1965 och jag är tämligen säker på att friggeboden är byggd innan 1986 då detaljplanen är gjord.

Bygglovshandläggaren skriver "Det som är angivet i detaljplanen är det som gäller, även om ni i verkligheten har tagit ianspråk allmänplats mark." Nu vet jag ju ännu säkert men skulle snarare vilja hävda att det är kommunen som har tagit en privat fastighet i anspråk till allmän mark. Ungefär som att man ritat ut detaljplanen med linjal och inte tagit hänsyn till verkligheten likt man delat upp Afrika.

Någon som har något tips eller är det bara att vika sig?
 
Finns det inga tomtpinnar?
 
Är det mer än 4,5 m så får man bygga attefallshus på prickmark.
 
R Robert-san01 skrev:
Finns det inga tomtpinnar?
Jo, det finns. Det finns utsatta där de röda prickarna är. Så gällande var vår fastighet är finns inga frågetecken på.
Karta med röda prickar som markerar specifika punkter på en fastighet, omgiven av vägar och terrängformeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Har kommunen feltolkat var tomtgränsen går kanske ?
 
Har fastighetsägaren feltolkat var tomtgränsen går kanske?
 
Kan det vara så att er fastighet fanns när detaljplanen för området gjordes och drevs igenom?
Då kan lustiga saker inträffa. Utdrag rån Boverket.

Enligt definitionen av tomt i PBL kan en tomt aldrig omfatta allmän plats. Allmän plats är definierat i PBL som en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt detaljplan är avsett för gemensamt behov. Det innebär att en byggnad som är placerad på ett område som utgör allmän plats enligt den detaljplan som gäller för området enligt definitionerna i PBL inte har någon tomt. Det kan till exempel vara en kiosk som är placerad på ett torg. Detta gäller oavsett om marken används som en allmän plats eller inte. Det innebär att om exempelvis ett enbostadshus med tillhörande mark är placerat på ett område som utgör parkmark i detaljplan har enbostadshuset ingen tomt enligt definitionerna i PBL. En sådan situation kan exempelvis uppstå om en detaljplan har antagits där det redan fanns befintlig bebyggelse och syftet med detaljplanen var att göra om en bostadstomt till en park. Även om området aldrig omvandlades till park och bostadshuset finns kvar har inte bostadshuset någon tomt enligt PBL. För att bostadshuset ska ha en tomt enligt PBL måste detaljplanen då upphävas eller ändras. Detta innebär exempelvis att om man till ett bostadshus vill sätta upp en friggebod måste detaljplanen ändras eller upphävas. Detta eftersom friggeboden måste byggas inom bostadshusets tomt.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...efriade-atgarder/en--och-tvabostad_tomt/tomt/
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Jag antar att det kan gälla del av tomt också.
 
Ja, var fastighetsgränsen går är inga frågetecken på. Sen är det 4,5 meter från gräns man får bygga attefallshus. Enligt boverket gäller dock:

"Det framgår inte av plan- och bygglagen, PBL, eller av dess förarbeten vilka gränser som avses när attefallshuset ska placeras minst 4,5 meter från gräns. De vanligaste gränserna är fastighetsgräns och tomtgräns."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/

Så uppenbarligen verkar vi av någon anledning ha en annat tomtgräns än vad vår fastighetsgräns är. Då kan man kanske fråga sig varför?
 
Vad är det för kartmaterial du har? Det kan inte vara så att gränserna helt enkelt inte stämmer överens med verkligheten? Har du hittat de fysiska gränsmarkeringarna? Om det är så att fin fastighet innehåller allmän platsmark har Du rätt att kräva att kommunen löser in den, men det hjälper dig kanske inte.

I övrigt är det väl så att du får genomföra bygglovsbefriade åtgärder på prickmark så länge det inte finns ett specifikt förbud mot det i detaljplanen. Sen står det ju fastighetsgräns i PBL så för att neka tänker jag att kommunen bör lösa in markbiten. Spontant tänker jag att det inte nämns något om den planlagda markanvändningen.

Fast det är klart, bygger du 4,5 meter från fastighetsgräns och de sedan bestämmer sig för att lösa in markbiten så att den stämmer överens med planen blir det plötsligt planstridigt.
 
  • Gilla
sam1234 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att kommunen helt enkelt ritade in parkmark där de ville ha den. Sen lät de bli att annektera den marken som redan låg på en befintlig fastighet och lät gränserna vara kvar där de låg. Dock kom då en del av er fastighet att hamna under parkmarken i detaljplanen. Mark som alltså inte faller inom tomtmark.

Vi har ganska många liknande fastigheter i området här där delar av fastigheten inte är tomtmark då de anses vara grönområden i detaljplanen.
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Kan det vara så att er fastighet fanns när detaljplanen för området gjordes och drevs igenom?
Då kan lustiga saker inträffa.
Ja, det är det jag försöker undersöka om det är så det har varit. Och om det nu är så, kan man göra något åt det?

Här är en annan bild på hur det ser ut i verkligheten.
Flygfoto av ett bostadsområde med hus och tomter nära kusten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet faktiskt inte. Det enda jag hittat är detta.

"Detta innebär exempelvis att om man till ett bostadshus vill sätta upp en friggebod måste detaljplanen ändras eller upphävas. Detta eftersom friggeboden måste byggas inom bostadshusets tomt."
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag vet faktiskt inte. Det enda jag hittat är detta.

"Detta innebär exempelvis att om man till ett bostadshus vill sätta upp en friggebod måste detaljplanen ändras eller upphävas. Detta eftersom friggeboden måste byggas inom bostadshusets tomt."
Om det gäller den del av fastigheten som är allmän platsmark ja.
 
M Manfreds skrev:
Vad är det för kartmaterial du har? Det kan inte vara så att gränserna helt enkelt inte stämmer överens med verkligheten? Har du hittat de fysiska gränsmarkeringarna? Om det är så att fin fastighet innehåller allmän platsmark har Du rätt att kräva att kommunen löser in den, men det hjälper dig kanske inte.

I övrigt är det väl så att du får genomföra bygglovsbefriade åtgärder på prickmark så länge det inte finns ett specifikt förbud mot det i detaljplanen. Sen står det ju fastighetsgräns i PBL så för att neka tänker jag att kommunen bör lösa in markbiten. Spontant tänker jag att det inte nämns något om den planlagda markanvändningen.

Fast det är klart, bygger du 4,5 meter från fastighetsgräns och de sedan bestämmer sig för att lösa in markbiten så att den stämmer överens med planen blir det plötsligt planstridigt.
Kartmaterialet är situationsplan från kommunen samt detaljplan. Fysiska gränsmarkeringar finns.

Ja, man skulle kunna tro att det är fastighetsgräns det gäller men enligt boverket står det enbart gräns. Se inlägg #9

Intressant om inlösen, även om det inte skulle hjälpa oss. Sen är jag osäker på om kommunen är huvudman för marken. Det är inte kommunen som äger marken och de har aldrig skött något underhåll här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.