Hej har hjälpt en kompis att laga en diskmaskin. Timerns drivmotor är bytad en liten DC motor. Timern går nu fast på fel håll hur ändrar jag följden på en DC motor?

AC motorer bytar man bara på L1 L2 L3 men här vet jag inte hur jag ska göra heeelp ??
 
Byt plats på plus och minus.
 
Vänd på plus och minus...:p

Om det är en DC-motor med permanetmagneter fungerar det.

Skulle du ha valt en borstlös motor med lite elektronik i så fungerar den på liknande sätt som 3-fasmotorn.
Kanske inte så lätt att plocka isär och flytta någon lindnings anslutning till styrelektroniken.:oops:
 
Det fungerar tyvärr inte den snurrar moturs fortfarande :(
 
Vad är det för motor?
 
Är du säker på att det är likström till motorn.
En 230 V synkronmotor låter mer troligt till "timern".
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
E etompau skrev:
Är du säker på att det är likström till motorn.
En 230 V synkronmotor låter mer troligt till "timern".

Du har rätt det är en Ac motor! Men faktum kvarstår den fungerar fortfarande inte :(
 
T TomasSchwarz skrev:
Du har rätt det är en Ac motor! Men faktum kvarstår den fungerar fortfarande inte :(
Är den köpt som reservdel eller är experimenterande ni pysslar med ?
Rotationsriktningen brukar avgöras med yttre anslutning av en kondensator till en lindning i motorn. Inte alla har dock denna funktion.
 
E etompau skrev:
Är den köpt som reservdel eller är experimenterande ni pysslar med ?
Rotationsriktningen brukar avgöras med yttre anslutning av en kondensator till en lindning i motorn. Inte alla har dock denna funktion.
Tack! Det är en köpt reservdel till en kompis på en pizzeria. Så jag ska vända på kondensatorn sen lödda på den igenväxt
 
T TomasSchwarz skrev:
Tack! Det är en köpt reservdel till en kompis på en pizzeria. Så jag ska vända på kondensatorn sen lödda på den igenväxt
Nej det lär inte hjälpa.
Ta en bild på grunkorna.
 
E etompau skrev:
Nej det lär inte hjälpa.
Ta en bild på grunkorna.
Okej jag lägger upp en bild till dig imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.