Hej

vi ska bygga om vårt garage till tvättstuga och i samma veva bila upp golvet och isolera det. Vet att denna fråga diskuterats många gånger men hör gärna era inspel. Vi har idag platta på mark och det är ganska kallt på vintern.

Vi vill med denna åtgärd höja komforten men samtidigt inte elda för kråkorna. Tanken är att vi ska lägga golvvärme och klinkers. Jag har ännu inte bilat upp golvet men har hört av grannen(som har ett likande hus) att det ska vara förhållandevis lätt att bila. Jag vet inte hur tjock plattan är eller hur mycket som ev går att gräva ur. Tänkte bila det mesta själv, men ska nu ta in offerter på själva gjutningen.

Hur ska jag tänka kring val av isolering. Flera av hantverkarna jag pratat med anser att man ska köra eps-betong Men jag är skeptisk då jag tror det blir för dåligt med isolering och det kan ju bli ganska dyrt om det blir tjockt lager eps. min bild är att det borde blir billigare o bättre med cellplast men är rädd för att jag inte får till den höjden.

Hur ska jag tänka

Ska jag ta in två olika offerter och sedan välja Tillvägagångssätt beroende på hur mycket jag klarar av att gräva ur

Hur mycket eps- betong måste jag komma upp i för att ett tillräckligt isolerat golv med vattenburen golvvärme

varför rekommenderar så många eps betong, är det för att det är enkelt eller finns det andra problem med cellplast och vanlig betong som jag missar

om jag väljer cellplast, hur mycket cellplast behöver jag lägga anser nu? Vet vad som rekommenderas men har ni erfarenhet av att lägga tex 15 cm cellplast o golvvärme

tack på förhand
Johan
 
Kanske inget superbra svar. Men har för mig att jag tittade på hur bra eps isolerade ifh till alternativet med betong o cellplast. Det jag kom fram till om jag minns rätt så behövdes det lika tjockt lager med eps som betong och cellplast för att få samma isoleringsförmåga. För en byggare där man ska betala arbetskostnaden så kanske det jämnar ut sig med att epsen borde vara snabbare att lägga in.
 
  • Gilla
lejon76
  • Laddar…
Om det fortfarande finns en garageport/dörr skulle jag använda maskiner till jobbet. Först såga upp plattan och sedan gräva med en lite mindre maskin. Därefter skulle jag köra markduk, makadam, isolering och gjuta. Att gå på epscement känns som en onödigt dyr lösning och ger väl ca hälften i isolervärde mot samma tjocklek cellplast och till en högre kostnad. EPS-cement gör sig bäst på ojämnt underlag eller där du vill gjuta in och isolera rörinstallationer.
 
  • Gilla
lejon76
  • Laddar…
.Tack för svaren

Ja det där med en lite grävare var klokt.

”Därefter skulle jag köra markduk, makadam, isolering och gjuta”

Låter som en plan! Men vi m jag inte lyckas komma ner så djupt, är det någon som testat att byta ut makadamen mot lecakulor( isolerar en del har jag förstått)

eller isodränskivor i botten istället för makadam, de skulle också isolera eller tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.