nikasp
Förbannades jä&la klipparkniv till att sitta (se brädbiten)... Idéer? Har inte testat penetrerande olja än pga kväll nu men känns som att man kommer åt ganska dåligt.

14 mm skalle som börjar ge sig lite, halvdålig hylsnyckelsats (allt lite sämre hamnar här i torpet). Stör mig som fasen på att jag måste skärpa på plats men vill heller inte står med en runddragen skalle eller i värsta fall att skruven går av...



Hantverksproblem med fastklämd kniv i skruvhuvud vid trädgårdsprojekt, verktyg och trä i gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsklippare uppochned med en fastklämd kniv och verktyg runt en skruv i mitten, gräsrester och brädbit för hävstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hylsnyckel på en fastsittande skruv på en grönbelagd brädbit, problem med demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en sliten skruv med 14 mm skalle fast i en brädbit, verktygsmärken synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Calliba
  • Laddar…
Är den inte gängad åt andra hållet??
 
  • Gilla
Bertil Bergdahl och 1 till
  • Laddar…
Jag tror nog skruven är vänstergängad. Kolla vilket håll kniven roterar så vet du vilket håll skruven måste vara gängad.
 
nikasp
Tack för svar och när jag kollar måste det ju fasen vara så, jag försökte lossa åt samma håll som kniven roterar. Måste springa ut och testa igen.
 
nikasp
Nähä, sitter så in i helvete. Kan ta i ganska bra så hela axeln kröker... Verkar dessutom som att jag tänkte rätt från början, dvs lossa åt samma håll som kniven roterar. Sitter som berget. Sprayade ordentligt med olja men känns inte alls som det kommer åt. Får testa imorgon. Inte exakt min manual, dyrare modeller men ser exakt likandant.

Illustration av en gräsklipparblad och bult med angivelse av åtdragningsmoment på 40 Nm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fönsterputsaren
  • Laddar…
De har en tendens till att fastna, har du möjlighet att värma den lite?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
A
Bör vara normalgäng på en klippare,lossas motsols,iaf alla mina klippare,muttermaskin underlättar!
 
  • Gilla
lelle_9 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Handyman 1 skrev:
Bör vara normalgäng på en klippare,lossas motsols,iaf alla mina klippare,muttermaskin underlättar!
Är i torpet men äger ingen mutterdragare i alla fall. Har ju bråkat med trilskande skruvar oftast i bil men hittills klarat alla men den här sitter som berget.

Kanske ska kolla av med sambon som vet att jag är snabb som en vessla om jag ser ett behov av blå Bosch eller som senast en släpvagn :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
nikasp
N NoOne2k skrev:
De har en tendens till att fastna, har du möjlighet att värma den lite?
Ingen brännare men kanske har en varmluftspistol liggande, ska testa.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Verkar som om någon har dragit åt skruven betydligt hårdare än den ska vara dragen pga att bägge plasttapparna som ser till att kniven roterar har gått av.

Plasttapparna är en slags säkerhetsdetalj så att inte axeln ska krökas om bladet tex fastnar i någon sten.

Skruven är normalgängad, lossas alltså genom att skruva den motsols.

Har du tillgång till en U-ring-nyckel så är det ofta bättre än spärrskaft.
Med en ringnyckel så kan man banka på skruvskallen samtidigt som man vrider skruven.
 
nikasp
Ska testa, tack för tips! Den här maskinen kom med torpet så troligen inte servad på 15 år eller så. Dock går motorn toppen (bytte luftfilter, fjädrar och stift idag) och ja, har noterat att inget syns i hålen på kniven. Den lever ett hårt liv på en tomt med sten och rötter osv. Mer kombo gräsklippare/röjsåg/jordfräs :)
 
Hårt sittande skruvar kan behöva en smäll på skallen med en hammare. Ett rappt slag med en mindre hammare är bättre än långsammare med en stor hammare.
Verkan på skruven blir bättre och risken att saker längre in (lager och vev) skadas är mindre.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Använd inte spärrskaft.
Ta en fast och hävarm på den.
 
nikasp
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Använd inte spärrskaft.
Ta en fast och hävarm på den.
Ska prova det, lite värme och se om olja har hjälpt. Tror knappast att olja kommit åt dock.
 
nikasp
Den vann. Inte värt att åka på räddningsaktion. Får ta med en gasolbrännare nästa helg och bättre verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.