Har ett troligtvis väldigt gammalt plommonträd på tomten. Det är inte stort, ca 2 m högt kanske, men fullt med lav på stam och grenar, och det har ett par stora hål fyllt med "ruttet" trä. En del påväxt av svampar, typ små tickor. Dåligt skick alltså. Det som förvånar mig är att förra året bar trädet mängder av jättegoda plommon och i år är det endast liv i en liten del av trädet, resten verkar stendött. Brukar träd/plommonträd bete sig på detta sätt, dvs stendö från ett år till ett annat? Läste att plommon inte blir mycket mer än 50 år. Maken (som inte äter plommon) tycker vi ska fimpa trädet direkt, jag vill vara helt säker på att det inte kommer igång först.
 
  • Äldre plommonträd med lavtäckt stam och grenar, stora hål i stammen, delvis stendött i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du kan skrapa lite på barken ute på de grenar där det normalt borde komma blad och se om det finns något grönt (tecken på liv) eller om det bara är brunt/grått, alternativt klippa i någon gren och se hur snittytan ser ut.

Det är inte helt ovanligt att döende växter satsar allt på att försöka fortplanta sig en sista gång.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan skrapa lite på barken ute på de grenar där det normalt borde komma blad och se om det finns något grönt (tecken på liv) eller om det bara är brunt/grått, alternativt klippa i någon gren och se hur snittytan ser ut.

Det är inte helt ovanligt att döende växter satsar allt på att försöka fortplanta sig en sista gång.
Bra idé, ska testa sen.
Ja, det känns som att förra året kanske var sista sucken. Man ska sluta när man är på topp, sägs det ju. :crysmile:
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Vi har ett liknande träd. Lite större, men också gammalt och fullt med lav. Det är dessutom helt avbarkat på nedersta metern. Barken håller sig ungefär på plats, då jag lindat hönsnät runt trädet, men den har släppt helt från stammen. Stammen är grå, torr och låter ”snickeritorr” när jag knackar på den. Ett dött träd alltså? Njae, inte så enkelt.

Nu är det fjärde året vi bott här och vårt ursprungliga beslut gäller. Så länge det kommer frukt, låter vi det stå. Sedan ska det in i snickeriet. Så här såg det ut i somras på den tredjedel som fortfarande lever.
Grenar med mörka plommon omgivna av gröna blad, levande del av ett delvis dött träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förra året gav trädet över 20 liter plommon. Även i år kommer det grönt på den delen av trädet. Jag gissar att svarven får fortsätta vänta ett tag på sitt virke.
 
Hep Hep skrev:
Vi har ett liknande träd. Lite större, men också gammalt och fullt med lav. Det är dessutom helt avbarkat på nedersta metern. Barken håller sig ungefär på plats, då jag lindat hönsnät runt trädet, men den har släppt helt från stammen. Stammen är grå, torr och låter ”snickeritorr” när jag knackar på den. Ett dött träd alltså? Njae, inte så enkelt.

Nu är det fjärde året vi bott här och vårt ursprungliga beslut gäller. Så länge det kommer frukt, låter vi det stå. Sedan ska det in i snickeriet. Så här såg det ut i somras på den tredjedel som fortfarande lever.
[bild]

Förra året gav trädet över 20 liter plommon. Även i år kommer det grönt på den delen av trädet. Jag gissar att svarven får fortsätta vänta ett tag på sitt virke.
Hur ser det ut hittills i år då?
 
Ännu inga blommor, men ganska mycket blad. Det kämpar på och vägrar dö. Fult som stryk såklart, men har jag lovat att det ska få leva så har jag.

Så här ser stammen ut nu. Inget träd man hade valt ut på plantskolan direkt. Jag mindes förresten fel och det var inte hönsnät runt, men samma funktion.

Slitet träd med mossa i en trädgård, omgivet av stålnät med mycket bladverk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hep Hep skrev:
Ännu inga blommor, men ganska mycket blad. Det kämpar på och vägrar dö. Fult som stryk såklart, men har jag lovat att det ska få leva så har jag.

Så här ser stammen ut nu. Inget träd man hade valt ut på plantskolan direkt. Jag mindes förresten fel och det var inte hönsnät runt, men samma funktion.

[bild]
Då är nog hoppet ute för mitt. :sweat:
 
Avslutning på tråden; trädet är nu nere, det behövdes inte mer betänketid, det var ruttet. Stammen och de tjocka grenarna hade en kärna av brunt "mjöl" och vägde nästan ingenting. Tråkigt, men så är det. Nu är jag sugen på ett körsbärsträd på samma plats istället. :p Kala trädet med bar grenar i en trädgård med staket, tydande på att det var ruttet och nyligen avlägsnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förruttnad trädgren med brun, mjölig kärna och lavar på barken utsatt för solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fälld trädstam med ruttet inre på gräsmark bredvid en grön spiralträdgårdsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ruttet fällt träd med en kärna av brunt mjölaktigt material ligger på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en nyligen avsågad trädstam som visar ruttet trä med en kärna av brunt mjölaktigt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedtaget träd med ruttet inre ligger på gräsmatta framför trädgårdsstaket, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu är det dags för äpple/päron på platsen om det ska ersättas med ett fruktträd.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu är det dags för äpple/päron på platsen om det ska ersättas med ett fruktträd.
Jag har förstått att man inte ska sätta samma träd på platsen, men går inte körsbär tror du? Päron och äpple har vi redan...
 
Claes Sörmland
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag har förstått att man inte ska sätta samma träd på platsen, men går inte körsbär tror du? Päron och äpple har vi redan...
Inte körsbär, de är för nära släkt så de får samma sjukdomar.
 
Claes Sörmland
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hur nära är för nära då?
Plommon och körsbär är samma släkte Prunus. Äpple och päron är andra släkten, Malus respektive Pyrus.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Plommon och körsbär är samma släkte Prunus. Äpple och päron är andra släkten, Malus respektive Pyrus.
Haha, ursäkta jag uttryckte mig slarvigt. Hur nära det gamla plommonträdet skulle man kunna plantera ett körsbärsträd tror du?
 
  • Gilla
ebenholt
  • Laddar…
Claes Sörmland
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Haha, ursäkta jag uttryckte mig slarvigt. Hur nära det gamla plommonträdet skulle man kunna plantera ett körsbärsträd tror du?
Rotsystemet är ju minst lika utbrett som kronan, troligen mer. Så det ger väl nån ungefärlig yta där du inte ska plantera körsbär.
 
  • Gilla
ebenholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.