tommib
Börja med att titta vad spisen vill ha. Troligen vill den ha tre faser och nolla om det är en normalstor spis och då passar ditt perilexuttag perfekt.

Läs spisbibeln som finns här på siten.
 
tommib tommib skrev:
Börja med att titta vad spisen vill ha. Troligen vill den ha tre faser och nolla om det är en normalstor spis och då passar ditt perilexuttag perfekt.

Läs spisbibeln som finns här på siten.
Tack för svaret!
 
B BoDooZo skrev:
Hejsan!

Det är så att jag har ett perilexuttag hemma hos mig och tänkte köpa en 230 v spis. Går det att att koppla in denna [länk] och sedan spisen i en av dom 3 uttagen?
Låt oss säga att jag köper denna spis https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/spis-keramikhall/ekc50150ow2/. 230 v som ska ha en 25 ampere säkring. Och jag har 3 st 16 ampere säkringar för spisen. Funkar det ändå med grenuttaget ovan?
 
tommib
Nej. Eller ja, det funkar men du kommer bara använda en av säkringarna och den kommer gå om du har för mycket igång samtidigt på spisen. En spis är också en produkt som inte ska kopplas in med något grenuttag eller någon skarvsladd. Den ska anslutas fast, till ett perilexuttag eller ett norwescodon om det är en enfashistoria. CEE-uttag går förstås också bra men är lite otympligt i bostäder.

Läs spisbibeln, där står förklarat allt detta och lite till.

Du bör inte välja den spisen du länkar till, den är olämplig för dina förutsättningar. Däremot kan du välja i stort sett vilken normalstor spis som helst på marknaden förutsatt att ditt perilexuttag är fullkopplat. I spisbibeln finner du också information om hur du kollar upp det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.