Har en multiclip 50 4SE som gått ojämnt ett tag. Nu startar den inte alls, har bytt tändstift, olja och bensin. Rengjort förgasaren. Någon som har tips på vad man kan felsöka mer?

Häller jag lite soppa i hålet för luftfilter kickar den igång men dör efter 2 sek
 
  • Närbild av en multiclip gräsklippares motor och öppet luftfilterhus, visande tändstift och förgasare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
arnold g
  • Laddar…

Bästa svaret

Antingen är det fortfarande skit i förgasaren, kört med nål i munstycket. Och tryckluft?
Annars får han inte luft eller sista kolla så det inte ligger nåt i tanken som blockerar
 
S Svanteman skrev:
Antingen är det fortfarande skit i förgasaren, kört med nål i munstycket. Och tryckluft?
Annars får han inte luft eller sista kolla så det inte ligger nåt i tanken som blockerar
Det rinner från tanken, men får kanske skriva loss och göra rent igen. Tryckluft är ju en idé, får testa att blåsa igenom
 
Har en typ lika samma. Den måste rengöras varje vår.
Den fick spel efter att jag körde på Aspen ett tag, det lossade avlagringar eller gummi från slangen. Så måste köra på 95okt om jag inte vill rengöra ännu oftare
 
Är bilden från innan du rengjorde förgasaren? Den ser inte så ren ut. Beskrivningen att den startar när du häller bensin i insuget men inte håller sig igång är en mycket tydlig indikation på förgasarproblem. Det är två saker man skall kontrollera när man skruvar isär förgasaren. Det första är att flottören fungerar som den skall. När flottörhuset är tomt och du håller förgasaren rättvänd skall du kunna blåsa in i bränsleanslutningen. Vänder du förgasaren uppochner skall det vara stopp när du försöker blåsa i samma rör. Det andra är bränslemunstycket. Blås igenom med tryckluft och se till att det inte finns någon smuts i detta.
 
Instämmer med övriga: skit i förgasaren, eller något annat förgasarproblem.
Ta isär, gör rent, undersök. Det behövs inte mycket skit eller annat krångel i dessa små förgasare för att det inte ska fungera.
 
Den gick igång efter att jag blåst rent med tryckluft också. Tack för tipsen. Måste bara byta en packning för den läcker och startsnöret gick av. Sämsta draganordning någonsin, men förhoppningsvis kan den gå säsongen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.