Tack alla för bra input!
Tyvärr såg jag aldrig tilllräckligt detaljerade elritningar.Borde ha specat 20 rör och dubbla uttag. Extra nätv. uttag beställdes för några rum och flera eluttag utomhus likaså. De andra detaljerna försvann väl i alla andra detaljfrågor i ett husbygge.
Byggnormen säger väl bara, ett nätverksuttag i varje rum.
Lösningar finns ju alltid ; switch eller kabeldelare. Men inget så snabbt och elegant som nätverkskabel i nätverksuttag. Jag älskar klicket när kontakten fäster!
Det är ju så att många efter mig (69) kommer att bo i huset och då känns det dumsnålt med såna här halvmesyrer.
Lasse
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L Laber2 skrev:
Tack alla för bra input!
Tyvärr såg jag aldrig tilllräckligt detaljerade elritningar.Borde ha specat 20 rör och dubbla uttag. Extra nätv. uttag beställdes för några rum och flera eluttag utomhus likaså. De andra detaljerna försvann väl i alla andra detaljfrågor i ett husbygge.
Byggnormen säger väl bara, ett nätverksuttag i varje rum.
Lösningar finns ju alltid ; switch eller kabeldelare. Men inget så snabbt och elegant som nätverkskabel i nätverksuttag. Jag älskar klicket när kontakten fäster!
Det är ju så att många efter mig (69) kommer att bo i huset och då känns det dumsnålt med såna här halvmesyrer.
Lasse

Jo, men har man beställt nätverksuttag är det entreprenörens uppgift att välja om det ska vara 16 eller 20 rör. Men har man beställt ”uttag” eller ”dubbla uttag” så spelar det ju roll. Har du bara beställt ”uttag” kan de ju dra en kabel och sätta ett uttag. Man kan ju alltid ställa frågan i så fall om de kan lösa det.
 
J Jocke Best skrev:
Absolut har ni rätt men nu är frågan ställd i forumet för bredband etc etc och inte juridik så jag kom med en lösning som fungerar. Även en switch fungerar kanon. Men vill man kräva det för sakens skull så absolut. Man kan även välja sina strider.
Men mina kommentarer är väl tekniska och inte juridiska?

Juridiskt beror det på om det står explicit att det ska vara dubbla uttag samt om det med dubbla uttag implicit betyder att det måste vara dubbla kablar. Kanske det kan vara uttag utan någon kabel alls. Ingår patchpanel. Switch. Patchkablarna. Fiber. Abonnemang. Allt detta borde vara avtalat eller regleras av någon form av praxis hur ett nätverk ska utformas
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
J
L Laber2 skrev:
Tack alla för bra input!
Tyvärr såg jag aldrig tilllräckligt detaljerade elritningar.Borde ha specat 20 rör och dubbla uttag. Extra nätv. uttag beställdes för några rum och flera eluttag utomhus likaså. De andra detaljerna försvann väl i alla andra detaljfrågor i ett husbygge.
Byggnormen säger väl bara, ett nätverksuttag i varje rum.
Lösningar finns ju alltid ; switch eller kabeldelare. Men inget så snabbt och elegant som nätverkskabel i nätverksuttag. Jag älskar klicket när kontakten fäster!
Det är ju så att många efter mig (69) kommer att bo i huset och då känns det dumsnålt med såna här halvmesyrer.
Lasse
Haha ja det är såklart det bästa. Jag har faktiskt använt kabeldelare när jag hade ADSL och då tappade man ingen fart och väggen jag skulle genom var den med skorsten... Blev många klick från alla kontakter/kablar som kabeldelaren krävde då :D
 
Än så länge är väl diskussionen mer teknisk och vad man kan förvänta sig i ett nybyggt hus, inte frågor om att tolka avtalstext eller blanda in advokater.

I och med att TS tänker sig IP-tv så kan det bli lite bökigt med switchar. En simpel switch löser oftast inte den uppgiften beroende på router, men det finns många lösningar.

En teknisk lösning som ändå är rätt bra är en managerbar VLAN-switch vid patchpanelen och 2 små 5-portars managerbara VLAN-switchar vid de två platserna för IP-tv vilket ger ett uttag för ip-tv och 3 för internet. Man kanske ändå måste ha en switch där? :thinking:
Skulle man inte vilja ha nätadapter vid switcharna finns PoE.
Men plug-n-play är det inte.

Det är alltid trevligt med 1000Mbit/s lampan tänd även om man inte egentligen behöver den hastigheten. ;)
Man vill ju inte att det egna nätverket ska vara flaskhalsen.
250Mbit/s bredbandsabonnemang börjar bli vanligt.

Man får dessutom bara en tiondel av hastigheten när man delar upp en kabel i två länkar. Då går man från 1Gbit/s till 100Mbit/s vilket eventuellt begränsar farten.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
2st Cat5e går in i vp16 rör, jag kör 3st kablar en kortare sträcka. Letar man lite kan man nog hitta Cat6 som fungerar också. På Cat5e kommer man upp i 2,5Gbit (5-10Gbit kan fungera också).
 
Hade jag fått välja mellan 1 st Cat6 eller 2 st Cat5e till varje rum, så hade jag valt 2 st Cat5e.

Jag har blandat Cat6 och Cat5e i mitt hus. Speciellt trist med Cat5e från Fiberomvandlaren till routern men det är smällar man får ta i ett hus från -73. Man överlever. ;)

Nu finns ju Cat6 X-slim (elbutik.se) 5.3mm, två sådana ska inte vara något problem i 16mm VP-rör.

Eller Dustins superslimmade 4.1mm Typ Cat6, men den har klenare ledare och uppfyller inte den riktiga Cat6-specens krav, men ska funka upp till 50m iaf. Den hade jag nog undvikit.
 
Jag gissar att PoE har lite svårt med 28AWG kabeln. Annars om den klarar de signalmässiga kraven är det ju ett riktigt bra alternativ. Om man lyckas få i 3 kablar i ett rör så är det ju en perfekt kabel för retrofit i gamla rör för telefoni.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Det finns tun cat6 som går att dra dubbel i tom 16 slang så har de inte klantat sig med rör/slangdragning så är det ingen jättekris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.