bjornligan skrev:
Har en automower från 08. Den låter likvärdigt med grannens bensindrivna.
What? Nu har det förvisso säkert hänt en del sedan -08, men vår automower rasslar bara lite?!
 
mexitegel skrev:
What? Nu har det förvisso säkert hänt en del sedan -08, men vår automower rasslar bara lite?!
"Huven" är lite småsprucken då jag inte gjort ö runt studsmatta m.m. det orsakar vibrationer/oljud när den skallrar. Sen så är ena drivmotorn på sista versen så den gnäller väldigt högt. Sen är det obalans i kniven efter uppätande av ett gäng leksaksbilar. Ny kniv är dock beställd. Hoppas den ska hålla denna säsong sen blir det nog ny.
 
Och nu rasade ena originalbatteriet. Hyfsad livslängd ändå (8år) Då det är standardstorlek köpte jag 2 nya 20A billigt via jobbet så kanske blir en säsong till. När drivmotorn väl ger upp(gnällt högt i 2 säsonger) blir det ny.
 
Jag har en Automower 220-08. Har bytt laddstation (1500kr), 2st batterier (1000kr/st), diverse lager, båda framhjulen, laddkabel, möjligen ett hundratal knivar. Nu ser det ut som moderkortet har gett upp och det kommer bli en kostnad på minst 3500kr. Det blir en årskostnad på en bit över 2000kr.

Frågan är ju om det är värt att fortsätta laga på maskinen eller om det är dags att investera i en ny klippare.
 
Det kan bara du som sitter på pengarna avgöra. Fråga din verkstad, dom borde vid det här laget ha god kännedom om din maskin ...
 
Stefan1972 skrev:
nä där har du fel, jag har ingen diskmaskin och inte tänker jag köpa en heller och ingen robotklippare heller för den delen. En massa skit som går sönder och kostar pengar?.......:)
Du har heller ingen servo eller AC i bilen förstår jag!!?

hur klipper du gräset då? Lie? cylinderklippare kan man ju iofs. använda om man har 1-20kvm gräsmatta, men vem har det?

Tacka vet jag alla smarta prylar, ju fler man har desto fler känns det väl att de går sönder. Men så är det ju med allt inkl. kroppen!

skrivet av en Robotägare som fått laga den flertalet ggr. Men hur många timmar har inte roboten sparat mig? Minst 2h/v i 4 år, 5-6månader per år upp mot 240h tot. En rejäl semester med andra ord :cool:

Min halvbilliga Stiga 325 robot lever nog några år till, men redan nu känns den betalt. Så allt är plustid nu (y)
 
Redigerat:
Det är inte billigt men det är alltid nyklippt, jag slipper arbetet, miljövänligt och det dånar inte:)
Min har gått 6 sesonger men nu var det dags för batteribyte. 2 lager har jag bytt med 100kr.
Knivarna är original:p
 
Redigerat:
Hade en AC 220, fast man sover med öppet fönster så är det svårt att höra den, hjulmotorerna verkar vara dåliga, fick byta en på garantin, samt att en rasslade, såldes och vart en 420.

Mitt batteri verkar ej friskt på 420'n, 300timmar och mindre än 1år, totalt dött, men går att ladda upp, men tömmer batteriet på 3mån trots att huvudbrytaren är av, hur lång garanti är det på battierierna?
 
Min far hälsar att hans HQ 220 har gått felfritt i 9 år hittills. Den har inte krånglat en dag sedan han köpte den. Han har bytt batteri en gång, en hjul har lossnat (som gick att skruva tillbaks igen) samt ca 2-3 uppsättningar knivar per år.
 
Ja hjulen lossnar på många 220, hände för grannen och för mig med..
 
Display på maskin med menyn öppen som visar den totala drifttiden på 16298 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick in denna på jobbet idag. Inne på 7:de säsongen nu och har gått 16298 timmar. Rätt imponerande faktiskt. Lite delar har naturligtvis bytt under resans gång och nu var det där för nya framhjul.
 
~15h klipptid per dygn 6 månader om året i 6 år. inte dåligt :cool:
 
Min gamla g1:a från -96/97 går fortfarande. Fick den av en kollega bytte knappsats och laddstationskort. Sen har den tuffat på. De maskiner som jag upplever längst drifttid på är hqv. Det dör ngn hjulmotor och ett och annat kort ibland men i övrigt tycker jag de fungerat bra. Betydligt billigare än att hålla igång en traktor/rider.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Min Worx är nu inne på sjunde säsongen och batteriet visar inga tendenser till mattning. I övrigt är klipparen i mycket gott skick. Slipar knivarna en gång under säsongen och givetvis mellan säsongerna. Klippyta c:a 850 kvm. Begränsningskabeln försvinner allt djupare ner i marken för varje säsong vilket medför att "vingelutrymmet" vid hemgång utefter begränsningskabel kräver lite större utrymme, men hade jag följt installationinstruktionen till punkt och pricka hade det förmodligen inte varit något problem ännu.
 
Har du köpt diskmaskin ännu?
S Stefan1972 skrev:
nä där har du fel, jag har ingen diskmaskin och inte tänker jag köpa en heller och ingen robotklippare heller för den delen. En massa skit som går sönder och kostar pengar?.......:)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.