Hej!

Jag köpte nyligen en begagnad Co Tech dränkbar pump som jag hade tänkt använda till bevattning i växthuset.

Pumpen skall sänkas ner i en vattentank och på den vill jag koppla en vanlig vattenslang (13mm).

Står på lådan att slanganslutningarna är diam 25 och 32mm. Gängabslutningar R25 och R40.

Någon som kommer att tänka på någon smart koppling för få ihop det?

tack på förhand!
 
  • Förpackning för en Co Tech dränkbar pump 350W med specifikationer, avsedd för bevattning i växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Co Tech dränkbar pump med slanganslutning på en märkt låda mot gul bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart gängad slanganslutning på en Co Tech dränkbar pump mot en gul bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en sådan från Biltema. Dock för båten.

Till den har jag kopplat en 25 mm (1") sugslang med dubbla slangklämmor.
Fungerar perfekt. Men tänk på att den pumpen har en flottör,
så jag vet inte riktigt hur du ska använda den.
 
  • Gilla
DK85
  • Laddar…
J Jernhand skrev:
Jag har en sådan från Biltema. Dock för båten.

Till den har jag kopplat en 25 mm (1") sugslang med dubbla slangklämmor.
Fungerar perfekt. Men tänk på att den pumpen har en flottör,
så jag vet inte riktigt hur du ska använda den.
Hej och tack för ditt svar!
Jag antar att det är någon liknande lösning som jag gjorde för att kolla att den fungerade, bifogar bild på det. Den verkar lovande med bra tryck, men behöver koppla på vattenslangen för att kunna använda den så som den är tänkt.

Vi har en IBC tank (en kubik) i växthuset som är kopplad till en annan pump som kör upp vattnet från från brunnen på gården. Vattnet behöver mellanlandas och bli varmare innan det används för bevattning. Så det kommer finnas gott om vatten innan flottören slår av.

Jag hittade den här här krankopplingen som skulle kunna passa om man sågade av toppen på plasten som sticker ut?
https://www.bauhaus.se/krankoppling-neptun-r25-1

/C
 
  • En pump med svart utloppsslang testas i ett badkar fyllt med vatten, intill kranar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där typen av pump är avsedd för länsning m.m. och är därmed bra på att skotta iväg en massa vatten med den är inte bra på att bygga tryck. Därför är slanganslutningen avsedd för relativt grova slangar. Att det ser bra ut med en halvmeter slang i badkaret säger inte så mycket om hur det kommer fungera med en lång, klen slang. Förväxla inte tryck och flöde.

Det finns dränkbara pumpar avsedda för bevattning m.m. Dessa brukar kallas "tryckpump", "bevattningspump" eller liknande. De har en annan utformning invändigt vilket gör att de kan bygga ett högre tryck, men inte ge lika höga flöden. Dessa pumpar brukar vara försedda endera med vanlig trädgårdsslangskoppling typ gardena eller en mindre rörgänga.

För en IBC är det annars praktiskt med en vanlig centrifugalpump typ "JET-pump", "pumpautomat" eller liknande då man kan ansluta IBC:ns bottenventil direkt till pumpens suganslutning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.