E Eljohanel skrev:
Måste bara fylla i med några rader ni kan fundera på.
En elektriker är hemma och arbetar i erat hem. De åker med företagets bil till er bostad och utför ett arbete, ditt hem är dennes arbetsplats.

varken elektrikern eller du kan gissa sig till alla olika scenarion som kan uppstå vid arbetet då de flesta hus är olika och har olika förutsättningar. Det är en tuff balansgång att behöva räkna med värsta scenarierna och att lämna ett konkurrensmässigt pris.

Många småföretagare kämpar på för att göra sina kunder nöjda och vill givetvis inte blåsa sina kunder. Vissa räknar fel av kanske bristande erfarenheter, speciellt i början av karriären och det kostar dom väldigt dyrt, för att de i själva verket har budgeterat ett för lågt pris för ett arbete du får glädjas åt.

oftast generera renoveringar till duktiga värdeökningar i bostaden och är en investering i sin tur, vilket man kan tillgodoräkna vid en eventuell försäljning.

Försök att klä av er offerkoftan och se vad ni får. Hantverkaren har med störst sannolikhet varit där sinna närmare 40 timmar och bara offererat 14, dvs får enligt konsument tjänstelagen jobbar gratis 26 timmar denna vecka.

hur hårt skulle ni själva klara av att bli granskade på erat arbete. Kanske dags att göra avdrag så fort ni har en timme som inte anses vara fullt debiterbar.

Jag säger inte att man bara ska acceptera och betala vad som helst, men killen har ju erbjudit 25h när han arbetat 34? Redan många obetalda arbetstimmar där.

Konsumentjänstelagen är bra för konsumenter men många gånger rent förödande för företagare. Också en stor anledning till varför det är svårt att få tag på elektriker till arbeten åt konsumenter, när företagskunder inte ställer en bråkdel av samma snikna krav.

det finns alltid 2 sidor av myntet
Jo, det finns alltid två sidor och allt beror på.

Personligen jobbar jag i en annan bransch och där jag debiterar i intervaller om 6 min. För det fall jag att jag ska lämna fast pris inte arbetar på löpande gör jag endast detta om jag är ganska säker på hur lång tid arbetet kommer att ta och jag har alltid lite marginal. Ibland blir det så att arbetet tar längre tid eller att jag gjort en missräkning och då får jag jobba "gratis" om inte jag och klienten kommer överens om något annat.
 
  • Gilla
Christian_Sthlm och 1 till
  • Laddar…
L Lingonpannkaka skrev:
Min sambo hade ingen anledning att tro att denna konversation betydde ett "okejande" av fler timmar.
Vi (jag och elektrikern) hade ju avtalat om 14+3 timmar.
Elektrikern sa att 17 timmar var förbrukade till en person som inte var insatt.
Om elektrikern hade sagt det till min mamma när hon var på plats en dag, hade det också varit okej?
Nope, det är inte ok. Du har ett avtal med honom och din sambo kan generellt inte avtala något för din räkning.

Det ser inte ljust ut för elektrikern men jag skulle försöka finna en vettig lösning tillsammans, det brukar bli bättre om det finns kvarstående arbeten.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eljohanel skrev:
Måste bara fylla i med några rader ni kan fundera på.
En elektriker är hemma och arbetar i erat hem. De åker med företagets bil till er bostad och utför ett arbete, ditt hem är dennes arbetsplats.

varken elektrikern eller du kan gissa sig till alla olika scenarion som kan uppstå vid arbetet då de flesta hus är olika och har olika förutsättningar. Det är en tuff balansgång att behöva räkna med värsta scenarierna och att lämna ett konkurrensmässigt pris.

Många småföretagare kämpar på för att göra sina kunder nöjda och vill givetvis inte blåsa sina kunder. Vissa räknar fel av kanske bristande erfarenheter, speciellt i början av karriären och det kostar dom väldigt dyrt, för att de i själva verket har budgeterat ett för lågt pris för ett arbete du får glädjas åt.

oftast generera renoveringar till duktiga värdeökningar i bostaden och är en investering i sin tur, vilket man kan tillgodoräkna vid en eventuell försäljning.

Försök att klä av er offerkoftan och se vad ni får. Hantverkaren har med störst sannolikhet varit där sinna närmare 40 timmar och bara offererat 14, dvs får enligt konsument tjänstelagen jobbar gratis 26 timmar denna vecka.

hur hårt skulle ni själva klara av att bli granskade på erat arbete. Kanske dags att göra avdrag så fort ni har en timme som inte anses vara fullt debiterbar.

Jag säger inte att man bara ska acceptera och betala vad som helst, men killen har ju erbjudit 25h när han arbetat 34? Redan många obetalda arbetstimmar där.

Konsumentjänstelagen är bra för konsumenter men många gånger rent förödande för företagare. Också en stor anledning till varför det är svårt att få tag på elektriker till arbeten åt konsumenter, när företagskunder inte ställer en bråkdel av samma snikna krav.

det finns alltid 2 sidor av myntet
Om vi ska lägga till tycka-synd-om-perspektivet för denne elektriker. Kanske finns det skäl att göra det? T ex nybakad, finnig och fattig som försöker driva företag för första gången har jag som medelålders lätt sympati för. Då skulle jag belöna den hantverkare som följer lagen, erkänner sitt feluppskattning, redogör för situationen och ber om ett undantag. Skulle den oerfarne elektrikern försöka smyga in olagliga prishöjningar så skulle jag inte reagera empatiskt på det.

Men, men nu spekulerar jag. Vi har inte ens sett en faktura ännu.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lingonpannkaka skrev:
Jag står på alla papper och jag är den enda som har haft kontakt med elektrikern.
Jag hanterade kundbesöket.
Elektrikern hade enbart mitt nummer och mail.
Elektrikern valde bara att prata med min sambo den gången för att min sambo var på plats och jag inte var det.
Då är det väl enklast att du håller sambon utanför det här. Vad elektrikern har gett henne för info är inte en del av något avtal mellan dig och företagaren.
 
E Eljohanel skrev:
Måste bara fylla i med några rader ni kan fundera på.
En elektriker är hemma och arbetar i erat hem. De åker med företagets bil till er bostad och utför ett arbete, ditt hem är dennes arbetsplats.

varken elektrikern eller du kan gissa sig till alla olika scenarion som kan uppstå vid arbetet då de flesta hus är olika och har olika förutsättningar. Det är en tuff balansgång att behöva räkna med värsta scenarierna och att lämna ett konkurrensmässigt pris.

Många småföretagare kämpar på för att göra sina kunder nöjda och vill givetvis inte blåsa sina kunder. Vissa räknar fel av kanske bristande erfarenheter, speciellt i början av karriären och det kostar dom väldigt dyrt, för att de i själva verket har budgeterat ett för lågt pris för ett arbete du får glädjas åt.

oftast generera renoveringar till duktiga värdeökningar i bostaden och är en investering i sin tur, vilket man kan tillgodoräkna vid en eventuell försäljning.

Försök att klä av er offerkoftan och se vad ni får. Hantverkaren har med störst sannolikhet varit där sinna närmare 40 timmar och bara offererat 14, dvs får enligt konsument tjänstelagen jobbar gratis 26 timmar denna vecka.

hur hårt skulle ni själva klara av att bli granskade på erat arbete. Kanske dags att göra avdrag så fort ni har en timme som inte anses vara fullt debiterbar.

Jag säger inte att man bara ska acceptera och betala vad som helst, men killen har ju erbjudit 25h när han arbetat 34? Redan många obetalda arbetstimmar där.

Konsumentjänstelagen är bra för konsumenter men många gånger rent förödande för företagare. Också en stor anledning till varför det är svårt att få tag på elektriker till arbeten åt konsumenter, när företagskunder inte ställer en bråkdel av samma snikna krav.

det finns alltid 2 sidor av myntet
Jag har ingen offerkofta.
Om du läser tråden så kan du se att min fråga är om andra tycker detta är rätt.
Mitt mål har aldrig varit att sätta dit elektrikern.

25 timmar som han erbjuder gäller för arbetet som är gjort hittills. Det finns fortfarande arbete kvar att göra (av hans kollega) som han tycker vi ska betala fullt för.
Vi kommer alltså ändå hamna på ca 30 timmar.
Vilket fortfarande är 100% av det på pappret offerterade priset.
Tycker du att det är okej att betala dubbelt?

Och jag är själv konsult. Jag tidsrapporterar hela min arbetsdag i perioder om 15 minuter.
Men om kunden skulle fråga mig innan hur lång tid jag uppskattar att arbetet ska ta och jag säger 1 timma, då sätter jag en timma.
Inte fan sätter jag 2 timmar och överraskar kunden när arbetet är gjort.
Och om jag inte vet hur lång tid arbetet kommer ta, så säger jag det. Sen är det upp till kunden om denne vill att jag utför arbetet ändå eller inte.

Och om du vetat alla misstag elektrikern gjort så hade du nog också varit lite frustrerad.
Men nu gäller inte tråden elektrikerns misstag utan om det är okej att överskrida den offerterade tiden med 100%

Tillägg: Jag kommer också givetvis möta elektrikern på någon mittpunkt. Jag är inte ute efter att sätta ett företag i konkurs. Jag har bara inte nämnt det i tråden då det inte har med ursprungsfrågan att göra.
Jag startade denna tråden för att veta andras åsikter innan jag och elektrikern ska ta vår konversation.
Jag har liksom inget att stå på, då jag inte kan el.

Jag vill ha en fair affär för båda parter. That's it.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
backstad och 10 till
  • Laddar…
L Lingonpannkaka skrev:
Jag har ingen offerkofta.
Om du läser tråden så kan du se att min fråga är om andra tycker detta är rätt.
Mitt mål har aldrig varit att sätta dit elektrikern.

25 timmar som han erbjuder gäller för arbetet som är gjort hittills. Det finns fortfarande arbete kvar att göra (av hans kollega) som han tycker vi ska betala fullt för.
Vi kommer alltså ändå hamna på ca 30 timmar.
Vilket fortfarande är 100% av det på pappret offerterade priset.
Tycker du att det är okej att betala dubbelt?

Och jag är själv konsult. Jag tidsrapporterar hela min arbetsdag i perioder om 15 minuter.
Men om kunden skulle fråga mig innan hur lång tid jag uppskattar att arbetet ska ta och jag säger 1 timma, då sätter jag en timma.
Inte fan sätter jag 2 timmar och överraskar kunden när arbetet är gjort.
Och om jag inte vet hur lång tid arbetet kommer ta, så säger jag det. Sen är det upp till kunden om denne vill att jag utför arbetet ändå eller inte.

Och om du vetat alla misstag elektrikern gjort så hade du nog också varit lite frustrerad.
Men nu gäller inte tråden elektrikerns misstag utan om det är okej att överskrida den offerterade tiden med 100%
Förlåt jag var otydlig. Jag riktade inte kommentaren till dig, utan mer diskussionen i tråden. självklart ska man kunna ifrågasätta priset/ resultatet. Men jag tror många glömmer bort att det är människor vi har att göra med och inte ting, så fort det kommer till betalning
 
  • Gilla
Avle och 1 till
  • Laddar…
F
Det ser ut som om du kommer att kompromissa. Dvs du tar i praktiken på dig en del av Elektrikerns oförmåga att tidsskatta sitt eget jobb. Se då till som en rimlig kompensation att du istället inte betalat påslag på materialet.
 
L Lingonpannkaka skrev:
25 timmar som han erbjuder gäller för arbetet som är gjort hittills. Det finns fortfarande arbete kvar att göra (av hans kollega) som han tycker vi ska betala fullt för

Jag vill ha en fair affär för båda parter. That's it.
Han har alltså givit en offert på ett ofullständigt arbete. De 14 timmarna var enbart för det han kunde/ får utföra. Imo har han undlåtit , missat att informera kund att komplett installation måste slutföras av ytterligare en firma och det är okänt hur mycket deras arbete innebär. Ser inte att det finns info i offerten så den kostnaden tycker jag inte TS borde behöva stå för( osäker på juridiken). För mig det ut som att firman åtagit/ offererat ett arbete de ej kan utföra i enlighet med rekvisiten i Kktjl om yrkesmässig/ professionell utförande.
 
A
@Lingonpannkaka jag skulle ha pausar arbetet med elektrikern och gått igenom vad som blev fel i offerten.

Det som skrivits visar ingenting om varför arbetet skulle springa iväg så här mycket och att det var några extra beställningar som orsakat det.

Ja, det är jättetråkigt att elektrikern har räknat fel. På det du säger så var elektrikern på plats och hade chans att inspektera men lät bli det.

Risken för dig är ju att det blir en massa gnäll och hårda ord, så det är bra med extra person närvarande vid genomgången för att balansera om båda hantverkarna är med.


Det är lätt att vara efterklok men utifrån vad du skrivit så frågade du efter dag 1 hur mycket mer tid som behövdes och hantverkaren gav ett svar. I mina ögon visar detta igen på att hantverkaren inte har den erfarenhet som behövs för att klara jobbet.


@Calore är alltid på hantverkarens sida i dessa diskussioner men jag kan verkligen inte se hur ni har gjort något juridiskt fel. Vilket i detta fallet borde betyda att hantverkaren måste lära sig att bli bättre på att räkna på sina jobb. Om denna aldrig får motgångar kan den fortsätta i åratal och utnyttja konsumenter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Alternativt 7998 om man räknar med att man får utkörning två dagar á 999 då 14 timmar kan vara knivigt att få ihop på en arbetsdag, även för den mest flitige hantverkare. ;-)
Som egenföretagare i hantverkarbranschen ser jag inte en 14 timmars arbetsdag som något ovanligt...
 
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
@Lingonpannkaka jag skulle ha pausar arbetet med elektrikern och gått igenom vad som blev fel i offerten.

Det som skrivits visar ingenting om varför arbetet skulle springa iväg så här mycket och att det var några extra beställningar som orsakat det.

Ja, det är jättetråkigt att elektrikern har räknat fel. På det du säger så var elektrikern på plats och hade chans att inspektera men lät bli det.

Risken för dig är ju att det blir en massa gnäll och hårda ord, så det är bra med extra person närvarande vid genomgången för att balansera om båda hantverkarna är med.


Det är lätt att vara efterklok men utifrån vad du skrivit så frågade du efter dag 1 hur mycket mer tid som behövdes och hantverkaren gav ett svar. I mina ögon visar detta igen på att hantverkaren inte har den erfarenhet som behövs för att klara jobbet.


@Calore är alltid på hantverkarens sida i dessa diskussioner men jag kan verkligen inte se hur ni har gjort något juridiskt fel. Vilket i detta fallet borde betyda att hantverkaren måste lära sig att bli bättre på att räkna på sina jobb. Om denna aldrig får motgångar kan den fortsätta i åratal och utnyttja konsumenter.
Jag är inte alltid på hantverkarens sida, men ni är väldigt snabba att såga hantverkare och alltid tro på kunden . Oftast är sanningen någonstans i mitten
 
  • Haha
CM1234
  • Laddar…
C Calore skrev:
Massor av firmor är rena säljbolag som sedan anlitar andra att installera . Det tycker jag är fel.
Självklart är detta jättefel precis som när det åker ut en ursvensk snubbe och pratar med kunden och sen skickar hem ett gäng arbetare som knappt ens kan ett engelskt ord och det är jättevanligt...
Jag hade blivit ursinnig som kund ! :mad:

Men det är inte alls detta jag syftar på utan på ett rent extra handtag av en kollega som den hantverkaren kunden anlitat själv litar på och som sagt finns det en del moment som är omöjliga att utföra på egen hand.
I dessa fallen är det helt grönt att ta in någon till hjälp anser jag och jag har aldrig i mitt liv varit med om en kund som satt sig emot det.

H HEM2121 skrev:
Givetvis vill man veta som har tillträde till ens hem. Det avtalat man redan från början, det är inga konstigheter.
H HEM2121 skrev:
Behöver de ta in en annan firman så berättar ett seriöst företag detta innan de tar in det företag.
Du gör en ök. med en liten ensamföretagare och allt är hur grönt som helst.
Mitt i projektet när han är hos dig och jobbar så upptäcker han att han inte har en chans att dra genom kablarna och ringer då dit en kollega som hastar över och hjälper honom så att han kan få färdigt jobbet hos dig.
Tycker du helt seriöst att han då skall ringa dig först och fastställa detta ?? :thinking::crysmile:

H HEM2121 skrev:
Är arbetet hemma hos privatpersoner så det dessa hem! Det är något man ska respektera!
Ser absolut inget respektlöst i att man tar in hjälp om det visar sig behövas faktiskt.
Det är fortfarande den hantverkaren du har avtal med som ansvarar för att allt sköts enligt ök.

Det är ju något helt annat om man från början ser att det behövs fler än en person till ett arbete.
Själv brukar jag överlämna namn och telefonnummer till mina kunder så de vet vilka rörläggare, elektriker, målare etc. som kommer att utföra arbete i deras bostad och då är allt klargjort från början.
Men om sedan målaren väljer att ta med en anställd till arbetsstället har jag aldrig upplevt detta som ett problem och absolut aldrig hört en kund opponera sig om detta... :dizzy:

H HEM2121 skrev:
Det blir ju annorlunda om det ett större företag, då är det företaget som jag anlitar.
Det är ALLTID företaget du anlitar !

H HEM2121 skrev:
TS handlar ju om enmansföretag som anlitar andra firmor utan din vetskap och godkännande.
Ja, men jag anser fortfarande inte att detta är fel så länge företaget som kunden (TS) har avtalet med också är på plats och bara tar in någon/några andra om behovet av en hjälpande hand uppstår som sagt.

E Eljohanel skrev:
Också en stor anledning till varför det är svårt att få tag på elektriker till arbeten åt konsumenter, när företagskunder inte ställer en bråkdel av samma snikna krav.
Så jävla bra skrivet...
Som sagt är det absolut inte konstigt att privatpersoner har sjukt svårt att få tag på vettiga hantverkare för de vill som sagt inte ha alla problemen som det oftast för med sig att utföra arbete åt dessa.
Jag har själv tillgång till en handfull rörläggare och elektriker som är sjukt duktiga men de gör inte ett arbete till en privatperson om det inte är via t.ex mig eller någon annan företagare.

E Eljohanel skrev:
det finns alltid 2 sidor av myntet
Härinne finns det tyvärr oftast bara en sida kan du lära dig... :p:crysmile:

L Lingonpannkaka skrev:
Om elektrikern hade sagt det till min mamma när hon var på plats en dag, hade det också varit okej?
Naturligtvis hade det INTE varit ok... men nu pratades det om sambon som lever och bor i hushållet och man förutsätter faktiskt att de som bor i bostaden är lika ansvariga för vad som händer i bostaden.
I annat fall borde sambon klart och tydligt sagt att "det får ni ta med min man".
Att blanda in mamma gör dig bara lite löjlig tyvärr för det är inte relevant.

Men här kommer det fram åter igen att myntet bara har EN sida härinne...
Hantverkaren ska bara prata med den ena personen i hushållet och den andra halvan i hushållet är helt ansvarslös och kan inte ens orka be hantverkaren prata med andra halvan om inte hon/han vill/kan/får ta några beslut på egen hand.
Ärligt... detta börjar bli sjukt löjligt och jag förstår verkligen mer och mer varför knappt några hantverkare orkar med privatpersoner mer. :confused:

D Dodger skrev:
Som egenföretagare i hantverkarbranschen ser jag inte en 14 timmars arbetsdag som något ovanligt...
Snarare regel än undantag... :crysmile:

C Calore skrev:
Jag är inte alltid på hantverkarens sida, men ni är väldigt snabba att såga hantverkare och alltid tro på kunden .
Ja, som sagt så har myntet härinne oftast bara en sida... ;):crysmile:



Självklart har hantverkaren i detta fallet lämnat en dålig, otydlig och ofullständig offert och får stå sitt kast men med den timdebiteringen som framgår att han tar så går han nog inte i konkurs ändå... :crysmile:;)

Kommunikation är sjukt viktigt och som jag ser det så är det tyvärr väldigt många hantverkare som inte reder ut detta tillräckligt bra och då blir det tyvärr så här... :cry:
 
  • Gilla
Avle och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart är detta jättefel precis som när det åker ut en ursvensk snubbe och pratar med kunden och sen skickar hem ett gäng arbetare som knappt ens kan ett engelskt ord och det är jättevanligt...
Jag hade blivit ursinnig som kund ! :mad:

Men det är inte alls detta jag syftar på utan på ett rent extra handtag av en kollega som den hantverkaren kunden anlitat själv litar på och som sagt finns det en del moment som är omöjliga att utföra på egen hand.
I dessa fallen är det helt grönt att ta in någon till hjälp anser jag och jag har aldrig i mitt liv varit med om en kund som satt sig emot det.




Du gör en ök. med en liten ensamföretagare och allt är hur grönt som helst.
Mitt i projektet när han är hos dig och jobbar så upptäcker han att han inte har en chans att dra genom kablarna och ringer då dit en kollega som hastar över och hjälper honom så att han kan få färdigt jobbet hos dig.
Tycker du helt seriöst att han då skall ringa dig först och fastställa detta ?? :thinking::crysmile:



Ser absolut inget respektlöst i att man tar in hjälp om det visar sig behövas faktiskt.
Det är fortfarande den hantverkaren du har avtal med som ansvarar för att allt sköts enligt ök.

Det är ju något helt annat om man från början ser att det behövs fler än en person till ett arbete.
Själv brukar jag överlämna namn och telefonnummer till mina kunder så de vet vilka rörläggare, elektriker, målare etc. som kommer att utföra arbete i deras bostad och då är allt klargjort från början.
Men om sedan målaren väljer att ta med en anställd till arbetsstället har jag aldrig upplevt detta som ett problem och absolut aldrig hört en kund opponera sig om detta... :dizzy:



Det är ALLTID företaget du anlitar !



Ja, men jag anser fortfarande inte att detta är fel så länge företaget som kunden (TS) har avtalet med också är på plats och bara tar in någon/några andra om behovet av en hjälpande hand uppstår som sagt.



Så jävla bra skrivet...
Som sagt är det absolut inte konstigt att privatpersoner har sjukt svårt att få tag på vettiga hantverkare för de vill som sagt inte ha alla problemen som det oftast för med sig att utföra arbete åt dessa.
Jag har själv tillgång till en handfull rörläggare och elektriker som är sjukt duktiga men de gör inte ett arbete till en privatperson om det inte är via t.ex mig eller någon annan företagare.



Härinne finns det tyvärr oftast bara en sida kan du lära dig... :p:crysmile:



Naturligtvis hade det INTE varit ok... men nu pratades det om sambon som lever och bor i hushållet och man förutsätter faktiskt att de som bor i bostaden är lika ansvariga för vad som händer i bostaden.
I annat fall borde sambon klart och tydligt sagt att "det får ni ta med min man".
Att blanda in mamma gör dig bara lite löjlig tyvärr för det är inte relevant.

Men här kommer det fram åter igen att myntet bara har EN sida härinne...
Hantverkaren ska bara prata med den ena personen i hushållet och den andra halvan i hushållet är helt ansvarslös och kan inte ens orka be hantverkaren prata med andra halvan om inte hon/han vill/kan/får ta några beslut på egen hand.
Ärligt... detta börjar bli sjukt löjligt och jag förstår verkligen mer och mer varför knappt några hantverkare orkar med privatpersoner mer. :confused:



Snarare regel än undantag... :crysmile:



Ja, som sagt så har myntet härinne oftast bara en sida... ;):crysmile:



Självklart har hantverkaren i detta fallet lämnat en dålig, otydlig och ofullständig offert och får stå sitt kast men med den timdebiteringen som framgår att han tar så går han nog inte i konkurs ändå... :crysmile:;)

Kommunikation är sjukt viktigt och som jag ser det så är det tyvärr väldigt många hantverkare som inte reder ut detta tillräckligt bra och då blir det tyvärr så här... :cry:
Håller med dig i allt (y)
 
  • Gilla
Staffan123456789 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lingonpannkaka skrev:
1. Vi godkände ingenting. Vi (jag och sambon) har enbart i efterhand i konversationerna mellan enbart oss tänkt att det känns rimligt. Inget vi sagt till elektriker.
Elektrikern ringde mig i halv panik, säger att huvudsäkringen har gått i källaren och frågade om numret till fastighetsskötaren.
Han verkar inte ha fått tag på fastighetsskötaren utan åkte själv till en butik och köpte ny säkring.
Vi var inte hemma och hade heller själva ingen inkopplat förutom kylskåpet. Ser inte hur vi ska ha kunnat orsaka att den gick.

2. Vi sa inget om kablar. Däremot bad jag honom klämma och känna på uttag och hela tjofräsen under första kundbesöket, för att han skulle få en klar bild. Något han inte gjorde.

3. Har ingen aning om el så jag tycker att det är en feluppskattning av honom.

4. Finns ingen diskmaskin sedan tidigare så ett helt nytt uttag behövdes. Återigen så hade vi föreslagit annan väg för kabeldragning.

5. Krävdes för de nya uttagen i köket.

6. Inget han nämnt alls förrän nu.

7. Han har inte förtydligat varför säkring behövdes bytas.
Då låter det inte som att dessa sju punkter är kristallklara som tilläggsarbete i lagens mening. Nu förutsätter jag att alla dessa nya uttag hade diskuterats innan offerten sammanställdes så att de alla åsyftas i offerten. Inte att de började diskuteras efter att offerten hade sammanställts, då ligger de ju utanför offererat belopp.

Möjligen är den nya säkringen (punkt 7) ett tilläggsarbete i lagens mening eftersom det inte direkt är installation av nya vägguttag. T ex om en av de gamla säkringarna som elektrikern planerade att använda under arbetets gång visade sig vara trasig. Men det ska i så fall stämmas av med dig. En grund för ersättning, både i tid och material kan det då vara.

Jag kan också tycka att det är rimligt att du borde ha berett elektrikern tillträde till huvudsäkringarna vid dagen för arbetet (Punkt 1). (Men troligen klantade sig elektrikern genom att kortsluta något för de är banne mig inte lätta att lösa.) Så kanske lägga till några timmars extra som kompensation för att du inte hade berett honom tillgång till hela anläggningen som det skulle arbetas på.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
E Eljohanel skrev:
Måste bara fylla i med några rader ni kan fundera på.
En elektriker är hemma och arbetar i erat hem. De åker med företagets bil till er bostad och utför ett arbete, ditt hem är dennes arbetsplats.

varken elektrikern eller du kan gissa sig till alla olika scenarion som kan uppstå vid arbetet då de flesta hus är olika och har olika förutsättningar. Det är en tuff balansgång att behöva räkna med värsta scenarierna och att lämna ett konkurrensmässigt pris.

Många småföretagare kämpar på för att göra sina kunder nöjda och vill givetvis inte blåsa sina kunder. Vissa räknar fel av kanske bristande erfarenheter, speciellt i början av karriären och det kostar dom väldigt dyrt, för att de i själva verket har budgeterat ett för lågt pris för ett arbete du får glädjas åt.

oftast generera renoveringar till duktiga värdeökningar i bostaden och är en investering i sin tur, vilket man kan tillgodoräkna vid en eventuell försäljning.

Försök att klä av er offerkoftan och se vad ni får. Hantverkaren har med störst sannolikhet varit där sinna närmare 40 timmar och bara offererat 14, dvs får enligt konsument tjänstelagen jobbar gratis 26 timmar denna vecka.

hur hårt skulle ni själva klara av att bli granskade på erat arbete. Kanske dags att göra avdrag så fort ni har en timme som inte anses vara fullt debiterbar.

Jag säger inte att man bara ska acceptera och betala vad som helst, men killen har ju erbjudit 25h när han arbetat 34? Redan många obetalda arbetstimmar där.

Konsumentjänstelagen är bra för konsumenter men många gånger rent förödande för företagare. Också en stor anledning till varför det är svårt att få tag på elektriker till arbeten åt konsumenter, när företagskunder inte ställer en bråkdel av samma snikna krav.

det finns alltid 2 sidor av myntet
Bra skrivet! Man måste nog va företagare för att förstå tror jag.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.