Hej på er
Köpte en Stiga combi 53 SEQ i början av sommaren. Gick bra till en början.
Sen för nån vecka sen gick den lite ojämt, stängdes av men gick att starta igen.
Nu när jag startar den rusar den lite, går i 1,5 minut sen lägger den av och går inte att starta igen förrän den har kallnat. ( stod stilla på uppfarten )

Jag är inte en motormänniska, finns det något jag behöver testa byta eller fixa innan jag åker tillbaka med den till Jula?

Har bytt olja, tömt bensin och fyllt på nytt. Kollat luftfiltret, så gott som nytt.
Någon i omgivningen sa, byt tändstift, har inte gjort det än då jag inte har verktyg eller tändstift till hands idag.
Kan det vara ett tändstiftproblem verkligen?
 
Åsa Lund
Kollat bränslefiltret?
 
Hej Åsa, tack för tipset.
Klipparen fick åka en vända till verkstad då garantin fortfarande gäller. Hoppas den får komma hem imorgon för nu börjar det bli knälångt!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
För den intresserade; fick tillbaka gräsklipparen från reperatör.

"Packningsklister i förgasaren"

Gick hur som helst på garantin. Men vet inte mer, bör väl vara fel från produktion eftersom det gick på garantin antar jag. Eller ska man förvänta sig att det kan hända igen?
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Tack för återkoppling!
För mig känns det som om varje gång jag och mannen ska starta nån trädgårdsmaskin (oftast hemma hos nån annan) så får vi börja med att rengöra alla filter.
Beror inte på att det är en lortgris vi är hos, utan vi har inte så många egna maskiner.
 
Schysst att du återkopplade.
Alltid kul att veta.

Packningsklister i förgasaren?
Skulle det ge de symtomen?
 
Ja jag är så långt från att veta något som helst om motorer så jag har ingen aning om vad som är rimligt :)
Klister i förgasaren tycker jag låter som en dålig grej.

Gräsklipparen har ju bara gått 15-20 timmar och annars stått i garage så hoppas den klarar någon säsong nu.
 
Uppdaterar för den intresserade. Den har varit två vändor på service/rep under år ett. Om en vecka har vi haft den i ett år och nu vill den knappt starta och sen varvar den bara upp och ner. Bra exemplar eller är det skit bakom spakarna?
 
Åsa Lund
Låter som ett måndagsexemplar.
Reklamera möget!!!
 
Var faktiskt in till Jula och påpekade detta i morse. "Tyvärr så vill dom att vi skickar in till Stiga för reparation"

Nja sa jag, börjar bli tröttsamt att köra runt gräsklipparen i bilen under sommaren. Och strax därefter gav hon efter och gjorde en reklamation.

Har nu klippt nästan hela gräsmattan och blev endast stoppad av en hagelskur. Tack för det moraliska stödet!

Fridens liljor
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.