Har hittat två av dessa de senaste två dagarna. Är nojig vad gäller skadedjur men kan ju bara vara något som vinden släpat in. Tacksam för svar.

mvh
 
  • Insekt på ett trägolv som kan vara en potentiell skadegörare i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte hjälpa dig annat än att när jag tidigare mailat anticimex om någon kackerlacka jag hittat så svarade de snabbt och utan problem, detta trots att jag inte var kund hos dom. (Jag bodde i lägenhet och hade fått för mig att hyresvärden hade avtal med dom, men det var tydligen med en konkurrent fick jag veta i efterhand).

Kackerlackan var för övrigt någon variant från skogen som var helt ofarlig och skulle inte kunna föröka sig i lägenheten. Phew.
 
EvaMLin
Den där baggen liknar de som vi fick in med veden i stugan när jag var liten. Det är helt harmlösa isf. Kommer tyvärr inte ihåg vad de kallades.
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Jag gissar att det är en snytbagge. Inte bra för nya plantor i skogsbruket men nog inte ett hot i bostäder.
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
EvaMLin EvaMLin skrev:
Den där baggen liknar de som vi fick in med veden i stugan när jag var liten. Det är helt harmlösa isf. Kommer tyvärr inte ihåg vad de kallades.
Tack för svar! Har dragit slutsatsen att det är en öronvivel (ofarlig men äter plantor). Hoppas det inte är vedvivel (äter trä etc).

Edit: Öronvivel
 
  • Närbild av en öronvivel isolerad mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.