A
Hej, jag funderar på att bygga till ca fyra kvadrat på min friggebod för att göra toa och dusch. Tänkte att man kunde hyra ut när den ligger i en stad med turism både sommar och vinter.
Friggan är isolerad och har el och värme redan, och avlopp är draget. Måste dock dra in vattnet från "stora" huset. Friggan har gjuten grund. Allt ska göras av byggare.
Det blir ju litet så frågan är får jag igen pengarna och vad kan det kosta? Är det dumt?
Friggan är förråd nu så bli ju en fråga till, vad göra med trädgårdsgrejorna.
 
drar du in avlopp så blir byggnaden/friggan behov av bygglov...
 
A
A AEDI skrev:
drar du in avlopp så blir byggnaden/friggan behov av bygglov...
Det gjordes för många år sedan med bygglov.
 
Är det bara trädgårdsprylar kanske det räcker med ett enklare förråd utan isolering. Om du vill ha samma standard på det nya förrådet kanske det är bättre att fortsätta använda förrådet som förråd och bygga en ny stuga till uthyrning.

Våtrum är något av det dyraste på ett hus. Så jämfört med normala schabloner för vad det kostar per m² att bygga hus lär det bli ganska dyrt.
 
A
A Avemo skrev:
Är det bara trädgårdsprylar kanske det räcker med ett enklare förråd utan isolering. Om du vill ha samma standard på det nya förrådet kanske det är bättre att fortsätta använda förrådet som förråd och bygga en ny stuga till uthyrning.

Våtrum är något av det dyraste på ett hus. Så jämfört med normala schabloner för vad det kostar per m² att bygga hus lär det bli ganska dyrt.
Jag har tänkt lite så också. Ett till hus måste dock bli ett attefallare. Lite dumt att inte utnyttja att friggan är förberedd tänker jag.
Vad kan det gå på tro på ett ungefär? Inte golvvärme eller lyx.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.