Har en Ikea Hygienisk, tre månader gammal som nu fick för sej att den inte ska tömma, visar felkod 20.
När jag öppnade den flöt denna gummipackning/genomföring omkring, kan inte hitta vart den hör hemma.
Tömmer med våtdammsugare o börjar om, då går maskinen tills det är dags att tömma igen... Tacksam för tips!
Svart gummipackning bredvid linjal som visar dess storlek, lös del från diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart gummipackning/genomföring lös, eventuell del från Ikea Hygienisk diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Jo, det är för att korgen ska tryckas in mot anslutningen av vattnet till spolarmen. Ska sitta två st på övre korgen.
 
Den tråden hade jag missat, så om jag inte hittar någon mer sådan bussning kan man ju tänka sej vart den hamnat!
Men den här maskinen hittar jag inte impellern lika synligt som den gamla boschen
 
Hittade precis den andra bussningen, var ju mitt framför ögonen, båda på plats, så då är det ju nåt annat fel dom orsakar stoppet.
Någon idé på nåt annat man kan kolla innan man kontaktar Ikea, är väl dumt att börja skruva själv när det är så nytt
 
felkod i20 betyder tömningsproblem, mycket möjligt att nåt kan ha åkt ner i avloppspumpen och täppt till. Vill du så kan du skruva upp plåten nedanför luckan, sitter med 4-6 skruvar, och skruva av avloppspumpen på höger sida om bottensumpen och kolla om det är nåt där. Isåfall var noga med att ta upp filtret i maskinen och sug upp all eventuell vatten som ligger där så det inte forsar ut när du tar av pumpen. Och kom ihåg att ta ur sladden ur väggen så du inte får en stöt.

Det är sällan i20 problem täcks av garanti då det oftast betyder att pump eller sump är igentäppt av skräp eller att avloppslangen är vikt. Kan även hända att tryckvakten är igensatt av smuts, sitter på vänster sida, typ samma storlek som ett usb minne med en kontakt på.
 
Kolla filter och pump m.m.
Jag hade själv kod 20 på en electrolux-maskin (eller om det är husqvarna) häromdagen, men då var det någon luftbubbla eller liknande i avloppsslangen mellan diskmaskin och vattenlås som orsakade att maskinen inte kunde tömma. Att köra igång den och rycka lite lätt i slangen när den försökte tömma räckte för att det skulle bubbla loss.
 
Glömde följa upp här men jag gjorde så att jag tog grovdammsugaren o sög vattnet som stod i maskinen genom avloppsslangenslangen, fyllde på lite nytt o sög sen inifrån där vattnen sugs ut, efter den operationen har den iallafall funkat några dagar. Tack alla för support!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.