Har sått frön till bond och brytbönor, blomkål, jordgubbar redan i april. Eftersom vi har haft en ovanligt kall period runt Mälardalen funderar jag på om jag ska vänta på att något kommer upp eller ska jag så om allt när det åter börjar bli varmare. På flera fröpåsar står att man ska så när det är runt 15 grader i marken. Eftersom det kommit en hel del regn och blötsnö misstänker jag att fukten kylt ner jorden.
Har även planterat ett tiotal växter som Azaleor och Magnolier. Har då använt 1,5 påsar jord och en påse kogödsel till varje planta. Funderar på om dessa växter kommer att klara sig. "Funderar på att täcka över växterna så att ev. skador på rötterna hämtar sig innan bladen börjar komma?"
Funderar på om man på hösten skulle lägga ett lager plast på marken under buskar och träd. För några år sedan var det en blandning av regn och minusgrader vilket resulterade i att flera gamla växter dog när marken var genom frysen och värmen fick växterna att släppa fram nya blad.
 
BirgitS
Frön dör normalt inte för att jorden blir kall utan risken för frysskador är när de har börjat gro. Du kan ju försöka att peta försiktigt i jorden för att se om fröna är kvar, i alla fall när det är större frön.

När det gäller buskarna beror det på om de har fått blad eller inte. Om det inte finns några blad som vattnet kan avdunsta från finns det ingen större anledning att täcka dem. Rötterna tar ju inte skada av kallt väder utan de tål de ju varje vinter.

Att täcka bladen är bra om de är framme när det blir frost. Ett lager plast på marken hindrar inte marken från att frysa och risken är att rötterna inte får det vatten de behöver när det är plusgrader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.