Halloj,
Nu efter vinterns "hårda" prövningar och solen börjat titta fram har vi noterat diverse sprickor utmed grundmuren (eller om det finns något mer korrekt benämning). I ett hörn ser det ut som putsen håller på å släpper och flera ställen har puts som verkar lös (ihåligt vid knackning).

Vette katten om jag törs ge mig på att putsa en så visuellt tydlig del av huset själv. Så frågan är vad man ska göra. Måla över med lämplig putsfärg eller ringa in en murare?

Är ju ganska spridda skurar med ihålighet, vissa ställen är det bara småsprickor. Risken är väl att det blir frostsprängning i framtiden eller?
 
  • Sprickor längst ner på en ljus putsad grundmur mot en bakgrund av gräs och småstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor och skadad puts på en husgrund med synlig risk för avflagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå putsad fundamentvägg med sprickor och avflagning nära gult tegel och gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor längs grundmuren på ett hus med tegelvägg och stuprör ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Dem ser ju ut att vara lagade innan. Kratsa sprickan till ett v, foga och måla sen.

Skulle själv vänta med helrenovering, tills du ordnat det bättre längs med väggen. Växter och jord direkt på ökar risken för fuktvandring och sprickor. En rad med marksten eller grus längs väggen, blir bättre
 
T topmount skrev:
Dem ser ju ut att vara lagade innan. Kratsa sprickan till ett v, foga och måla sen.

Skulle själv vänta med helrenovering, tills du ordnat det bättre längs med väggen. Växter och jord direkt på ökar risken för fuktvandring och sprickor. En rad med marksten eller grus längs väggen, blir bättre
Det ser bättre ut på en annan del av väggen vet jag, med växter menar jag. Saken är väl att förra ägaren var rätt gamla och såg ut som en djungel runt huset.

På ena sidan låg redan grus men gräsmattan hade vuxit över.

Vad borde duga som lämpligt fogmaterial? Puts med tillsatt frostskydd?

Sett att det finns nån form av fix man kan köpa men bedrövligt dyr å andra sidan för det lilla man får..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.