Vitt hemmabyggt planteringsbord med svagt lutande bakben på en trädäcksterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har byggt ett planteringsbord men bakbenen lutar svagt framåt och jag skulle vilja räta upp dem. Det är alltså själva virket som är böjt.

Benen ca 1,5 meter långa och av 45x45-regel. Jag tänker att det måste finnas långa järnstänger/-plattor att skruva fast på benens baksidor, men jag har inte hittat några. Någon som har nåt tips?

Mvh
Erik
 
Redigerat:
optimum
R Ramderb skrev:
Jag har byggt ett planteringsbord men bakbenen lutar svagt framåt och jag skulle vilja räta upp dem. Det är alltså själva virket som är böjt.

Benen ca 1,5 meter långa och av 45x45-regel. Jag tänker att det måste finnas långa järnstänger/-plattor att skruva fast på benens baksidor, men jag har inte hittat några. Någon som har nåt tips?

Mvh
Erik
Hej, Välkommen till forumet.
En eller ett par bilder hjälper till för att förstå hur det ser ut.
 
optimum optimum skrev:
Hej, Välkommen till forumet.
En eller ett par bilder hjälper till för att förstå hur det ser ut.
La in en bild nu som förhoppningsvis förtydligar.
 
optimum
R Ramderb skrev:
La in en bild nu som förhoppningsvis förtydligar.
Ja den bilden förklarar bra.
Snygg och stadig bänk.

Kan bli svårt att motverka virkets kraft. De bakre reglarna ser ut att vara väl inbyggda och svåra att byta men är nog den bästa lösningen.
 
Biltema har billiga fyrkantsrör i stål om det hjälper dig att räta upp baksida.
Kan vara en lösning om konstruktion tillåter detta.
Billigt, prova, enklare än byta virke verkar det som....
 
Tack för svar! Jag får se om fyrkantsrören kan hjälpa mig, men helst nåt i U- eller L-profil. Annars så får det vara lite snett. Det är mitt första bygge och det ska det väl synas att det är...;)
 
R Ramderb skrev:
Tack för svar! Jag får se om fyrkantsrören kan hjälpa mig, men helst nåt i U- eller L-profil. Annars så får det vara lite snett. Det är mitt första bygge och det ska det väl synas att det är...;)
Småort att se från bilden men är bygget snett, eller står det på en sne grund eller om bakre delen slagit sig och är lite krökt?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Småort att se från bilden men är bygget snett, eller står det på en sne grund eller om bakre delen slagit sig och är lite krökt?
Bygget är säkert lite snett, men framför allt är det 45x45-reglarna i bakkant som är böjda.
 
leby leby skrev:
Ställbara fötter typ denna [länk]
så slipper du bryta i bänken..
Nja, då blir ju någon annan del av bänken sned. :) Det är bakbenen som är böjda. I övrigt är bänken (så gott som) rak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.