Hej, renoverade badrummet 2017med hjälp av byggfirma med alla behörigheter och fick kvalitetsintyg enligt bkr utan avvikelse. Men vid en besiktning nu 2020 så anmärkte dom på att avloppet från den inbyggda wc-n gick ner för nära en vägg och inte var godkänt enligt bkr. Ringde då byggaren och påtalade detta då hävdade han att vi hade haft en muntlig ök om att inte flytta det för det skulle bli dyrare för mig och han hade glömt föra in avvikelsen. Så han skulle skicka ett nytt intyg med Avvikelse. Sen påstod han att jag inte ens hade fått nått intyg. Och nu idag kom det nya underskrivet av en annan firma, andra namn och andra datum än det första jag fick. Någon som vet hur man kan dra detta vidare?? för mitt förtroende för byggfirman är lika med noll!
 
  • Gilla
matkol
  • Laddar…
Lite spännande hur han lyckats komma in bakom inbyggnaden och kontrollmäta det ?

Eller kan man se ner ovanifrån att det ligger väldigt nära väggen kanske ?
 
Ekskivan som han la ovanpå har dragit sig lös 2 gånger så den var bara att lyfta av
 
H Hobyemil skrev:
dragit sig lös
Hur hade de fäst den då ?

Massiva träskivor går ju liksom inte bara att limma eller skruva fast hur som helst då de rör sig och framförallt i ett våtutrymme.
 
Lim/ mjukfog han var ute och böt den en gång först sen när det hade hänt igen fick jag rådet att beställa en stenskiva...
 
H Hobyemil skrev:
Lim/ mjukfog han var ute och böt den en gång först sen när det hade hänt igen fick jag rådet att beställa en stenskiva...
Ok...

Har också haft kunder som envisats med massiv träskiva men då lägger jag bara den lös just av den anledningen... ;)

Jag brukar däremot ordna fram stenskivor åt mina kunder för i princip inga pengar om man ställer det i relation till vad en hel badrumsrenovering kostar så det läggs oftast granit faktiskt.
På en gästtoalett kan det fungera med en träskiva men inte i ett fuktigt badrum.
 
För min del är det lika snyggt med stenskiva! Nä det kan väl inte röra sig om några jättepengar men det var inget byggaren jag anlita kände för att ta tag i
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hoppas du hittar en bra lösning på problemet. :)
 
Tack, ja det löser sig säkert ska först få indraget nya utanpåliggande rör för dom gamla ingjutna galvrören "såg" fina ut fram till dom börja läcka...
 
H Hobyemil skrev:
Tack, ja det löser sig säkert ska först få indraget nya utanpåliggande rör för dom gamla ingjutna galvrören "såg" fina ut fram till dom börja läcka...
Ok.... ja det är aldrig kul med sådant.

Håller precis på med ett gammalt badrum från -62 och när röris skulle proppa där i måndags fick han en koppling att ramla bara han satte rörtången på den... så dåligt skick var den... och då förstår man att det inte är lång tid kvar för resten i huset.

Beslutet blev att göra ett nytt stambyte nu direkt i samband med badrumsrenoveringen.
 
Oj då är det hög tid.. men ändå roligare att upptäcka det innan, känns som en marginell kostnad att fräsa in nya slangar jämfört med att bocka kromade rör efter 3 år
 
H Hobyemil skrev:
Oj då är det hög tid.. men ändå roligare att upptäcka det innan, känns som en marginell kostnad att fräsa in nya slangar jämfört med att bocka kromade rör efter 3 år
Ja, de e sant.
Dessutom lägger vi allt i källartaket nu istället för i siporexbjälklaget där det gamla ligger så de e ganska smidigt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.