Har ett vidbyggt garage i källarplan (Byggt ca. 1950) med någon sorts betongtak som samtidigt tjänstgör som altan. Det finns inget tak eller något annat på denna altan och lutningen är väl sisådär bra. Lite vatten kan samlas på några ställen på altanen.

Fukt har konstaterats på undersidan av denna altan, vilket gissningsvis beror på att tätskiktet i betongplattan har fläckvis lagt ned verksamheten. Jag har även kunnat konstatera att det kan trilla ned lite betongsmulor på sina håll i garaget vilket jag också gissar beror på fukten. Detta är givetvis inte bra och något måste göras, frågan är bara vad. Det jag själv har funderat på är ungefär detta:

1. Sätt tak över hela altanen. Det känns dock inte helt optimalt eftersom den är rätt stor och det vore skoj att kunna ha lite altan utan tak också.

2. Bila upp altangolvet, riv bort tätskiktet , lägg nytt, gjut igen. Känns inte heller riktigt bra. Dels är jag osäker på hur hållfastheten blir under tiden jag gör jobbet och dels känns det som väldigt mycket jobb.

3. Se till att plattan torkar ut ordentligt (Värme underifrån+Presenningar kanske?) och lägg sedan på nytt tätskikt och gjut lite mera betong ovanpå. Men hur vet man då om plattan håller för denna extra (i och för sig jämnt fördelade) tyngd? Kommer jag att skjuta mig i foten och stänga inne fukt på något dåligt sätt om jag gör så?

4. Som 3 men lägg istället ett tätskikt och klinkra med frostsäkera klinkers ovanpå. Känns som det enklaste och kanske snyggaste men blir det bra nog?

Det är också öppet för andra förslag, kloka, vansinningam sansade eller bara konstiga.

/Kaj Nyström
 
Grymt intressant tråd! Jag har precis samma problem men mitt innertak i garaget är ännu mer förfallet. Armeringsjärnen syn... Jag hoppas på många svar på hur ni andra har gjort.

Jonas
 
Jag kan faktiskt se ett armeringsjärn på ett ställe på insidan taket, händelsevis i ett hörn där ett gammal oavlett stuprör går ned i backen. Även om betong anses vara fukthärdigt så verkar det inte palla med att vara genomsurt hur länge som helst iaf.

Fast min amatörmässiga känsla är att om man väl kommer till rätta med fuktproblemen ovanifrån så ska det egentligen bara vara att vänta ut uttorkningen och sedan fixa undersidan med någon form av betongspackel, åtminstone om man som jag inte har så stora problem där. Men det är ju det där med att lägga tätskikt på tätskikt som gör att små varningsklockor ringer i reptilhjärnan på mig.
 
Luxury, bara ett armeringsjärn!! ;)

Skämt och sido, är det ingen som kan hjälpa oss med lite tips angående detta. Jag har haft ångest för detta projekt i fem år...

Jonas
 
Det finns lite olika system för det här problemet.
Jag har det själv, men i mitt fall lutar taket åt fel håll och bildar en pöl.

Jag bilade bort de gamla plattorna som låg i praktiskt taget uppäten betong och har fyllt gropen med termospackel ovan på den gamla varmasfalten. Det fäster men inte bra.

Eftersom jag vill bygga fall så funderar jag på antingen frigolit eller foamglas. Tyvärr är bygghöjden begränsad pga altandörrar. Problemet blir det nya ytskiktets tjocklek. (Jag vill gärna lite isolering på utsidan, därför vill jag inte gjuta fall).

Som tätskikt är det asfalts- eller epdmgummiprodukter som gäller. PVC samsas inte med asfalt. Här finns det en djungel, men vill man lägga skikten själv så är det nog Mataki Bituthene som gäller. De andra svetsas eller värms eller hälls ut på ytan.
 
Mataki Bituthene verkar intressant. Om jag förstod saken rätt så kan man lägga klinkers ovan på denna, eller har jag förstått helt fel?

Jonas
 
Jag vet inte. Det var ett tag sedan jag läste papperen, men ring mataki och fråga och lägg ut svaret här är du snäll.
Jag fick tipset från tek. sup. om bituthene och de var hur bra som helst att snacka med.
 
Information från en mycket trevlig teknisk support. Om man vill lägga klinkers på är Trema 5 ett bättre val. Gör-det-själv-faktorn är inte lika hög men det verkat inte vara någon omöjlighet.
http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/trema_tm5.pdf
Fast 5 mm + klinkers börjar bli för tjockt för mig. Man vill ju kunna öppna dörren...

Jonas
 
Systemfakta om trema 5, inkl vissa läggningsanvisningar:
http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/Systemfakta_UT.inddX.pdf

Såg ju rätt bra ut bortsett från att man lär behöva en del specialutrustning till läggandet, t.ex. för svetsning. Det kanske är lika bra att låta någon expert lägga det. Det är i mitt fall tämligen okomplicerad geometri och ganska liten storlek så det borde gå ganska fort tycker man ju.

Hade deras supportkille några åsikter om att lägga det ovanpå ett gammalt halvfungerande tätskikt?
 
Tyvärr ingen information om att lägga det på bef. tätskikt. Ring och fråga.
Jag har kommit fram till att jag behöver göra ett större ingrepp, typ bilarbete och gjutning, för att råda bot på min situation.

Jonas
 
Aj då. Hur kom du fram till detta? Jag gissar att det är önskvärt även för min del men eftersom jag är lat så vill jag gärna slippa det om möjligt.
 
Nu pratade jag med deras tekniska support och de var som tidigare sagts mycket trevliga och hjälpsamma. Han sade att:

1. Trema 5 är rätt tätskikt i det här fallet.

2. Det blir inga problem med att lägga det direkt ovanpå betongen med det halvfungerande tätskiktet.

3. Man vill inte lägga det själv. Alls.

Dags att ringa en entreprenör med andra ord.
 
Entreprenörerna i trakten håller iaf med Mataki om vad som ska göras. Riktpris var 350-400kr per kvadratmeter, vilket blir ungefär 12000 kr för min del. Få se om de kan hitta lite tid till att göra jobbet också.

En nackdel som de påpekade är att det svetsade överlapp som man får när man lägger mattan kommer att ge en förhöjning på ca 5mm. Alltså måste man gissningvis slipa bort lite betong innan man klinkrar men det var tydligen inräknat i ovanstående pris.
 
Har samma problem som er här ovan... Där min nuvarande altan även tjänar som tak för pannrummet.

Då altanen skall utvidgas o beläggas med trall, så kommer jag antagligen låta klä in "betongtaksaltanen" med plåt (har inte kollat vad det kostar men då jag har lite kontakter på detta område så tror jag att det kommer att bli ett billigare alternativ för mig)..
Kommer iofs att bygga mer på höjden än vad de flesta klarar av men i mitt fall kommer det att fungera.
 
Då har jag stött på patrull igen. I sann hantverkaranda så vill flera in området göra jobbet, men (läst mellan raderna) bara om det inte har något annat att göra. De verkar inte klara av att lämna offerter heller.

Taskigt för Mataki som inte får sälja sin fina trema 5 till mig, men eftersom de är Goda Människor på deras tekniska support så rekommenderade han mig en alternativ lösning med en bra bitumenmatta om jag klinkrar duktigt ovanpå. Den kan jag lägga själv utan en eldsprutande maskin. Så får det bli.

(Hur FAN kommer det sig att det ska vara så omöjligt att få hantverkshjälp i det här landet? Det verkar bevisligen finnas för få hantverkare, trots att det rimligen i de flesta fall borde kunna ta hur mycket betalt de vill. Hur kommer detta sig när vi har en skyhög arbetslöshet? Någonstans här ligger en hel kennel begravd.)
 
  • Haha
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.