Tack för alla svar, bor ju norr stockholm så det var totalpris inkl moms, staketfirma byte av trasiga plantor mm.
 
Apropå skadans värde: Vi pratar alltså om en kortare bit av ett 20(?) år gammalt staket och några knäckta grenar i en ligusterhäck. Det blir inte många tusenlappar hur man än räknar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Tack för alla svar, bor ju norr stockholm så det var totalpris inkl moms, staketfirma byte av trasiga plantor mm.
Det finns ingen anledning att byta plantor, det blir det bara värre av. Byt stolpe och en bit av nätet. Häcken behöver sannolikt beskäras något. Men det är inget gigantiskt jobb. Det du kan kräva är att skadan åtgärdas. Inte av vem eller om de tar det vis försäkring eller inte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Tack jag trodde att jag alltid kunde få ersättning från föräkringsbolget ovsett vad Mathem tycker ? Visst kanske inte mycket som kan gå snett men vilket företag har personal för att laga trafikskador ? Har aldrig hört talas om något liknande.
 
Cheesen
O olof63 skrev:
Tack jag trodde att jag alltid kunde få ersättning från föräkringsbolget ovsett vad Mathem tycker ? Visst kanske inte mycket som kan gå snett men vilket företag har personal för att laga trafikskador ? Har aldrig hört talas om något liknande.
Antagligen blir det billigare för företaget att hålla försäkringsbolaget utanför. Många åkare har väldigt hög självrisk på sin försäkring, 8-12 tusen är inte ovanligt. Till detta kommer en höjd premie när du inte är skadefri längre.
 
C
Cheesen Cheesen skrev:
Många åkare har väldigt hög självrisk på sin försäkring, 8-12 tusen är inte ovanligt. Till detta kommer en höjd premie när du inte är skadefri längre.
Fast är det verkligen så hög självrisk på trafikförsäkringen?

För övrigt så har TS rätt till ersättning från fordonets trafikförsäkring enligt trafikskadelagen, så det är ju inte riktigt så enkelt att försäkringstagaren kan välja att blanda in försäkringen eller inte, som med en "vanlig" försäkring. Givetvis kan man träffa en uppgörelse parterna sinsemellan, men då måste ju båda vara med på noterna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Tack jag trodde att jag alltid kunde få ersättning från föräkringsbolget ovsett vad Mathem tycker ? Visst kanske inte mycket som kan gå snett men vilket företag har personal för att laga trafikskador ? Har aldrig hört talas om något liknande.
Ja, det kan du.
Trafikförsäkringen är reglerad i speciell lag. Därför man får pengar även om en okänd orsakar skadan och det är lagtvång på att ha försäkringen. Inte direkt jämförbart med hur andra skadestånds- och försäkringsärenden fungerar.

Men då ska du inte fråga MatHem om vad som ska göras. Du ska fråga dem om vilket bolag de har sin trafikförsäkring hos. Och sedan prata med det bolaget och ge dem din beräknade kostnad för åtgärd.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
R Räknenisse skrev:
Du ska fråga dem om vilket bolag de har sin trafikförsäkring hos. Och sedan prata med det bolaget och ge dem din beräknade kostnad för åtgärd.
Den uppgiften finns i fordonsregistret. Folksam i detta fall. Alternativt så kontaktar man sitt eget försäkringsbolag så får de lösa det med regress mot Mathems trafikförsäkring.
 
Men om nu mathem vill fixa det, vad är problemet?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
C
B Byggdjuret skrev:
Men om nu mathem vill fixa det, vad är problemet?
Om TS är nöjd med vad mathem erbjuder så är det inget problem.
Men Mathem har ju varit ointresserade att ens vela diskutera saken med TS, och nu står det helt plötsligt en person från Veteranpoolen där och vill fixa skadan. TS känner tveksamhet inför vilka garantier han får för kvaliteten på arbetet. Bristen på dialog är det stora problemet som jag ser det.
 
C cpalm skrev:
Fast är det verkligen så hög självrisk på trafikförsäkringen?

För övrigt så har TS rätt till ersättning från fordonets trafikförsäkring enligt trafikskadelagen, så det är ju inte riktigt så enkelt att försäkringstagaren kan välja att blanda in försäkringen eller inte, som med en "vanlig" försäkring. Givetvis kan man träffa en uppgörelse parterna sinsemellan, men då måste ju båda vara med på noterna.
Är du verkligen säker på det? Har du läst paragraf 19? Jag tror inte att din tolkning sv lagen stämmer riktigt.
 
Cheesen
C cpalm skrev:
Fast är det verkligen så hög självrisk på trafikförsäkringen?

För övrigt så har TS rätt till ersättning från fordonets trafikförsäkring enligt trafikskadelagen, så det är ju inte riktigt så enkelt att försäkringstagaren kan välja att blanda in försäkringen eller inte, som med en "vanlig" försäkring. Givetvis kan man träffa en uppgörelse parterna sinsemellan, men då måste ju båda vara med på noterna.
På "min" bil när jag körde bullar var självrisken på trafikförsäkringen 10500:- den var liksom dom flesta andra lastbilar endast trafikförsäkrad.
Helförsäkringen åt snabbt upp bilens värde då den kostade 22000:-/år... lastbilen var ju bara värd ca 45000:-

Åkeribranchen, den skummaste och underligaste branschen du kan ha att göra med. Samtliga åkare bryter mot lagen på ett eller annat sätt samt alla försöker slingra sig ur betalningsansvar för sina åtaganden då kostnaderna fort blir månadslöner.
 
  • Gilla
Akronym
  • Laddar…
Tack för bra svar, det är ju märkligt att MatHem inte orkar lyfta luren, men titta på ägarbilden så kanske det ger lite ledtrådar - jag tar kontakt med FB i morgon. Bra input
 
C
D Daniel 109 skrev:
Är du verkligen säker på det? Har du läst paragraf 19? Jag tror inte att din tolkning sv lagen stämmer riktigt.
Säker kan man aldrig vara ;)
Men jag är inte riktigt med på vad du menar. Läser paragraf 19 och så vitt jag kan se så innebär det att om t.ex. TS försäkringsbolag ersätter skadan så tar de i och med det över TS rätt till ersättning från trafikförsäkringen. Dvs. precis det jag avsåg i #53 - TS kan anmäla skadan till sitt eget försäkringsbolag, sen får de kräva motsvarande belopp från Mathems trafikförsäkring.
Men jag misstänker att du tänker på något annat(?)

Cheesen Cheesen skrev:
På "min" bil när jag körde bullar var självrisken på trafikförsäkringen 10500:- den var liksom dom flesta andra lastbilar endast trafikförsäkrad.
Oouch, det var riktigt saftigt. Läser man Folksams villkor så verkar självrisken på trafiken vara 1 000 kr för lätt lastbil. Men jag vet inte om det gäller om man endast har trafikförsäkring.
 
Det var inte så jag läste paragrafen, nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.