Vill göra en varning för att lämna in sin mobil för reparation hos fix my phone.

Visst jag förstår ju att dom gör bra reparationer men jag vill visa hur det gick för mig och hur deras förslag på ersättning var.

Allt började den 26e december 2019 när jag tog min 4 månader gamla iphone Xr till Fix my phone för att byta en trasig skärm. Skärmen byttes och jag köpte till ett skärmskydd.

Dagen efter visar det sig att skärmen är kass, den flimrar och reagerar inte alltid på tryck. Så jag åker tillbaka till butiken som inte hade mer skärmar inne så väljer att åka vidare till en annan av deras butiker. Dessa byter skärmen men under reparationen visar det sig att dom gör sönder front kameran. Bilder blir suddiga och funktionen face id funkar inte längre-

Åker in till butiken igen för att dom ska titta på kameran, dom kommer fram till att skärmen som är på är också kass (glapp i en sladd) och att kameran måste bytas. Dock har dom ingen kamera på lager så jag får vänta en vecka på ny kamera. Åker då in igen för att byta kamera och hoppas detta löser problemet. Det gör det inte. Face id funkar inte fortfarande. Dock märkte jag detta först hemma eftersom kameran var helt svart när jag var i butik och vi kom fram till att jag åker hem och återställer telefonen. Kameran hoppade igång men som sagt, face id funkade inte.

Sen visar det sig att skärm nummer tre också är kass, det är vita fläckar på den. Så får byta den igen och då är det en ny reparatör som ser att kamerakablarna sitter fel och tror det ska funka nu. Hinner inte göra någon större test i butik då jag måste hem. Den reparationen drog ut med 2.5 timme som jag fick vänta på plats så behövde stressa hem.

Så efter allt detta strul kontaktar jag dom igen och säger att nu får ni allt ge mig en ny telefon. Det är ändå dom som gjort sönder den. Blir kontaktad av regionchefen som vill ha en sista chans att laga den annars tar dom den till apple.

Det går sju veckor för dom att först undersöka telefonen i fyra veckor, sen skicka den till apple som dömer ut den. Den var sönder reparerad och gick inte att laga. Så den byts ut mot en bättre begagnad.

Får mail av chefen att den finns i butik, svarar han att jag jobbar hemma den veckan så hämtar den till helgen. Åker in i Söndags och då är så klart inte telefonen där. Chefen hade tagit den tills hans kontor på fredagen för att posta den till mig (detta är något jag bad dom om tidigare men fått nej på) utan att meddela mig. Så jag får åka hem utan telefon.

Nu idag fick jag äntligen tillbaka telefonen. Men dom hade glömt skärmskydd vilket jag köpte vid första reparationen.

Så från första gången jag gick till dom tills jag fick tillbaka den gick det 103 dagar.

Jag tycker därför att jag kan kräva ersättning av dom för all tid och resa jag lagt på detta. Vi snackar 7 resor som jag inte hade behövt göra om dom gjort rätt från början. Dom kan tänkas ge 20% av reparationskostnaden vilket är ca 500kr. Jag tycker det är för lågt, dom gjorde sönder den. Hade det varit mitt fel med kameran och allt det så hade det varit en annan sak då hade jag varit nöjd med att den blev bytt tillslut. Men att behöva åka in så många gånger och att det totalt tog 103 dagar tycker jag borde ge mig en bra ersättning.

Det är också skrämmande hur en chef inte vill prata med mig i telefon, jag har ringt honom. Kollegor till han har sagt att han ska ringa upp. Han har inte svarat på mail på en vecka mm. Han säger en sak ena gången i mail och sen något annat en annan gång. Tex vad jag lärt mig genom att jobbat med support är att man aldrig ska skylla ifrån sig på andra. Han skyllde tiden på sina kollegor i butik och han kunde inte hålla koll på alla och trodde dom gjorde sitt jobb.

Han skriver också
"Som jag sa har jag bara 3 registrerade besök hos oss på när du har lämnat in telefonen för att få saker återgärdat"

Jag svarar att då måste ni ha ett dåligt system som inte kan se allt från alla butiker eftersom jag har sex kvitton från olika tillfällen hos er.

Han svarar då
"Bifogade filer ser du de gångerna där besöken gjorts (3st). Så vi kan visst spåra ifrån olika butiker som du säger att vi inte kan. Men det hör inte till saken här."

Så på denna nivå är det hela tiden, ursäkter och aldrig några direkt raka svar.

Skulle så här i efterhand skulle jag ju gått till apple direkt, fix my phone är ju inte ens så mycket billigare.

Jag vill ha ersättning för:
Resa
Tid
Lån av annan mobil då dom inte kunde erbjuda en.

Eller jag helt fel?
 
Hur ligger de i kostnad jämfört med om du lämnar den till Apple?
 
H hempularen skrev:
Hur ligger de i kostnad jämfört med om du lämnar den till Apple?
apple 2 472,63 kr
Fix my phone 1,899.00kr

Men när jag bytte i december så var prist 2 599 hos fix my phone. Tror även apple var dyrare då.
 
Och fix my phone använder samma originaldelar som Apple? Annars skulle jag absolut ta den högre kostnaden för original. Även om jag hade haft förtroende för fix my phone.
 
H hempularen skrev:
Och fix my phone använder samma originaldelar som Apple? Annars skulle jag absolut ta den högre kostnaden för original. Även om jag hade haft förtroende för fix my phone.
Nej det är väl tredjeparts delar. Jo så här i efterhand skulle man ju gjort det. Jag litade på dom, men att behöva byta skärm fyra gånger och dom dessutom gör sönder gör ju att man inte litar på dom. Ska ju inte ta så lång tid för dom att erkänna fel och lösa det.

Stör mig på att dom gör sönder den men vill inte ersätta mig för allt jag behövt lägga på det här. 500 kr är inget.
 
Det är svårt att vänta sig någon rimlig ersättning från företag som felar och orsakar stor tidsåtgång för kunderna. Har haft strul med både Bauhaus och Ikea där många timmar försvann för min del. Bauhaus ersatte ingenting trots flera felleveranser där jag fick ödsla många timmar. Ikea ersatte med lunchkuponger för 100 kr, det tog 3 månader. från beställning av 2 sängar.
 
Jag anmälde dom till ARN eftersom vi inte kom överens. Jag fick totalt göra 8 besök, fyra besök för att byta skärm, två för att byta kamera. Sen besök nr 7 för att lämna in den så dom kunde gå med den till Apple som inte kunde laga den så den blev utbytt. Min var runt 3 månader gammal. Nu fick en utbytesenhet som inte var ny. Besök 8 var i onädan då dom sagt att jag kunde hämtade den i butik fast den fanns inte där när jag kom. Ansvarig hade den hos sig ist utan att meddela.

Dom vill ersätta mig med 500kr, men jag tycker det är för lite för all tid jag lagt på detta. Dom kunde iaf betalt tillbaka allt vad första reparationen kostade.

Men det roliga är nu att dom ljuger för ARN. Det finns ju kvitton och mail som jag haft med deras serviceansvarig. Dom påstår tex att mina 8 besök var när telefonen var hos reparation hos apple och jag då åkt in för att se om den var klar. 6 besök var ju hos dom i deras butik där jag väntade medans dom bytte skärm och försökte laga kamera.

Dom ljuger med om att serviceansvarig skulle ringt mig och sagt att telefonen inte var kvar i butik. Men jag har ju på mail att han skriver att han glömt säga till. Så fattar inte varför dom ska ljuga för ARN när jag skickat in kvitton på alla besök och även dom mail jag har.

Allt dom skriver till ARN stämmer inte. Fattar inte vad dom får ut av det.

Så jag vill varna för detta oseriösa företag. Viss kan man göra fel och det kan ta tid att laga saker. Men när man ljuger och så då är man inte direkt seriös.
 
Stannade till för att se vad det kostade med ett skärmskydd på min nya Iphone 12 pro och förklarade samtidigt att jag inte har ngn bra erfarenhet a det märke de använder sig av pga luftbubblor. Säljaren sa att han gör flera hundra skärmskydd varje vecka och att han kan sin sak så jag köpte. 5-6 dagar senare börjar det släppa i kanterna så jag gick tillbaks och reklamerade det varvid de (ny sälkjare) bytte ut det utan kostnad eftersom de inte ansåg att det var korrekt utfört.
2 dagar senare uppdagar sig samma sak igen och jag gick således tillbaks för en ny reklamation. Svaret jag fick var att det beror på en fuktskada pga att man spillt ngt och när jag förklarar att det inte är korrekt då fick jag ett nytt svar att min hud är för fet och att det är uppenbart att telefonen är fettig och att det är det som är orsaken. (inte ens den sidan/delen som ligger an mot hyn) Efter diskussion så säger de att de kan byta ut det igen på reklamation men att jag inte därefter får komma tillbaks fler ggr. Jag önskade då pengar tillbaks istället eftersom det mest troligt kommer ske samma sak igen och yrkade på konsumenttjänstlagen. Det är inget de följer fick jag som svar.

Chockad av svaret gick jag till en 3 butik för att fråga dem om orsak till det uppkomna och de sa att det var dålig kvalitet. Jag tog sedan mobilen till mobello och de var övertydliga att det inte blir så om det är korrekt utfört med ett kvalitativt skärmskydd som har rätt lim på glaset. De kunde heller inte se något som antydde på fukt eller fett från min hy. De visade mig skydd som de haft på i 1 år utan en tendens att släppa och skulle det mot förmodan hända så är det självklart pengar tillbaks. De fick montera nytt skärmskydd till lägre kostnad än fix my phone med garantier
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.