Kan vi inte en gång för alla konstatera att det inte finns något som är rätt eller fel gällande glad- surgubbe?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Det finns en del anledningar till att lägga glad gubbe.
-Trallen eftersträvar att räta ut årsringarna och då får man en kupighet på mitten om man lägger ledsen gubbe. Med vatten stående på brädan, ökad belastning på skruven samt kanter som står upp att slå tårna i.
-Man ska också helst ha kärnsida uppåt eftersom den står mot röta bättre, enligt Svenskt Trä.
-Blandad glad/ledsen förstärker problemet med att sparka tårna i kanter...
PRoblemet är att trallen inte alltid beter sig som den borde. Jag tittade på en trall jag lagt (och sedan tagit bort) och det såg helt slumpmässigt ut hur den kupat sig på de 20-30 brädor jag undersökte.
 
MathiasS MathiasS skrev:
PRoblemet är att trallen inte alltid beter sig som den borde...
Min erfarenhet också. Ok, jag har bara varit med om två trallbyggen men det jag upplevt är att man lägger leende upp och efter ett år får man vända en del av brädorna för de kupar sig konkavt.
 
Krilleman
Lite fuskigt då jag byggde min altan mitt i den smällvarma sommaren 2018.

Skärmdump av ett quizresultat med frågan "Kan du bygga altan?" och poängen 10 av 10 möjliga.
 
torbeno torbeno skrev:
9 rätt. Bara fel på priset.
Samma här.
 
Två fel:
- priset (jag betalar uppenbarligen för mycket)
- vanligaste träslaget (jag får alltid gran där jag handlar)
 
9 rätt.
Fel på priset som många andra. Gissade och trodde det skulle vara dyrare eftersom det stod inklusive verktyg.
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Ahhrg... tolkade fråga två fel. Trodde det var de verktyg som inte behövs så mycket.:oops:
Ja, samma här... Trodde man skulle svara på vilka verktyg som man inte behöver vid altanbyggande...
 
Jag måste leja någon till nästa altanbygge. Åkte på priset och glad gubbe.
Missade utöver det även regelavstånd då jag ansåg att cc80 borde vara tillräckligt för 34 tjocklek.
Tur att jag aldrig använt 34 själv utan hållit mig till cc60 och 28. :sweat:
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Jag kan börja med att säga att jag inte är någon proffsbyggare, så jag skulle önska lite hjälp med att förstå fråga 2.
Varför verkar de flesta tycka det är självklart att "Spade, fogsvans, skruvdragare, mätverktyg" är något man behöver mindre än exempelvis "Sänksåg, borr, skruvmejsel, handsax" ?

  • Eftersom förutsättningarna inte angavs så får vi förutsätta att alla konstruktionsalternativ skulle kunna bli aktuella och blir det inte jobbigt att gräva hål för eventuella plintar utan spade?
  • Utan mätverktyg: Hur får ni till en snygg altan? Mäter man inte det man sågar, utan lägger ut och märker på istället? Om ni har fått en ritning, hur kan ni följa måttanvisningarna?
  • Finns det någon altan i närtid som byggts utan skruvdragare?

....jag har läst frågan några gånger, så jag hoppas att jag inte missförstått den. :p
 
Första frågan om bygglov? Stämmer svaret verkligen? Altanen får väl vara 1,8 meter över mark utan bygglov?
 
Excel
På fråga 6 är alla svar felaktiga. Det beror på underlaget om glad eller sur gubbe ska användas
 
9/10, det var det där med glada gubben. Jag väljer nog att fortsätta med det som tumregel men det är ju jag det...
 
Alltså, fråga 2 går ju att tolka på 2 sätt:

"Vilka verktyg behöver du minst för att bygga altan?"
  • Cirkelsåg, hammare, vält, skyffel
  • Spade, fogsvans, skruvdragare, mätverktyg
  • Sänksåg, borr, skruvmejsel, handsax

"Vilka verktyg behöver du åtminstone för att bygga altan?"
...hade vart en bättre formulering.

Men som en tidigare användare skrev så beror det på förutsättningarna, verktygen i dom övriga svaren kan vara bra att ha även dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.