Vi skippar samtalet om tillstånd eller ej. Jag vill i detta skede veta om det ens är möjligt rent tekniskt att installera en luftvärmepump hos mig.

Utedelen vill jag ha nära balkongplattan. Dragning genom trävägg, sedan upp på vardagsrumsväggen. Innerdelen ovanför balkongdörr.

- Hur snävt kan rören böjas? Runt en cd-skiva?
- hur många cm bör det vara mellan utedel o balkongvägg? (För att kunna dra rören)
- Är alla rör-listerna alla i samma storlek?(ser så blaffiga ut om de ska sitta inne på väggen)
- ser det i övrigt genomförbart ut?

(Optimalt hade varit att dra rören på balkongens vägg, och kanske går att så göra, men då är det lättbetong som ska borras genom, och där lär det blir knepigare med tillåtelse av brf)
 
  • 3D-schematisk bild som visar potentiell installation av luftvärmepump med rördragning vid balkongdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst går det att göra. Oftast drar man rören på utsidan och sedan in vid innerdelen, men det går också att dra inne. Plastkanalerna finns åtminstone i två olika storlekar. Rören böjer man med bockningsverktyg eller böjfjäder till ganska snäva radier om det behövs. Gäller att ha tillräckligt många [cm] utrymme ovanför balkongdörren för den modell man väljer. Hålet genom fasaden behöver vara 65 mm och man får sedan täta det på lämpligt sätt efter rören och elkabel dragits igenom.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
minst 10cm mellan ytterdel och vägg för att få tillräcklig luftgenomströmning
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
minst 10cm mellan ytterdel och vägg för att få tillräcklig luftgenomströmning
Ok. Dock syftade jag på avstånd mellan pumpens ena kortsida till balkongvägg. Där det på min skiss går en röd kanal.
 
A
Dracula Dracula skrev:
Ok. Dock syftade jag på avstånd mellan pumpens ena kortsida till balkongvägg. Där det på min skiss går en röd kanal.
bra med tio där oxå
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kan man ansluta innerdelen från båda kortsidorna? ...beroende på var man tycker dragningen av rören ska gå.

Kan rören dras lägst utsidan på en 90 graders vägg? ...eller är det för snäv böj?
 
Tror att det bara finns uttag på en sida på de flesta fabrikat, men olika fabrikat har säkert olika lösningar.

Mitt tips blir att köpa en llvp med så tyst utedel som möjligt för dina grannars skull + mindre risk för anmälan. Kolla runt ordentligt på olika alternativ.
 
Antar att det ska borras i betong? Placering och lätt lutning av hålet behöver planeras bra
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Kan man ansluta innerdelen från båda kortsidorna? ...beroende på var man tycker dragningen av rören ska gå.

Kan rören dras lägst utsidan på en 90 graders vägg? ...eller är det för snäv böj?
På dom flesta vanliga väggmodeller kan man gå ut på höger eller vänster sida.
Tänk på att man behöver fall på kondensslangen från innerdelen då du annars måste ha en kondensvattenpump.
Man kan dra rören runt ett hörn på 90 grader, är det grövre rör än dom vanliga 1/4-3/8 så blir det lite mer jobb för montören.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.