Hej

Håller på med mitt nybygge som ska starta i år som jag har tänkt dela med mig.

Två frågor

- Ångspärr mellanbjälklag nödvändigt ?
-
Utifrån in Tak
Råspont-Luftspalt BEWI 50 mm-Isolering 220 cm-regla 45/45 ersätta 5 cm luftspalt-Ångspärr.

Isoleringen sticker ut 50 mm. Går det bra om man sätter fast isoleringen med Snöre/Band eller ska man regla upp med 45 mm regel.
 
  • Sektionsskiss av takkonstruktion med angivna isoleringslager och luftspalt för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Placeringen av ångspärr och isolering ser lite märklig ut, ska det vara uppvärmt ända upp till nock?
 
Centano Centano skrev:
Placeringen av ångspärr och isolering ser lite märklig ut, ska det vara uppvärmt ända upp till nock?
Svar: Nej, Vinden kommer ej va uppvärmd men får isoleringen snorbilligt. Ska sätta köksfläkt och ftx i vind.
 
Borde inte ångspärren sitta mer som den röda linjen och isoleringen som gul markering? Jag kan ha missuppfattat hur du tänkt använda utrymmet. Någon annan kan säkert hjälpa dig bättre än mig.
Illustration av snitt genom en takkonstruktion med markerad ångspärr och isolering enligt diskussionstråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bygger med Ytong så väggarna behöver jag ej. Jag vill bara veta om det fungerar. Eller ska man ha ångspärren så fort som möjligt och isolera ända upp . Jag vill ha en varm vind ej kall vind
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.