Hej! Jag vill köpa ett tiny house på hjul. 15 kvm. 4,4 m högt inkl hjul. 4,10 utan. Jag har tänkt ställa det på en kompis tomt. På tomten finns ett bostadshus och en friggebod.

Jag är rådvill kring hur jag ska tänka kring bygganmälan. Huset är ju på hjul dvs egentligen en husvagn. Dock inte svinlätt att flytta. Är också för högt för att anmäla som ett attefallshus. Kan ju iofs slira lite med mätstickan och få ner höjden utan hjul till 4 m. Men jag vill ju ha kvar hjulen så huset är lättare att flytta framöver.

Behöver jag blanda in kommunen alls? Vågar man chansa? Är det en allvarlig förseelse att inte anmäla en permanent ”husvagn”. Maxsanktion 11k va?

I det fall jag gör en anmälan om ett attefallshus ändå, gör kommuner inspektioner i efterhand som regel? Vill ju slippa ta av hjulen för att höjden ska vara (nästan) godkänd.

Nån med input?
 
  • Gilla
kalliklatt
  • Laddar…
Hade inte brytt mig, är det någon som klagar, bara att flytta på vagnen, sen är det beroende om det är mitt inne i ett villaområde eller ute i ödemarken.
 
Hej,

Jag förstår inte riktigt varför du frågar detta.
Du planerar att köpa ett litet hus med de egenskaper (storlek, hjul) du nämner,
och du vill (permanent) parkera det på en väns tomt.
Om du inte äger det huset ännu, har du ingen risk att kontakta din "kommun" och
fråga "får jag parkera detta lilla hus på det partiet utan lagliga begränsningar / kommunala böter?"
Jag antar att den välkända vänliga svenska "kommunen" kan berätta för dig och ge dig den nedskrivna på papper. :)

Varför gör du det inte så här?

ensam-älg
 
Jag har varit i samma tankar som dig för en väns räkning. I Partille fungerar det så här:

För långvarig uppställning likt husbil eller husvagn krävs tillstånd (Tror hon sa bygglov.....!)
Detta utan att vi pratade om att koppla in till ordinarie va-system.
Men är det på hjul och det flyttas någon gång då och då gick det att komma runt det även om hen var väldigt tvetydig i allt hen sa och inte hundra på något.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M
Tanke på att byggbaracker kräver bygglov så tror jag att ditt tinyhouse lär kräva det också
 
Har precis hjälpt en vän med bygglov för ett tinyhouse på hjul.

vi sökte tidsbegränsat bygglov för fritidshus och fick det nyligen beviljat. Så nu står det på tomten och får så göra i 10år till att börja med, så får vi se hur länge de blir kvar innan det flyttas till en annan destination!

lycka till :)
 
  • Gilla
Husbygge2020 och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att det är din kompis (fastighetsägaren) som du ”sätter i klistret” om du inte anmäler/söker lov i enlighet med lagstiftningen.
 
M MetteKson skrev:
Tänk på att det är din kompis (fastighetsägaren) som du ”sätter i klistret” om du inte anmäler/söker lov i enlighet med lagstiftningen.
Jo jag är medveten om det. Men Vad jag förstår är det inte olagligt. Kan enbart bli att man måste betala straffavgift och sen snabbt anmäla huset eller rulla bort det. Och den avgiften får ju såklart jag betala.
 
N Nattsmurf skrev:
Jo jag är medveten om det. Men Vad jag förstår är det inte olagligt. Kan enbart bli att man måste betala straffavgift och sen snabbt anmäla huset eller rulla bort det. Och den avgiften får ju såklart jag betala.
Uppställning av husvagn, husbil, är inte bygglovspliktigt om det är av ”sesongskaraktär”. Den ska stå minst 4,5 m från granne utan medgivande. Man får dock inte bo i den, så där faller det alternativet.

Det är, som du skriver, inte olagligt att söka lov eller anmälan på någon annans fastighet, det är riktigt, men att inte anmäla är olagligt.

En undran bara, du skriver att du är beredd att ta eventuell sanktionsavgift och söka lov/anmälan i efterhand, varför vill du inte söka tillstånd innan du rullar dit ditt lilla hus? Om inte annat så är schysst mot kompisen, hen ska inte behöva ha eventuella svartbyggen registrerade på sin fastighet som hen behöver stå till svars för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.