D Derbyboy skrev:
harka, kan du utveckla det där? Varför inte en bra idé?
med risk för urspårning ifrån El-forumet

till att börja med är passivt självdrag är en gammal ventilationsform med brister och moderna hus byggs med mekanisk frånluft o dyl, jag tycker att få saker bidrar till bättre boendemiljö än bättrad ventialtion

passivt självdrag har två "motorer" som driver systemet: varm luft (inne) stiger uppåt (till naturen), samt det undertryck/sug som uppkommer i ventilationspipan när vinden drar över skorstensmynningen -- något som uppkommer oavsett vindens riktning (och följaktligen fungerar självdrag dåligt under varma, vindstilla dagar)

en väggmonterad ventil får inte skorstensverkan och beroende på vindens riktning, och därmed vindtryck mot väggen, kommer luft att dras ut ur rummet eller tryckas in - jag har varit med om badrumsrenoveringar där byggarna gjort just detta och monterat in en pax-fläkt i väggen, bara för att sedan konstatera att luften, fläkten till trots, ändå trycks IN i badrummet när vinden ligger på

man kan misstänka att den omtalade ventilationskanalen kan vara den enda avluftningsventilen inte bara för badrummet utan för hela våningsplanet eller en större del av av bostaden -- att mura igen en redan klen självdragslösning förefaller...vettlöst...

edit: om du inte har ett radonhus, fundera på att montera en modern, styr-/konfigureringsbar fläkt i ventilationskanalen för att få bättre badrums-/inomhusluft!
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
D
harka harka skrev:
med risk för urspårning ifrån El-forumet

till att börja med är passivt självdrag är en gammal ventilationsform med brister och moderna hus byggs med mekanisk frånluft o dyl, jag tycker att få saker bidrar till bättre boendemiljö än bättrad ventialtion

passivt självdrag har två "motorer" som driver systemet: varm luft (inne) stiger uppåt (till naturen), samt det undertryck/sug som uppkommer i ventilationspipan när vinden drar över skorstensmynningen -- något som uppkommer oavsett vindens riktning (och följaktligen fungerar självdrag dåligt under varma, vindstilla dagar)

en väggmonterad ventil får inte skorstensverkan och beroende på vindens riktning, och därmed vindtryck mot väggen, kommer luft att dras ut ur rummet eller tryckas in - jag har varit med om badrumsrenoveringar där byggarna gjort just detta och monterat in en pax-fläkt i väggen, bara för att sedan konstatera att luften, fläkten till trots, ändå trycks IN i badrummet när vinden ligger på

man kan misstänka att den omtalade ventilationskanalen kan vara den enda avluftningsventilen inte bara för badrummet utan för hela våningsplanet eller en större del av av bostaden -- att mura igen en redan klen självdragslösning förefaller...vettlöst...

edit: om du inte har ett radonhus, fundera på att montera en modern, styr-/konfigureringsbar fläkt i ventilationskanalen för att få bättre badrums-/inomhusluft!
tack Harka!

Jag har fått svar på min elfråga....men ventilationen är fortfarande en olöst fråga....

Du ringade in omständigheterna bra. Det är ett enplans fritidshus med passiv ventilation. Säkert klen precis som du skriver. Murstocken ligger synlig i badrummet och jag måste därför regla upp en ny badrumsvägg när badrummet ska renoveras. Kanalen kommer nu ut genom stocken precis i skarven tak/vägg. Det kommer därför bli svårt att få till kröken till den nya väggen utan att ta ner några tegelstenar. Dessutom ska den väggen i framtiden vara kallad vilken innebär en del ytterligare arbete med att få till det hela bra. Men men

fasadväggen i badrummet kommer inte vara kaklat.

förstod jag det rätt så var nackdelen med fasadventilation att vid kraftiga vindar så kan luften tryckas in trots elektrisk frånluftsfläkt?

Det kanske kan vara värt den risken istället för att behöva plocka ner en bit av murstocken och anpassa kaklet. Dessutom hamnar det utblåset (murstocken) nästan i duschen.

vindsläget är relativt gynsamt. Sydläge, takfot med kraftigt överhäng på 70-80 cm. Stort berg precis utanför.
 
D Derbyboy skrev:
örstod jag det rätt så var nackdelen med fasadventilation att vid kraftiga vindar så kan luften tryckas in trots elektrisk frånluftsfläkt?
japp!

D Derbyboy skrev:
Det kanske kan vara värt den risken istället för att behöva plocka ner en bit av murstocken och anpassa kaklet. Dessutom hamnar det utblåset (murstocken) nästan i duschen.
det exempel jag har närmast i minne har också de det ofrivilliga friskluftsintaget nästan i duschen -- trots att de bor i Jämtland är det inte alldeles nöjda med att det kommer in kyla och snö medan de duschar

D Derbyboy skrev:
vindsläget är relativt gynsamt. Sydläge, takfot med kraftigt överhäng på 70-80 cm. Stort berg precis utanför.
med "sydläge" avses väggen med det tänkta utblåset? i Stockhlom/Bromma kommer vinden från ost-syd-väst under 63% av året, därmed inte sagt att luftflödet kommer vara i fel riktning så mycket, men ventilationen kommer att behöva "jobba i motvind" väldigt ofta och därmed inte bli så bra som avsetts
 
D
Väggen med det tänkta utblåset, alltså fasaden ligger i sydväst. Alltså vindar från sydväst kommer ligga rakt mot utblåset.

det känns dock i mitt fall som att det är den bästa lösningen, dvs sätta igen murstocken och ta upp ett hål i fasaden. Vad rekommenderar du för fläkt?
 
Kan du inte ha en fläkt som blåser in i den bef. pipan?
 
D
Jo det kan jag i dagsläget men inte när jag bygger ny vägg mot murstocken. Då blir kröken för skarp och då måste jag knacka ner en bit av murstocken. Dessutom ska den väggen kaklas vilken (för en amatör som mig) gör det lite jobbigare.
 
Och en fläkt för hela skrotstenen uppe på taket som får gå på låg fart men som vid behov kan stegras?
 
D
Ahh smart, kan man sätta en stor rökgasfläkt över alla tre kanaler uppe på toppen som också kan tjänstgöra som frånluftsfläkt för ventilation.

när jag ska köra brasa skruvar jag upp fläkten något?

kan jag göra så tror ni?
 
D Derbyboy skrev:
Hmmm, tänker du att det är mindre krångligt att gå igenom takpappen?
O ja, utan tvekan! Det görs ständigt och jämt både här och där. Och du kan täta till leda alldeles själv.
 
E elmont skrev:
Jag har ett svagt minne av att man i ventilationskanaler normalt INTE får dra elledningar, men med ett lika svagt minne så skulle man kunna få göra avsteg från den regeln med ledningar som är till för drift/styrning av "kanalens funktion". Men som sagt det är ett till åldern kommit minne.
E elmont skrev:
Jag har ett svagt minne av att man i ventilationskanaler normalt INTE får dra elledningar, men med ett lika svagt minne så skulle man kunna få göra avsteg från den regeln med ledningar som är till för drift/styrning av "kanalens funktion". Men som sagt det är ett till åldern kommit minne.
Jag har samma svaga minne som du om det där och har alltid följt det i mitt arbete...
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Förstår att denna fråga kommer upp lite då och då och tycker nog att det borde vara en smart och bra lösning bara det tas fram en standard för både kabel dragavlastning av denna. Ofta läser man att det är dumt att sätta en frånluftfläkt från ett fuktigt utrymme in i en gammal skorstenspipa då man kan trycka in fukt i denna. OM det då fanns en färdig lösning med att låta strömmen och styrningen gå i kanalen upp till en fläkt uppe på toppen av skorstenen skulle risken med att trycka in fukt försvinna. Plus att man automatiskt skulle få ner ljudet från fläkten.
Jag tycker att detta borde gå att lösa på ett säkert och bra sett för både sotare och skorsten.
 
Men det är ju inga problem med att hålla sig utanför kanalen, det kanske tar lite längre tid och kostar lite mer, men det är ju mycket här i livet som skulle vara lite billigare om man sket i allt och bara "fuskade" sig fram.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jo jag ser det som ett stort problem att behöva dra en kabel från källaren och upp genom kök upp på vind och ut genom taket för att avsluta med en ful kabel utanpå skorstenen. Jämför detta med att kasta ner en kabel och ansluta i en dosa i badrummet. Både kostnad och utseende skulle tala för denna lösning. Jag försöker förstå faran med detta förfarande. Skulle det vara bättre med ett lågvolts system upp i kanalen?
Jag försöker inte fuska mig fram utan försöker förstå var den reella risken är. Och om det skulle finnas en marknad för detta om man får fram en lösning.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Med ett lite "bredare" tänk så brukar det inte vara några större problem att dra en kabel från källaren och upp på vinden (om man nu måste gå från källaren) och ut på taket. Drar man där kabeln på nocksidan av skorstenen så försvinner den troligen eller så kan man måla in den i samma färg som bakgrunden osv.
Problemet är inte att dra dit en kabel utan att gå inne i kanalen utan det är att det behövs lite kreativitet, det finns massor av olika lösningar
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
kabeln skulle hänga fritt i sämsta fall ca 1,20 m. Men det hade nog gått att få dit en kanelstege eller liknande.
Dra i ett VP-rör eller stålrör (pansarrör) så är det OK ur den synpunkten i alla fall.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.