Hej,
Bor i Stockholm och har en stor gammal Rhodo under en ek. Säkert 50 år gammal. Jag har gödslat den med en blandning av torv, koskit och barkmull samt täckte den med juteväv när vårsolen komm i februari. Ändå ser bladen ut så här i år? För mycket gödsel, för lite? För lite vatten?? Kanske får grönare blad till sommaren??
 
  • Gammal rhododendron med gulnande blad och nya knoppar, tecken på möjlig näringsbrist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har även varje år slängt på ett par deciliter Rhododendron gödsel. Busken täcker typ 6kvm,
 
Det där är Kloros. En bristsjukdom som beror på att ph-värdet i jorden är för högt. Googla!
 
Det finns två saker som kan orsaka dessa blad på Rhododendron.

Frostskador på unga blad tidig vår eller sen höst. Eftersom nya blad ännu inte utvecklats så torde skadorna ha uppstått under hösten. Det är de nya bladen som inte är tillräckligt avhärdade som drabbas, en del bladceller har frusit och de utvecklas inte som normalt. Om den gula färgen på bladen endast finns i toppen på grenarna är det fjolårets nya blad som skadats av kyla.

Den andra orsaken är näringsbrist, kloros, men då bör skadorna vara mer utbredda över hela växten. Näringsbrist kan uppstå vid för högt pH värde i jorden eller att jorden blivit för kompakt och rötterna inte har plats att utvecklas.

Om det är frostskador kan du trösta dig med att nästa bladgeneration dvs i år täcker över skadorna. Rhododendron fäller ju sina äldre blad så småningom.

Om du bor i Stockholm har du antagligen inte haft tjäle i marken i vinter. Då behövs ingen täckning mot vårsol.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
TACK för snabba svar!

A Abies koreana skrev:
Det finns två saker som kan orsaka dessa blad på Rhododendron.



Frostskador på unga blad tidig vår eller sen höst. Eftersom nya blad ännu inte utvecklats så torde skadorna ha uppstått under hösten. Det är de nya bladen som inte är tillräckligt avhärdade som drabbas, en del bladceller har frusit och de utvecklas inte som normalt. Om den gula färgen på bladen endast finns i toppen på grenarna är det fjolårets nya blad som skadats av kyla.

Den andra orsaken är näringsbrist, kloros, men då bör skadorna vara mer utbredda över hela växten. Näringsbrist kan uppstå vid för högt pH värde i jorden eller att jorden blivit för kompakt och rötterna inte har plats att utvecklas.

Om det är frostskador kan du trösta dig med att nästa bladgeneration dvs i år täcker över skadorna. Rhododendron fäller ju sina äldre blad så småningom.

Om du bor i Stockholm har du antagligen inte haft tjäle i marken i vinter. Då behövs ingen täckning mot vårsol.
 
Tack!
E Eld skrev:
Det där är Kloros. En bristsjukdom som beror på att ph-värdet i jorden är för högt. Googla!
 
Det är en riktigt stor gamal Rhododendron så gräva upp för att få mer porös jord inte aktuellt...:)! Är det bäst att bara slänga in massa Torv blandat med barkmull? Vattna med järnsulfat?
 
Har du identifierat om det är frostskador eller kloros?
 
Claes Sörmland
J jurkeller skrev:
Det är en riktigt stor gamal Rhododendron så gräva upp för att få mer porös jord inte aktuellt...:)! Är det bäst att bara slänga in massa Torv blandat med barkmull? Vattna med järnsulfat?
Släng på torv och gödsla nu med kväverikt gödsel, typ Blåkorn eller liknande (man kan köpa under namnet rhododendrongödsel också). Sen är det vattning som gäller. Den blir fin efter ett par säsonger med den behandlingen.
 
T
E Eld skrev:
Det där är Kloros. En bristsjukdom som beror på att ph-värdet i jorden är för högt. Googla!
Håller med , det är manganbrist eller kloros.
Detta är surjorsväxt och vill ha lågt PH så dom växer ofta i torv vilket kan lätt öka i PH om man städar för duktigt under busken.
Man behöver oftast inte gödsla utan bara låta nerfallna blad och blommor ligga kvar och förmultna, där finns all näring som busken behöver speciellt Rhododendron vill ha lite kompostigt under sig.

Kan också vara överskott av järn så vattna inte med det.
 
Jag läste på British Royal Rhododendron Society för många år sedan att de vill ha det stökigt om fötterna så jag brukar lägga ett lager med ekblad som får förmultna. Förstod det som att du också hade ekar.
 
Hej igen,

ingen aninig om frost eller kloros. Har för mig att den var grön förra sommaren. Har ju varit mild vinter i stockholm och relativ våt. Har massor av eklöv under. har ju varje vår slängt in torv etc. kanske för lite? Hur många 50l säckar? Har bifogat mer bilder och uppskattar ideeer!!
 
  • En buske med tecken på missfärgning i en trädgård med ett hus och stort träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rhododendronväxt med gula och gröna blad som tycks visa tecken på kloros eller näringsbrist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åtskilliga grenar och lövverk med synlig jord och nedfallna löv, indikerar ett trädgårdsområde som kan behöva underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är viktigt att vara systematisk när man skall identifiera ett problem för om man inte vet vad det är så blir ju åtgärderna därefter.

Om det endast är fjolårets nya bladtillväxt som drabbats tyder det på frostskador, är det även äldre blad så är det förmodligen kloros, alltså näringsbrist. Att det varit en mild vinter spelar mindre roll, det räcker att det kom en frostknäpp i höstas och då är det årsbladen som skadats som inte hunnit invintra.

Jag blir lite fundersam när du skriver att du köpt torv i 50 liters påsar, bara för klargörande att det inte är gödslad och kalkad torvmull du gett din Rhododendron?
Det bör vara ren torv, företrädesvis grov torv som är bra kvalitet och håller längre. Billigare, hårt nedbruten torv sjunker ihop snabbt. Den grova torven köps i balar, inte i säck.

Rhododendron vill ha porös, luftig och syrerik jord, därför är täckbark olämplig, den blir för kompakt för buskarna även om den har rätt pH värde. Dessutom innehåller alltid täckbark svamp och en av Rhododendrons svaga punkter är att de är känsliga för svampangrepp. Och ja, jag vet att det slentrianmässigt rekommenderas täckbark under buskarna men det är fel.

Nu har du en parkrhododendron som är den art/sort som först började odlas i våra nordliga länder och de är hyfsat tåliga i förhållande till nyare arter/sorter men det syns på bladverket att något är fel och en så stor och grandios buske vill man förstås värna om.
 
Hej,
Abies, tack för mycket bra svar och detaljerade svar!
Barkmull har jag då gjort fel med, läste det någon stans!
Torv mullen jag använt är Rölanda Naturell torvmull för surjordsväster, så borde vara rätt!
Har köpt lite Ferro Gent och vattnat runt och på och hoppas att det sänker pH halten. Köpte även ett par säckar Rölande Rhodo jord och slängde in under. Känns inte som jag kan göra mycket mer!?
Kanske klippa ner den nästa vår!?
 
Claes Sörmland
Lägg inte mer tid på busken, de ser ofta lite härjade ut så här på vårkanten. Och det var en helvetesvår för rododendron och tre torra helvetesomrar innan dess (Stockholm). Alla mina rododendron har fått kämpa efter dessa missväxtår. Det är helt enkelt för torrt numera på Sveriges östra horn för detta släkte, om man inte kan vattna kopiöst. Nåja de sätter i alla fall en massa knopp när de torkstressas.

Utvärdera i oktober om busken har några problem. Ser nytillväxten bra ut då var det vintern/våren. Har du vattnat och gett den kompost/torv samt gödsel så är det ändå inte mycket mer du kan göra. Är den ful i flera säsonger så ta bort den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.