Hej på er!

Vill stämma av med er ang hur jag tänkt göra med ett golvbyte. Har golvyta idag med ekparkett på 1.2 * 3 m som skall ersättas med klinkers (60*60), på denna yta skall det även stå en braskamin.

Min tanke är då att ta bort parkett och golvspån, ersätta detta med dubbla lager golvgips. Kommer detta att bli bra eller skall man göra på något annat sätt?

Golvreglarna sitter på cc 60 men tänkte regla upp lite extra under kaminen. Rum med ekparkettgolv och en braskamins rör hängandes från taket, markerat område för golvbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara golvgips på reglarna kommer aldrig fungera. Fäll in golvspån och flytspackla på det.
 
Kaminen väger 220kg plus skorstenen som vilar på. Om jag jackar ur golvreglarna lite, sätter golvspån och sen golvgips då? Vill helst slippa flytspackla.
 
Inte jacka ut, sätt bara nya reglar utanpå dom gamla lite längre ner och sen golvspån i höjd med gamla reglarna. Limma och skruva ordentligt.
 
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Ok och om jag ändå flytspacklar, hur tjock bör det vara? Behövs armering?
 
Jag gjorde detta under min kamin, använde rot-armering och 20mm flyt och sen klinkers på det. Är stumt.
 
Ok, gör nog helt enkelt likadant.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.