Hej!
behöver borra ett hål i yttertak för antennkabeln till 4g routern. Kan inte förlänga kabeln av olika skäl så detta är enda lösningen. Hålet blir ca 7 mm. kabeln täcker upp ca 5 mm. Blir det tätt om jag lägger silikon runt om kabeln i hålet/pappen som tätning? eller är detta ett no no?

taket är pannor - papp - råspont - kallvind

mvh
 
Redigerat:
Jag skulle valt att dra upp kabeln under en nockpanna om det inte går på något annat vis.
Det går inte att gå ut igenom gaveln och montera antennen på vindskivan?
 
T tgr_se skrev:
Jag skulle valt att dra upp kabeln under en nockpanna om det inte går på något annat vis.
Det går inte att gå ut igenom gaveln och montera antennen på vindskivan?
jag får tyvärr för dålig signal om jag förlänger kabeln så jag behöver ha kortast väg från antennen som är fäst vi skorstenen vid nock. Så bästa skulle i så fall vara att borra precis i toppen på nock och sedan täta?
 
Jag skulle aldrig borra hål genom yttertaket. Det är bara snäppet bättre än att borra hål i botten på en båt.

Om du inte kan förlänga antennkabeln så flytta hela routern. Från den kan du dra nätverkskabel ett par hundra meter bort utan att förlora någon signal. Sätt alltså routern nära gaveln så att du kan gå ut med kabeln där. Då slipper du få problem om något år när tätningen har torkat ihop.
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Kan du ha nätverkskabel eller usbkabel som är längre och sätta radioenheten i en tät låda i botten på masten?
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag skulle aldrig borra hål genom yttertaket. Det är bara snäppet bättre än att borra hål i botten på en båt.

Om du inte kan förlänga antennkabeln så flytta hela routern. Från den kan du dra nätverkskabel ett par hundra meter bort utan att förlora någon signal. Sätt alltså routern nära gaveln så att du kan gå ut med kabeln där. Då slipper du få problem om något år när tätningen har torkat ihop.
ok, befarade detta. ska se om jag kan komma på något för att förlänga med kabel istället.
som det är nu får jag bäst signal om jag både använder extern antenn och den inbyggda tillsammans vilket innebär att jag inte riktigt kan ställa den på vinden heller. eventuellt räcker antennkabeln precis så att jag kan få in den under takutsprånget. och kan ta den genom innertak istället. ska testa detta.
tack för feedback!
 
Redigerat:
Använd dig av en mögelstopp ventil och trä ner kabeln genom den. Finns även andra lösningar på detta men det är det billigaste
 
Janus82 Janus82 skrev:
kan du dra nätverkskabel ett par hundra meter bort utan att förlora någon signal.
Nu lär det väl vara en "ickefråga" i en villainstallation men 90m är maxlängd på en nätverkskabel utan förluster innan man behöver ha någon form av repeater/switch eller dyligt. Däremot så kommer det säkert fungera med längre ledning utan att du själv märker skillnad.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Använd dig av en mögelstopp ventil och trä ner kabeln genom den. Finns även andra lösningar på detta men det är det billigaste
ja, det är ju förstår en lösning som borde fungera fint.
tack!
 
Är väl inga problem med att borra ett hål i yttertaket och täta fackmässigt!?
I mitt hus är det massor med hål för skorsten, takfönster, avloppsluftningar etc..
Dock är väl silicon det jag skulle använda minst.
En riktig asfaltsbaserad tätmassa sen är det inget problem överhuvudtaget.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
"Som att borra hål i botten på en båt...". Men snälla nån:rolleyes:
Sågade upp genom taket för skorstenen för 20 år sedan.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Självklart kan du borra hål i taket. Behöver jag säga ”Sätta in takfönster”? Då snackar vi hål i taket...

Som sagt, isolerar du bara med asfaltsmassa ordentligt så är det inga problem.

Skillnaderna mot hål i båten är två: 1. Under en genomsnittlig båt finns i allmänhet fullt med vatten. Inte ens de mest avancerade skyfallen i Göteborgsområdet kvalificerar sig för köassen Eget Hav På Taket. 2. Samma genomsnittliga båt tenderar att flyta på vattendraget ifråga, och därvidlag tränga undan vatten enligt Arkimedes princip (vilket innebär att underliggande vatten pressas upp i skrovet vid håltagning). Få hustak kan i normaltillståndet sägas göra detsamma.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Självklart kan du borra hål i taket. Behöver jag säga ”Sätta in takfönster”? Då snackar vi hål i taket...

Som sagt, isolerar du bara med asfaltsmassa ordentligt så är det inga problem.

Skillnaderna mot hål i båten är två: 1. Under en genomsnittlig båt finns i allmänhet fullt med vatten. Inte ens de mest avancerade skyfallen i Göteborgsområdet kvalificerar sig för köassen Eget Hav På Taket. 2. Samma genomsnittliga båt tenderar att flyta på vattendraget ifråga, och därvidlag tränga undan vatten enligt Arkimedes princip (vilket innebär att underliggande vatten pressas upp i skrovet vid håltagning). Få hustak kan i normaltillståndet sägas göra detsamma.
det skulle väl vara om jag vände huset upp och ner och drog ut i Skagerack med det ;)

då borrar jag helt enkelt hål och drar på ordentligt med asfalt. tack alla! alltid nojjigt när det kommer till tätskikt så ville vara säker innan jag kastade mig på det.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.